|
מענק עבור הורדת הרכב הישן מהכביש [צילום: גיא פלג]
|
|
|
|
|
|
שר התחבורה, ישראל כ"ץ, דיווח (יום ג', 5.1.10) כי משרד התחבורה קיבל בימים האחרונים מאות פניות של אזרחים המבקשים לגרוט כלי רכב ישנים, במסגרת התוכנית להורדת כלי רכב ישנים מהכבישים.
מאז הוחל ביישום התוכנית הממשלתית להורדת כלי רכב ישנים מהכבישים לפני כשלושה ימים, נגרטו כ-150 כלי רכב פרטיים לאחר שבעליהם הפקידו את רישיון הרכב במשרד הרישוי.
המשרד להגנת הסביבה מפעיל כיום באשדוד אתר גריטה אחד ובמהלך חודש פברואר יחלו לפעול מספר אתרים נוספים. קצב גריטת המכוניות באתר הבודד הפועל כיום עומד על יותר מ-35 כלי רכב ביום.
מנתוני הגריטה של משרד התחבורה מתברר כי 20% מהמכוניות שנגרטו הן מסוג סובארו, 13% מסוג מיצובישי, 11% מסוג סוזוקי ודייהטסו - כולן מתוצרת היפנית, המעידה אולי על יכולת ההישרדות ארוכת השנים של כלי הרכב היפניים. 8% מהרכבים הם מסוג סיטרואן ו-4% מסוג פולקסוואגן ואופל. כ-45% מכלי הרכב שנגרטו הם בני 22 עד 24 שנה והשאר בני 25 שנה ויותר.
תקציב התוכנית הבין-משרדית: כ-100 מיליון שקל
במסגרת התוכנית החדשה יכול כל בעל רכב ישן משנת יצור 1990 ומעלה למסור את רכבו למגרש גריטה מיוחד ולקבל פיצוי בסך 3,000 שקל ממשרד התחבורה. בנוסף לכך יקבל בעל הרכב החזר של החלק היחסי של אגרת הרכב שנותר עד למועד פקיעת הרישיון.
לאחרונה החליט שר התחשוברה להרחיב את תוכנית הגריטה ולכלול בה גם כלי רכב בני 15 שנה ומעלה שהורדו מהכביש על-ידי ניידות הבטיחות של משרד התחבורה ובעליהן הביעו רצונם לגרוט את הרכב.
שר התחבורה ציין כי תקציב התוכנית המקודמת על-ידי משרד התחבורה, המשרד להגנת הסביבה ומשרד האוצר עומד כיום על כ-100 מיליון שקלים שיתפרסו על פני חמש שנים. לדבריו, תוכנית הגריטה של כלי רכב נועדה לעודד בעלי רכב להוריד מהכביש מכוניות מזהמות ופחות בטיחותיות לנסיעה.