3 מהספקיות הגדולות ביותר של דוא"ל (e-mail), אשר בדרך כלל מהוות יריבות אחת לשנייה, הכריזו היום (יום ב', 28.4.03) מלחמה משותפת ב-spam (דוא"ל זבל), בשיתוף פעולה הדדי ובמטרה להפטר מדוא"ל מיותר ולשנות את הסטנדרטים של תעשית הדוא"ל לטובים יותר. כך דווח הבוקר בסיאטל טיימס.
נציגי אמריקה און ליין, מיקרוסופט ויאהו! הדגישו את היוזמה נגד דוא"ל לא רצוי כצעד הראשון במה שהם מקוות כי יהפוך למאמץ נרחב בתעשית הדוא"ל. ההצעה לא כללה עדיין פרטים תחוקתיים או טכניים.
התקשרות מסוג זה, מעין "ברית", נדירה בעולם התחרותי של טכנולוגיה זו, משמשת כעדות לבעיה הקשה של הדוא"ל המיותר, אשר מגיע לכל אדם בעל תיבת דואר אלקטרונית, גם אם לא הזמין אותו. מדובר בכ-40% מסך הדוא"ל המתקבל וב-8 מיליארד עד 10 מיליארד דולרים בעלות שנתית לבתי עסק.
"אנחנו נסב את תשומת ליבם של ה'ספמרים' לכך שהתעשיה תשתף פעולה לסלק את החבר'ה הרעים מהעסק", כך אמר בריאן ארבוגסט, סגן נשיא מיקרוסופט האחראי על רשת MSN, אמש. ניקולס גרהם, סגן נשיא ב-AOL, אמר כי החברות "נדחפו לנקודה זו על-ידי לקוחותיהן", וכי "אנחנו מכירים בכך, שהספאם יצא מכלל שליטה".
יחד, AOL, מיקרוסופט ויאהו! בעלות למעלה מ-200 מיליון לקוחות של חשבונות דוא"ל. אותם לקוחות הפכו את כל אחת מהחברות ליעד מועדף של אותם מפיצי דוא"ל ספאם. קיימות היום תוכנות מחשב שתפקידן להלחם באותו דוא"ל מיותר ולהעבירו באופן אוטומטי לתיקיה נפרדת. אך מדובר במיליוני מיילים המופנים באופן אישי לאנשי העסקים, ובכלל לכל בעלי תיבות הדוא"ל.
השבוע יתקיים פורום בן 3 ימים בנושא ספאם, על-ידי ועידת הסחר הממשלתית בארה"ב, ושלושת החברות מתכוונות להבטיח דרך בטוחה יותר להתגבר על הצפת תיבות הדוא"ל. החברות מעוניינות שהחברות ייבחנו אמצעים חדישים דיגיטלים שיזהו בקלות יתר את דוא"ל הספאם ויסננו אותו. תיבת הדוא"ל המשופרת תסתגל לקריטריונים מסויימים, כגון קישורים ומידע מדוייק מהשלוח המשקף את תוכן המסר. החברות מעוניינות גם לעבוד יחדיו כדי לזהות רשתות אשר ביכולתן לשמור על כתובות לקוחותיהן בחשאי.
בצד החוקי והאכיפתי של העניין, החברות אומרות כי בכוותנן לחלוק את נתוני המתלוננים, ולבנות תיקי הוכחות אשר יעזרו למדינה ולתובעים הממשלתיים לפצח את הפרת החוק האוסר על שליחת מיילים הנושאים כותרת של הונאה, וטקטיקות של ספאם נוספות.