|   15:07:40
  יפעת גדות  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

המלח - מסתתר לא רק במלחייה

רובנו צורכים כמות רבה מדי של מלח, הרבה מעבר להמלצות של ארגוני הבריאות השונים למרבה ההפתעה, רוב צריכת המלח שלנו אינה מגיעה דווקא מהמלחייה אלא מסתתרת במזונות רבים שאנו קונים או אוכלים
31/01/2010  |   יפעת גדות   |   חדשות   |   תגובות
מלח לא ממעמקי המלחייה [צילום: AP]

פחות קורט מלח יכול להציל חיים
יפעת גדות
צמצום ב-3 גרם מלח ביום יוכל להציל 194,000 עד 392,000 שנות חיים איכותיות ולחסוך ב-24-10 מיליארד דולר בשנה בעלויות הטיפול הרפואי * התערבות יעילה וזולה יותר מתרופות להורדת לחץ הדם לכל האנשים הסובלים מהמצב
לרשימה המלאה

   יפעת גדות
המלח מזיק ללב ומעלה הסיכון לשבץ

   יפעת גדות
מלח - מגביל את זרימת הדם ללב

   יפעת גדות
לטובת הלב - הרחיקו את המלחיות מהשולחן

תזונאים רבים משמיצים בדרך-כלל את המלחייה, אך המלח משחק תפקיד חשוב בשמירה על איזון הנוזלים בגוף, והוא חיוני לתפקוד תקין של השרירים והעצבים. יחד עם זאת, רובנו צורכים כמות רבה מדי ממנו. הקווים המנחים של ה-FDA קוראים לצרוך פחות מ-2,400 מיליגרם מלח (נתרן) ביום - בערך כפית מלח שולחן. אך למרבה ההפתעה, רוב צריכת המלח שלנו אינה מגיעה דווקא מהמלחייה. היא מסתתרת במזונות רבים שאנו קונים במרכול.

ארוחות קפואות

הן מהירות, הן קלות והן עתירות נתרן. מגש של ארוחה קפואה, כולל בשר, יכול להכיל עד 800 מיליגרם של נתרן.

טיפ: גירסה "קלה" יותר יכולה להכיל גם פחות מלח, למרות שאין זו הבטחה. קיראו את התווית כדי להיות בטוחים בכך. לפעמים "קל" מתייחס דווקא לכמות השומן.

דגנים מוכנים לאכילה

למרות שאלו נראים בטוחים, כדאי לבדוק זאת ביתר זהירות. סוגים מסוימים של קורנפלקס מכילים עד 266 מיליגרם של נתרן לכוס. סוגים מסוימים של דגנים עם סובין ועם צימוקים מכילים עד 342 מיליגרם נתרן לכוס.

טיפ: אורז תפוח וחיטה תפוחה (שלווה) אינם מכילים נתרן. ערבבו חצי מכמות הדגנים האהובים עליכם עם חצי כמות של דגנים ללא נתרן. או חפשו אחר חברות המייצרות דגנים ללא נתרן.

מיצי ירקות

משקאות מירקות הם דרך בריאה ליהנות מ"חמש מנות של ירקות ביום", אך הם לא תמיד בחירה בריאה אם יש צורך להפחית את צריכת הנתרן. כוס אחת של מיץ ירקות מוכן מכילה 653 מיליגרם של נתרן.

טיפ: ישנם סוגים רבים של מיצי ירקות דלים במלח.

ירקות משומרים

למרות שהם תחליף נוח לירקות הטריים, ירקות משומרים בדרך-כלל עתירים בחומרים משמרים או ברטבים המוסיפים נתרן למוצר. כוס של תירס משומר יכולה להכיל עד 730 מיליגרם נתרן.

טיפ: שיטפו היטב את הירקות, או קנו שימורים שכתוב עליהם "ללא תוספת מלח", והוסיפו מלח בעצמכם, בכמות מתונה כמובן. אפשר גם לקנות את הירקות הקפואים, בהם הסיכוי למצוא גרסאות ללא מלח גדול יותר.

מעדני בשר ארוזים

מבט קצר על תכולת הנתרן במעדני הבשרים הארוזים יכול להספיק כדי להבין שעדיף לוותר עליהם. נקניק סלאמי (שתי פרוסות) יכול להכיל 604 מיליגרם של נתרן.

טיפ: קיראו את התווית. אי-אפשר להימנע מכך - סוגים שונים ובשרים שונים מכילים כמות שונה של נתרן. וכדאי לדעת - בשר ארוז "בריא יותר" עלול להכיל כמות נתרן גדולה יותר מאשר הסוג השמן יותר. ישנם סוגים מסוימים המכילים 50% פחות נתרן מאחרים.

מרקים

אין כמו מרק חם ביום חורף קר, אך כדאי גם כאן להיזהר - מרקים, בדרך-כלל, עתירים בנתרן. לדוגמא, כוס מרק עוף עם אטריות (משומר) מכילה 1,106 מיליגרם של נתרן.

טיפ: חפשו אחר סוגים של מרקים מופחתי נתרן. תמיד בידקו את התווית - תגלו אולי שהגירסה "הבריאה" מכילה למעשה פחות נתרן מאשר הגירסה עליה רשום "25% פחות נתרן".

מרינדות וחומרי טעם

האשמים העיקריים בכמות הנתרן המוגזמת כוללים רוטב טריאקי המכיל 690 מיליגרם של נתרן (לכף) ורוטב סויה, המכיל עד 1,000 מיליגרם של נתרן לכף.

טיפ: גם רוטב סויה "דל בנתרן" מכיל כמות מכובדת של נתרן, לכן השתמשו בו בצורה חסכנית. העדיפו רוטב חומץ ורוטב לימון כדי לשפר את הטעם - הם מכילים באופן טבעי פחות נתרן. נסו גם להשתמש במיץ תפוזים או במיץ אננס כבסיס למרינדות של בשר.

רוטב לספגטי

חצי כוס של רוטב לספגטי יכולה להכיל 610 מיליגרם של נתרן - וכמות כזו בקושי מספיקה למנת פסטה.

טיפ: חפשו אחר גרסאות "ללא תוספת מלח" של רטבי הפסטה האהובים עליכם.

תבלינים

הוספת תבלינים יכולה להיות דרך קלה לוותר על המלחייה. רק הקפידו לוודא שלא מסתתר נתרן בבחירה שעשיתם. לדוגמא, פלפל אדום חריף משומר (1/4 כוס) מכיל 434 מיליגרם של נתרן.

טיפ: העדיפו את השימוש בפלפל בצורתו הטבעית כדי להימנע מהנתרן המשמש בעיבוד. או השתמשו בעשבי תיבול ובתבלינים ללא נתרן.

פיצוחים

חישבו שוב על הבוטנים המומלחים שקניתם. 30 גרמים של בוטנים קלויים מומלחים מכילים 230 מיליגרמים של נתרן. אותה מנה של תערובת אגוזים קלויים ומומלחים מכילה 190 מיליגרם.

טיפ: אותה כמות של קלוריות תמצאו ב-30 גרם של בוטנים מומלחים שנקלו בשמן אך מכילים רק 91 מיליגרם של נתרן. עדיף כמובן לקנות את הסוג שאינן מכיל מלח כלל.

האשמים הבולטים

חטיפים אהובים אלו הם תמיד הימור בטוח לתכולת מלח גבוהה במיוחד. הנה דוגמאות:

30 גרם צ'יפס - 149 מיליגרם של נתרן.
30 גרם חטיפי גבינה - 258 מיליגרם נתרן.
30 גרם בייגלה - 385 נתרן.

טיפ: גם חטיפים אפויים או ללא שומן יכולים להכיל את אותה כמות נתרן או אפילו יותר, לכן קיראו את התווית.

תיבולים

אם אתם חושבים כי מה שאתם "שופכים" על הצלחת לא "נספר" - חישבו שוב. כף קטשופ למשל מכילה 178 מיליגרם של נתרן.

טיפ: ביחרו בתיבולים דלים בנתרן או ללא נתרן. או נסו להכין תחליפים בעצמכם.

עניין של גודל

אל תשלו את עצמכם כי תכולת הנתרן הרשומה על האריזה מתייחסת לכמות כולה. לפני שאתם צורכים את כמות הנתרן היומית כולה, כדאי להבין מה בדיוק כתוב על התווית:

"ללא מלח": פחות מ-5 מיליגרם של נתרן למנה.
"דל מאוד במלח": 35 מיליגרם נתרן או פחות למנה.
"דל במלח": פחות מ-140 מיליגרם נתרן למנה.
"מופחת מלח": רמת הנתרן מופחתת ב-25%.
"לא מומלח", "ללא תוספת מלח": מיוצר ללא המלח שבדרך-כלל נוסף למזון, אך עדיין מכיל את הנתרן שהוא חלק טבעי מהמזון עצמו.

מה מסתתר מאחורי השם?

כשאתם קוראים את תווית המזון, אל תחפשו רק את המילה "מלח". חפשו צורות אחרות של נתרן או שמות אחרים של אותו הדבר:

סודיום אלגינט
סודיום אסקורבט
סודיום ביקרבונט (סודה לשתייה)
סודיום בנזואט
סודיום קזאינט
סודיום כלוריד
סודיום הידרוקסיד
סודיום סכרין
סודיום סטירול לקטילאט
סודיום סולפיט
דיסודיום פוספאט
מונוסודיום גלוטמט
טריסודיום פוספאט
Na

בידקו גם את ארון התרופות

הפתעה! סוגים מסוימים של תרופות לשיכוך כאבי ראש ולהקלה על צרבת מכילות סודיום קרבונאט או ביוקרסונאט. קיראו את רשימת המרכיבים כדי להיות בטוחים.

המלכודות של האכילה בחוץ

מרקים במסעדות בדרך-כלל עשירים בנתרן, כך גם מתאבנים עם גבינה או בשר. פשטידות גם הן מלכודות שכיחות. המילה "רוטב" במסעדה היא לפעמים מילה נרדפת לנתרן, לכן כדאי לוותר על מתאבנים המוגשים עם רוטב. יש מסעדות שיציעו להכין את המנה שלכם עם כמות קטנה יותר של מלח.

בחירות טובות יותר

במסעדה, דגים יכולים להיות בחירה דלה יותר בנתרן, כל עוד אתם מודעים לדרך בה הם תובלו. ירקות מאודים (שהוכנו ללא מלח) הם בחירה נבונה נוספת. נסו גם להזמין סלט עם רוטב בצד. אפשרויות לקינוח דל במלח יכולות להיות גלידה או שרבט.

לאכול נכון בחוץ

שאלו כיצד מוכן המזון.

ביחרו במסעדה בה המזון מוכן לפי הזמנה.

בקשו שהמנה שלכם תוכן בלי שום צורה של נתרן, ואז הוסיפו מעט תיבול דל בנתרן שהבאתם מהבית.

בקשו חמאה לא מומלחת ללחם.

להימנע ממזון מהיר

נסו להיעזר בטיפים מועילים אלו כשאתם נכנסים לרשת של מזון מהיר:

"הפשיטו" את האוכל: ותרו על הגבינה, אל תגזימו עם התבלינים ואל תוסיפו מלח.

אל תגדילו את המנה, הזמינו מנת ילדים במקום.

הקפידו על תזונה דלה מאוד במלח בשארית היום.

בקשו פירוט של המרכיבים שבמזון, או עשו זאת לפני שאתם מגיעים למסעדה כדי שתוכלו לעשות בחירות נבונות.

מי צריך להקפיד על תזונה דלת מלח?

אכילה דלה במלח יכולה לעזור להוריד את לחץ הדם. היא יכולה גם לעזור ולהוריד את הסיכון למחלות לב. עבור אנשים הסובלים מלחץ דם גבוה, אכילת מזונות עתירי נתרן מעלה את הסיכון שלהם למחלות לב, לשבץ ולנזק לכליות.

עיקבו אחר צריכת הנתרן

אם אינכם יודעים מהי כמות הנתרן אותה אתם צורכים כל יום, נהלו יומן בו תרשמו את המזונות והמשקאות שצרכתם. לאחר מכן חשבו את כמות המלח שבכל אחד מהם.

תאריך:  31/01/2010   |   עודכן:  31/01/2010
יפעת גדות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"מידתיות היא שמירה על יחס נאות, תוך הפעלת שיקול דעת, בנקיטת צעד, המתבצע תוך העמדת המניע לנקיטת צעד זה אל מול מטרתו של הצעד והמחירים בהם הוא כרוך" (מוויקיפדיה להפקת "האח הגדול", באהבה)
31/01/2010  |  איילה פנייבסקי  |   חדשות
בסוף השבוע שלושה צוותים של פעילי גרינפיס חסמו רכבת המעבירה פסולת גרעינית לשרבורג, עיר נמל בצפון צרפת וליבה של תעשיית המיחזור הגרעיני. משרבורג, אמורה "הסחורה" לעבור למשלוח לאוניית המשא "קפיטן קורופטב" שיעדה רוסיה. פעילי גרינפיס החליטו להעביר לצרפת את המסר כי "רוסיה אינה פח האשפה שלהם".
31/01/2010  |  יפעת גדות  |   חדשות
בית הדין לעבודה קבע כי העיתון ידיעות אחרונות ישלם 600,000 שקלים לעיתונאי מרדכי גילת, שנתיים לאחר שזה עזב את העיתון בגין מה שהגדיר כ"פגיעה קשה במעמדו המקצועי, בחופש הביטוי שלו ובהסכמי העבודה איתו".
31/01/2010  |  איציק וולף  |   חדשות
הזמר ואמן הגיטרה קרלוס סנטנה ביטל את הופעתו בישראל שתוכננה לחודש יוני. בהודעה שפרסמו (א', 31.1.10) מנהליו של סנטנה בסן פרנסיסקו נכתב כי בשל אילוצי לוחות זמנים נדחית הופעתו של סנטנה בישראל שתוכננה להתקיים באיצטדיון בלומפילד למועד בלתי ידוע.
31/01/2010  |  איציק וולף  |   חדשות
מחסליו של המחבל הבכיר מארגון חמאס, מחמוד אל מבחוח, אשר הצליחו לרצוח אותו בחדרו שבמלון בדובאי הזריקו לגופו רעל שגרם להתקף לב, צילמו את כל המסמכים שהיו ברשותו, השאירו את הגופה על המיטה ויצאו מן החדר כשהם תולים על הדלת את השלט "נא לא להפריע". כך דיווח (א', 31.1.10) הטיימס הבריטי.
31/01/2010  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
אמיר אביבי
אמיר אביבי
המתקפה האירנית כשלה לחלוטין והעניקה למדינת ישראל הזדמנויות להבין את כוחה מול אירן, ליצור בריתות חשובות, לרתום את דעת הקהל העולמית, ולקבל חופש פעולה בעזה ובלבנון    עם זאת, המתקפה גם...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
יין הגיבורים נמזג בטיולי טבע, בחניוני לילה, על גשרים תלויים, בתוככי הכותל המערבי, בסמטאות ובשבילי צפת העתיקה, בשערי ירושלים על רובעיה, בשביל ישראל, בפסגת הר מירון ובמרומי המצדה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il