|
תשלום גם באינטרנט. הניו-יורק טיימס [צילום: AP]
|
|
|
|
|
החל משנת 2011, עיתון הניו-יורק טיימס יחל לגבות תשלום מהגולשים באתרו. כך הודיעה (ד', 20.1.10) הנהלת העיתון.
הצעד השנוי במחלוקת עשוי להשפיע על אימוץ מודל התשלום באתרי חדשות נוספים, שכן הניו-יורק טיימס באינטרנט הוא העיתון המקוון הפופולרי ביותר בארה"ב. ע"פ הערכות שונות, לאתר שהוקם לפני 14 שנה גולשים כ-16 מיליון קוראים ייחודיים בחודש. עם זאת, מרבית הקוראים הם גולשים מזדמנים, ורק אחוז קטן מהם הם קוראים קבועים.
על-פי התוכנית, האתר יאפשר למשתמשים לקרוא מספר מוגבל של כתבות בחינם מדי חודש, ולאחר שינצלו את המכסה יתחיל לגבות תשלום. מנויי המהדורה המודפסת של העיתון יקבלו גישה מלאה לאתר. על-פי ההודעה, המהלך יאפשר לעיתון ליצור מקור הכנסות נוסף, ו"לשמר את עסקי הפרסום האיתנים שלו".
המהלך המתוכנן הוא ניסיונו השני של העיתון לגבות תשלום עבור תכניו ברשת. בספטמבר 2005 הכריז האתר על סגירת חלק מטורי הדעה והפרשנות למנויים בתשלום. טורים אלה היו חינמיים למנויי מהדורת הדפוס של העיתון, ולסטודנטים באוניברסיטאות. עלות המנוי אז עמדה על 7.95 דולרים לחודש, או 49.95 דולר לשנה. הפרויקט כשל כשלון חרוץ, ושנתיים לאחר מכן נגנז סופית. חלק הפרימיום היחיד עבורו גובה האתר תשלום היום הוא תשבצים, תמורת כ-40 דולר בשנה.
העיתונים וול-סטריט ג'ורנל וניוזדיי, בבעלות חברת ניוז קורפ של רופרט מרדוק, הם שני העיתונים המרכזיים היחידים באמריקה הגובים היום תשלום עבור גישה מלאה לאתריהם, אך מספר מו"לים של עיתונים ומגזינים נוספים שוקלים לבצע צעד דומה. מרדוק עצמו הכריז כי הוא מתכוון לגבות בעתיד תשלום מקוראי האינטרנט בעבור כל אחד מהעיתונים שתחת חסותו.
גם העיתון המתחרה לוול-סטריט ג'ורנל, הפייננשייל טיימס הבריטי, גובה תשלום מקוראיו.
החשש עד היום מצד מרבית העיתונים היה כי גביית תשלום מהקוראים תוביל אותם לאתרים מתחרים וכתוצאה מכך תביא להפסדים בהכנסות מפרסום.