מנכ"ל
רכבת ישראל חתם (יום ה', 28.1.10) על הסכם קיבוצי חדש עם ועד עובדי הרכבת. ההסכם החדש כולל תוספת של 6% לשכר העובדים ושיפור תנאי העסקתם של עובדי דור ב'.
יש לציין כי עד לאחרונה, הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, סירב לאשר את הסכם העבודה הקיבוצי, בין השאר בגלל החשש ליצור תקדים לפיו הממונה נכנע לדרישות ועד עובדים בטרם שהופרטו נמלי אשדוד וחיפה ובטרם יושמה תוכנית ההתייעלות בחברת החשמל, שני צעדים שכוללים הוצאה לגמלאות של עובדים. באחרונה חלה התקדמות בנושא בין האוצר להסתדרות, שעיקרה אישור מחצית מתוספת היוקר שתינתן בשנה הקרובה במסגרת הסכם השכר הקיבוצי במשק.
ההסכם מהווה הישג משמעותי להנהלת רכבת ישראל ולעובדיה, מכיוון ומדובר בהסכם הראשון מאז נחתם הסכם המעבר בעת הפיכת רכבת ישראל לחברה ממשלתית בשנת 2003, כאשר מאז אותה שנה ועד היום לא גדל משמעותית מספר עובדי הרכבת ושכרם לא עודכן. בהנהלת הרכבת מסרו כי ההסכם התעכב במהלך השנים, עקב חילופי מנכ"לים וראשי וועדי עובדים. ההסכם תקף עד לסוף יוני 2011 ומחייב את העובדים לשקט תעשייתי.
ההסכם החדש פועל לשיפור תנאי העובדים שנקלטו בחברה החל מ-2003 (דור ב') ומשווה חלק מתנאיהם לעובדים הוותיקים. הסכם המסגרת הוא על תוספת של 6%, כאשר וועד העובדים וההסתדרות החליטו להתגבר על סלע המחלוקת ששרר בהתחלה ביניהם לבין ההנהלה, ולחלק תוספת שכר של 4% לכל העובדים ולייעד 2% לשיפור תנאי העסקתם של עובדי דור ב' ובכך להביא לצימצום הפערים בין הדורות. בנוסף, במסגרת הסכם עברו כ-100 עובדי פיתוח ותשתיות המועסקים בחוזה אישי מיוחד להסכם הקיבוצי וכמו-כן, הוחלט כי שנות הוותק המקצועי של העובדים בדרג טכנאי/הנדסאי, יילקחו בחשבון בעת חישוב השכר.
יחד עם זאת, ברכבת ישראל אומרים כי בשנים אלה חלה התפתחות משמעותית בפיתוח התשתיות, בהקמת תחנות חדשות, במספרי הרכבות וכתוצאה מכך - במימדי השימוש היום-יומי ברכבת. בשנת 2009 רשמה רכבת ישראל יותר מ-35 מיליון נסיעות ברכבת (לעומת פחות מ-20 מיליון בשנת 2003), תנועת הרכבות היומית עמדה על 340 רכבות (291 ב-2003), קיימות 47 תחנות נוסעים (34 ב-2003) והתווספו כ-180 ק"מ של מסילת ברזל ברחבי הארץ.
מנכ"ל רכבת ישראל,
יצחק (חקי) הראל, מסר בתגובה: "הסדרת הסכם העבודה הקיבוצי היא אבן דרך משמעותית לחברת רכבת ישראל ועמלנו רבות כדי להוציאו אל הפועל. אני מקווה ששיפור תנאי העובדים בנוסף להסכם הפרישה ולקליטת העובדים החדשים יביא להתחדשות החברה כחלק מהמהלך הכולל שנעשה לשיפור השירות. החתימה על ההסכם הושגה יחד עם חברי ועד העובדים וראשיו, אשר הפגינו אחריות לאורך כל הדרך ולא פגעו בשירות לנוסעים. חשוב לזכור כי עובדי החברה פעלו במסירות ודאגה לציבור הנוסעים במשך כ-4 שנים, ללא הסכם עבודה, ועל כך מגיעה להם הערכה רבה".
הראל הוסיף כי "לאחרונה חתמנו הסכם סובסידיה חדש ומהפכני מול הממשלה, בו אנו מתחייבים לעמידה במדדי שירות ושיפור חוויית הנסיעה ברכבת ישראל. הסכם העבודה החדש הינו נדבך נוסף לשיפור השירות, על-ידי תמיכה בעובדי הרכבת שעושים לילות כימים למען לקוחות החברה בצורה הטובה ביותר".