בהתאם לציפיות, ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה (יום ב', 15.2.10) את תקנות היבוא המקביל של כלי רכב לישראל. תקנות היבוא מקביל מאפשרות יבוא של מותג רכב מסוים על-ידי מספר יבואנים מתחרים. התקנות שאושרו היום מגיעות לאחר סאגה בת יותר מ-11 שנה, כשבשנת 1999 קבעה הממשלה דאז בהחלטתה כי יש לפתוח את שוק הרכב לתחרות.
במסגרת הרפורמה אושר לראשונה גם יבוא ישיר מיצרן הרכב של מכוניות המיוצרות בארצות הברית התואמות את התקינה האמריקנית ואשר אינן משווקות כיום בישראל, כמו למשל סובארו, ניסאן והונדה.
התקנות החדשות מאפשרות לייבא לישראל כלי רכב חדשים ואופנועים ביבוא מסחרי, ללא צורך בהסכם זכיינות ישיר עם יצרני הרכב, כפי שהיה עד כה, אלא באמצעות חוזה עם "דילר" בחו"ל, שמספק את כלי הרכב.
התקנות קובעות אמות מידה לחוסנם ולגודלם של הדילרים, שמהם ניתן לרכוש כלי רכב, ומחייבת את היבואנים המקבילים בקשר עם מוסך שירות מחוזי ובהפצת חלפים. כל למשל, יבואן מקביל יחוייב בערבות של 8 מיליון שקל והון עצמי מינימלי של 10 מיליון שקל, כפי שמחויב כיום יבואן רגיל.
האחריות שיצטרך היבואן לספק לצרכן תוגבל למינימום של שנתיים, כאשר במידה והיצרן ייתן אחריות ל-3 שנים יחוייב גם היבואן בישראל לתת אחריות לפרק זמן זהה. היבואן המקביל יוכל לייבא עד שלושה מותגי רכב שונים אם כי משרד התחבורה שומר את הזכות להרחיב את כמות המותגים על-פי שיקול דעתו.
"ההחלטה - מסר חברתי"
שר התחבורה, ישראל כ"ץ, שהשתתף בדיון היום, אמר כי "התקנות החדשות יפתחו את שוק הרכב בישראל לתחרות שתוביל להוזלה של המכוניות הנמכרות בישראל ולהעלאת רמת השירות". כ"ץ הוסיף כי "שוק הרכב הוא אחד התחומים היחידים שאין בו תחרות אפקטיבית על אותו דגם. הייתי רוצה שכל משפחה תוכל להרשות לעצמה לרכוש רכב - זה יוזיל את מחיר כלי הרכב, יצעיר את צי הרכב הישראלי, ויגביר את התחרות. אם כלי הרכב יימכרו במחירים שיותר אנשים יוכלו להרשות לעצמם - זה מסר חברתי".
ח"כ
אופיר אקוניס, יו"ר ועדת הכלכלה, מסר כי "זו אחת הרפורמות החשובות והגדולות בתחום התחבורה בשנים האחרונות. משמעות אישור התקנה תהיה ירידת מחיר של רכבים חדשים רבים והפיכת שוק הרכב מריכוזי לשוק תחרותי באמת".
מנגד, טענו יבואני הרכב כי התקנות החדשות יאפשרו ליבואנים לא מנוסים, בעלי יציבות כלכלית נמוכה, לייבא מכוניות לישראל.
ההערכה: הוזלה - רק ברכבי היוקרה
בקרב מומחים בענף הרכב, ההערכה כי הרפורמה החדשה בענף הרכב לא תשפיע על מחירי המכוניות המשפחתיות הפופולריות בישראל, בשווי של כ-90 עד 130 אלף שקלים, אלא תיתן את אותותיה בעיקר במגזר מכוניות היוקרה, כגון מרצדס, פורשה וב.מ.וו. הסיבה לכך נעוצה בקשרים ההדוקים בין יבואניות הרכב הוותיקות בישראל ויצרניות הרכב. הסכמים אלה יקשו על יבואנים חדשים לתת מחירים תחרותיים בסגמנט שוק זה.