בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
התלמידים: מוכנים להגיע לבי"ס רק עם מחשב נייד
|
52% חושבים שביה"ס לא מכין אותם לעתיד ● רוצים שהמחשב יחליף את הילקוט ויהיה בו כל מה שנחוץ ללימודים
|
לומדים רק במחשב [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
המתבגר הישראלי מוקף בעזרים טכנולוגיים בשעות הפנאי ועושה בהם שימוש לצרכים רבים, שאינם לימודיים: הוא מתקשר עם אחרים, פעיל ברשתות חברתיות, צורך ויוצר מדיה ברשת (סרטוני וידאו, מוזיקה ותמונות) ומשתף אחרים. כך עולה מסקר חינוך דיגיטלי שנערך על-ידי המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח) והמרכז לחקר הפסיכולוגיה של האינטרנט בבית ספר סמי עופר לתקשורת - המרכז הבינתחומי הרצליה. הסקר נערך במהלך ינואר 2010, עבור מושב החינוך בכינוס הרצליה העשירי, באמצעות מכון טלסקר, בקרב מגדם מייצג של 300 תלמידים בכיתות יא'-יב'. מממצאי הסקר עולה, כי בעוד שלצרכים שאינם לימודיים התלמידים ממצים את האפשרויות הטמונות בטכנולוגיה עכשווית ועושים שימוש נרחב במולטימדיה ובאתרים שיתופיים, הרי שהשימוש שהם עושים לצרכים לימודיים, מוגבל בעיקר לפעולות של חיפוש מידע ולכתיבת עבודות. על-פי הנתונים, 86%-92% מתקשרים עם אחרים באמצעות כלים כמו דואר אלקטרוני, מסנג'ר, ICQ ודומיו והודעות טקסט, 83% פעילים באתרי רשתות חברתיות כמו: facebook ,myspace ,twitter. עוד נמצא כי 78% מעלים/מורידים סרטוני וידאו, תמונות וכדומה לאינטרנט וממנו, ו-36% גם יוצרים או עורכים סרטוני וידאו או קטעי מוזיקה לצורך העלאתם לאינטרנט. וכן 68% משתתפים במשחקי רשת. לעומת זאת, נמצא כי 92% משתמשים במחשב לצורך הכנת שיעורי בית ועבודות, מתוכם: 90% מחפשים מידע בוויקיפדיה ו/או באתרים אחרים, 84% מתקשרים עם תלמידים אחרים באמצעות דוא"ל, ו-62% עושים זאת עם המורים, 84% כותבים עבודות ומשימות, 75% מורידים מהרשת סיכומים שעוזרים להם בהכנת שיעורי בית ועבודות, 66% מתרגלים באמצעות שאלות/תרגילים ברשת לפני בחינות המגן ובחינות הבגרות, ו-58% מחפשים מידע בפורטל בית הספר (כמו הודעות מהמורים או מצגות).
|
מאמינים בעוצמת הטכנולוגיה
|
|
על-פי תוצאות הסקר, נמצא כי התלמידים מודעים לעוצמתה וליכולתה של הטכנולוגיה, לתרום באופן משמעותי לסביבת הלמידה. בהמשך לכך, ציינו התלמידים כי בית הספר האולטימטיבי לדעתם, צריך להיות מצויד במחשבים בכמות מספקת, שתהיה בו גישה לאינטרנט מכל מקום, שהכיתות יצוידו בלוחות אינטראקטיביים, שחומר הלימודים יהיה דיגיטלי ואינטראקטיבי (מאגרי מידע, ספרים ברשת, סרטוני וידאו, סימולציות ומשחקים), וכי יעמדו לרשות התלמידים והמורים כלים לתקשורת ולשיתוף.
|
מהממצאים עולה גם, כי 82% מהתלמידים הביעו רצון להגיע לבית הספר רק עם מחשב נייד, שיחליף את הילקוט המסורתי ויהיה בו כל מה שנחוץ ללימודים: בחינות לבדיקה מיידית של רמת הידע, חישוב ועיבוד נתונים, עריכת חיפוש של מונחים או אירועים, לפי מילות מפתח, קישורים לאתרים שימושיים, שימוש בסרטוני וידאו, אנימציות וסימולציות, שיסבירו את הרעיונות הנלמדים ועוד. מתוצאות הסקר עולה, כי התלמידים מפגינים פתיחות ויצירתיות בהעברת יכולת טכנולוגית מסביבת המשחק לסביבת למידה עתידית. הם רואים יתרונות רבים בשימוש במשחקי וידאו או במשחקי רשת כחלק קבוע מהפעילות הלימודית הרגילה בכיתה ובבית: 81% סבורים כי בדרך זו הם ייהנו יותר מהלמידה, 80% סבורים שיהיה מעניין יותר לתרגל בעיות, 73% חושבים שיהיה להם קל יותר להבין רעיונות מורכבים, 70% מאמינים שהם יוכלו לקבל משוב מיידי על התקדמותם בלימודים ועל תוצאות המאמץ שהם משקיעים בפתרון בעיות, 70% חושבים שהם יוכלו להיות מעורבים יותר בנושא הנלמד, 67% מאמינים שהם ילמדו יותר על הנושא הנלמד ו-66% חושבים שיהיה להם קל יותר לקשר בין הנושא הנלמד לעולם המציאות. גילה בן-הר, מנכ"ל המרכז לטכנולוגיה חינוכית, אמרה: "תוצאות הסקר מפתיעות בעוצמתן. התלמידים יודעים מה הם רוצים ואיך נכון להם ללמוד. הם רוצים לראות בית ספר אחר, רלוונטי להווה ולעתיד שלהם. לצערי, מערכת החינוך בישראל עדיין לא ערוכה לכך. יש צורך בתשתיות טכנולוגיות בבתי הספר, בהכשרת מורים, בעידוד כוחות השוק לפיתוח תכנים - כאלה שיאתגרו את התלמידים, ויאפשרו לתלמידים מיצוי הפוטנציאל האישי. למדינת ישראל יש הזדמנות לפתח ולמקסם את ההון האנושי המצוין שלה, וכך לשמור על היתרון היחסי שלנו בתחומי ההשכלה, הכלכלה, הביטחון והחברה".
|
פער בין הסביבה הביתית לבית-ספרית
|
|
עוד עולה מנתוני הסקר, כי מתבגרים רבים חשים תסכול אל מול הפער בין הסביבה הטכנולוגית העשירה בבית לבין הסביבה הטכנולוגית המוגבלת בבית הספר. מהנתונים עולה, כי ל-92% מהתלמידים יש מחשב נייח, ול-39% יש מחשב נייד, כאשר אלו בדרך-כלל בעלי חיבור לאינטרנט. ל-90% יש נגן קבצים כמו MP3 או ipod, ל-80% יש מצלמה דיגיטלית ול-39% יש קונסולת משחקי וידאו כמו פלייסטישן, wii או xbox. הסקר מצביע על מספר בעיות עיקריות המונעות שימוש יעיל במחשב ובאינטרנט בבית הספר: 73% סבורים שהסיבה המרכזית לשילוב המועט של טכנולוגיה בבית הספר נעוצה בכך שאין הקצאת שעות מספקת במערכת השעות לשימוש במחשבים, 51% מעידים על אינטרנט איטי, המקשה על שימוש יעיל ונוח במחשבים בבית הספר, 47% טוענים שהמורים בבית הספר אינם מעודדים שימוש במחשב ובאינטרנט ואינם מטילים עליהם עבודות המצריכות שימוש בטכנולוגיה, ו-45% מדווחים על מחסור במחשבים. בסקר נמצא קשר חיובי בין סביבה טכנולוגית ביתית עשירה לבין גישה כללית לטכנולוגיה וגם להיבטים ממוקדים, כמו שיפור הידע הכללי והכנת מטלות בית ספר. תלמיד שחי בסביבה טכנולוגית עשירה מגלה פתיחות ויצירתיות ראויות לציון בהגדרה של סביבת הלמידה העתידית. מהנתונים עוד עולה, כי 52% חושבים שבית הספר אינו מכין אותם לעתיד ואינו מקנה להם את המיומנויות הנחוצות להם כדי שיוכלו להשתלב בעולם התעסוקה.
|
|
תאריך:
|
02/02/2010
|
|
|
עודכן:
|
02/02/2010
|
|
גלית יצחק-אוגנוב
|
התלמידים: מוכנים להגיע לבי"ס רק עם מחשב נייד
|
|
יו"ר שס לשעבר, אריה דרעי, אמר כי משרד החינוך צריך לשוב ולחנך במקום להיות אחראי רק להכשרה מקצועית.
|
|
|
לאורך שידורי אמש, זכינו לצפות בשלל הטאלנטים של ערוץ 10 מברכים את גיא פינס, בערך כמו שהטלוויזיה מחבקת לאחרונה את הפייסבוק - באימה. וגם אם לא הייתה שם אימה, יכול להיות שהגיע הזמן לפתח אותה.
|
|
|
הטענות הישראליות שנפרשו בתשובה לדוח גולדסטון שהוגשה לאו"ם ובהן הטענה כי טחנת הקמח בעזה הופגזה בטעות על-ידי ארטילריה נסתרות לכאורה בדיווח של הגרדיאן הבריטי ועל פיו נמצאה בין הריסות טחנת הקמח פצצה במשקל של יותר מ-200 קילוגרמים שהופלה על המקום ממטוס קרב ישראלי.
|
|
|
גלולה אחת ביום של שמן דגים יכולה למנוע מחלות מנטליות אצל אנשים בסיכון גבוה. אלו ממצאי ניסוי חדש. טיפול בתוספות לאורך שלושה חודשים נמצא יעיל לא פחות מתרופות, והוריד את שיעור המחלות הפסיכוטיות, כדוגמת סכיזופרניה, ברבע.
|
|
|
מנכ"ל דלק אנרגיה, גדעון תדמור, העריך (ב', 2.2.10) בכנס הרצליה כי המעבר לגז טבעי צמצם את פליטות מזהמות בהיקף השווה לשנה שלמה של זיהום אוויר מייצור חשמל.
|
|
|
|