|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

שווי ברקשייר קפץ ב-2009 ב-22 מיליארד דולר

עם זאת, השווי המאזני עלה פחות ממדד S&P וורן באפט: "בשיא המשבר הפיננסי, רק אנחנו הזרמנו נזילות למערכת"
27/02/2010  |     |   חדשות   |   תגובות
מאת: נמרוד הלפרן  |    |  TheMarker  |  TheMarker.com  |  תגובות
באפט. גידול בשווי [צילום: AP]

חברת ההחזקות ברקשייר התאוויי, שבשליטת המשקיע המיליארדר וורן באפט, דיווחה היום על זינוק של כ-2,600% ברווחיה ברבעון הרביעי של 2009 הודות לגידול בשווי השקעותיה והתאוששות שווי השקעותיה בשוק הנגזרים. זה הרבעון השלישי ברציפות בו נרשם שיפור ברווחי החברה, לאחר שברבעון הראשון של 2009 רשמה את ההפסד הרבעוני הראשון מאז שנת 2001.

ברקשייר, שרכשה את השליטה בחברת ישקר הישראלית ממשפחת ורטהימר לפני כשלוש שנים, רשמה ברבעון רווח נקי של 3.06 מיליארד דולר, או רווח של 1,969 דולר למניה, לעומת רווח של 117 מיליון דולר, או רווח של 76 דולר למניה, בתקופה המקבילה בשנה הקודמת. התוצאות עלו באופן ניכר על תחזית האנליסטים לרווח של 1,208 דולר למניה.

השווי המאזני של ברקשייר, המדד החביב על באפט עצמו להערכת הצלחת החברה, זינק בשנת 2009 ב-21.8 מיליארד דולר - הקפיצה השנתית החדה מעולם. השיא הקודם נרשם בשנת 2006, אז גדל השווי המאזני של ברקשייר ב-16.9 מיליארד דולר. עם זאת, הזינוק בשווי המאזני ב-2009 בא לאחר הנפילה שנתית החדה מעולם: השווי המאזני של ברקשייר נפל ב-11.5 מיליארד דולר בשנת 2008 - הירידה השנתית השנייה בלבד במהלך 45 השנים שבהן באפט מנהל את ברקשייר.

במונחי שווי מאזני למניה, עלה השווי המאזני בשנת 2009 ב-19.8% ל-84,487 דולר למניה, לעומת 70,530 דולר בסוף שנת 2008 - פחות מעלייה של 26.5% שרשם מדד המניות S&P 500 בשנה שעברה. זו השנה השביעית בלבד מאז השתלט באפט על ברקשייר בשנת 1965, שהצמיחה בשווי המאזני של החברה נמוכה מעלייתו של מדד S&P 500. מאז 1962, עלתה ברקשייר בממוצע ב-20.3% מדי שנה לעומת תשואה שנתית ממוצעת של 9.3% של מדד S&P 500.

האנליסטים ציינו כי הפער בין השווי המאזני למניה בדוחות ברקשייר, שהוא כאמור 84,487 דולר, לבין שווי מניית ברקשייר בסוף 2009, שהיה 99,200 דולר, משקף פרמיה גדולה הנובעת בין השאר מעסקת רכישת חברת הרכבות ברלינגטון נורתרן סנטה פה (BNSF) עליה הודיעה באחרונה ברקשייר.

הדוחות הכספיים שפירסמה ברקשייר היום אינם משקפים את רכישתBNSF בעסקת מזומן ומניות בהיקף של 44 מיליארד דולר - ההשתלטות הגדולה בתולדות ברקשייר - שנסגרה לפני כשבועיים. לפי ההערכות העסקה צפויה לתרום עד 16 מיליארד דולר להכנסות ברקשייר בשנת 2010, והקפיצה את מספר עובדי החברות הבנות של ברקשייר ליותר מרבע מיליון.

הכנסות ברקשייר בשנת 2009 כולה הסתכמו ב-61.67 מיליארד דולר לעומת הכנסות של 66.1 מיליארד דולר בשנה הקודמת. בשורת הרווח הנקי רשמה ברקשייר בשנת 2009 רווח של 8.01 מיליארד דולר, או רווח של 5,193 דולר למניית קלאס A, זינוק של 61% לעומת רווח של 4.99 מיליארד דולר, או רווח 3,224 דולר למניה בשנת 2008. החברה ייחסה את השיפור לרווחים בסך 787 מיליון דולר שרשמה מהשקעות והשקעות בנגזרים ב-2009, לעומת הפסד של 7.5 מיליארד דולר שרשמה מהשקעות אלו ב-2008.

השקעותיה של ברקשייר בשוק הנגזרים עוררה חששות בקרב המשקיעים במהלך המשבר הכלכלי. הפסדים של 1.52 מיליארד דולר על השקעות בנגזרים ברבעון הראשון של 2009 גררו את ברקשייר כולה להפסד רבעוני ראשון מאז שנת 2001. עם זאת, במכתב השנתי למשקיעים של המנכ"ל באפט, שפורסם היום, ציין המשקיע הנודע כי החברה רשמה מאז שלושה רבעוניים רווחיים על השקעותיה בנגזרים. רווח של 2.35 מיליארד דולר ברבעון השני, רווח של 1.73 מיליארד דולר ברבעון השלישי, ורווח של 1.05 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2009.

במסגרת הדוחות הכספיים דיווחה ברקשייר גם על הגדלת החזקותיה ביצרנית התרופות סנופי-אוונטיס ובענקית הקמעונאות הבריטית טקסו. ברקשייר הגדילה את החזקותיה בסנופי-אוונטיס ב-14% ל-1.9% ממניות החברה, ואת החזקותיה בטסקו ב-3.1% ל-3% ממניות החברה.

באפט הקדיש את מרבית המכתב השנתי למשקיעים להצגת פעילות החברה בפני המשקיעים החדשים הרבים שנוספו באחרונה בעקבות פיצול מניות החברה ורכישת BNSF. פרשנים ציינו כי הנימה שעולה מהמכתב הרבה פחות עגומה ופסימית מזו של המכתב של שנה שעברה, וכי באפט ביקש לנצל את המכתב כדי להסביר לבעלי המניות החדשים את העקרונות שעל פיהם הוא מנהל את ברקשייר זה כמעט מחצית מאה שנים. "ברקשייר דבקה בעקרונות הללו זה עשרות שנים, ותמשיך לעשות זאת גם זמן רב אחרי שאסתלק".

בקטע מעניין אחר מהמכתב למשקיעים כתב באפט כי "החיסרון הגדול שלנו הוא שהיתרון שהיה לנו בביצועים התכווץ באופן דרמטי ככל שהפכנו לגדולים יותר, ומגמה בלתי נעימה זו עתידה בוודאי להימשך". באפט גם התייחס לרכישות עתידיות שעשויה ברקשייר לבצע. "צ'רלי (מאנגר) ואני נמנעים מעסקים שאיננו מסוגלים להעריך את עתידם, לא משנה כמה המוצרים שלהם מלהיבים. בברקשייר אנחנו דבקים לעסקים שניתן לצפות ברמת ודאות סבירה את רווחיהם עשרות שנים קדימה. וגם אז, אנחנו מבצעים הרבה שגיאות", כתב באפט.

באפט התייחס במכתב גם לביצוע השקעות במהלך תקופת המשבר הכלכלי. "לעולם לא נהיה תלויים בנדיבות של זרים. ברקשייר לעולם לא בונה על כך שהיא תהיה גדולה מכדי ליפול", כתב באפט. "כאשר המערכת הפיננסית חטפה דום לב בספטמבר 2008, ברקשייר הייתה בצד שסיפק נזילות והון למערכת, לא בצד שהתחנן להם. בשיאו של המשבר, הזרמנו 15.5 מיליארד דולר לעולם העסקים אשר אחרת היה יכול לפנות רק לממשל הפדרלי לעזרה".

באפט גם ביקר בחריפות במכתב את הנזקים שהסב המגזר הבנקאי לכלכלה במשבר. "התנהגותם של המנכ"לים והדירקטורים הללו היא שמחייבת שינוי", כתב באפט. "מזה זמן הם נהנים מגזרים פיננסים גדולים מדי; הגיע הזמן להפעיל גם מקלות משמעותיים כלפיהם", הוסיף. באפט, שמשכורתו מסתכמת ב-100 אלף דולר בשנה זה עשרות שנים, גם תקף את המשכורות המנופחות של בכירי המגזר הפיננסי.

ברקשייר, המעסיקה 257 אלף עובדים באמצעות קרוב ל-80 חברות בנות, ביצעה בחודש שעבר את פיצול המניה הגדול תולדותיה במטרה לסייע במימון רכישת BNSF. הפיצול הביא לזינוק במספר המשקיעים במניות החברה, שכן בעקבותיו הפך מחיר מניית קלאס B של החברה לפחות מ-70 דולרים לעומת קרוב ל-3,400 דולר עד הפיצול. לדברי באפט, נוספו בשנה החולפת לפחות 650 אלף בעלי מניות חדשים בנוסף לכ-500 אלף בעלי מניות קיימים.

יתר על כן, בעקבות הפיצול אף צורפה מניית ברקשייר למדד המניות S&P 500 - מהלך שהגדיל אף יותר את מספר המשקיעים הפוטנציאלים במניה באופן ישיר ובאמצעות השקעות במדדים. ביום שבו צורפה מניית ברקשייר למדד S&P 500 הסתכם מחזור המסחר היומי במנייה ביותר מ-24 מיליארד דולר - המחזור היומי השני בגובהו של מנייה בארה"ב בעשור החולף.

ברקשייר הודיעה בנובמבר על רכישת BNSF, שב-22.6% ממניותיה כבר החזיקה, תמורת 34 מיליארד דולר, או 100 דולר למניה, בנוסף לחובות בסך 10 מיליארד דולר. השווי הכולל של העסקה, 44 מיליארד דולר, הפך אותה לרכישה הגדולה ביותר בתולדות ברקשייר. העסקה, אותה הגדיר באפט כ"הימור על עתידה הכלכלי של ארה"ב", בוצעה במזומן ובמניות, ביחס של 60% מזומן ו-40% מניות.

באפט הסכים לפצל את מניית ברקשייר כדי לאפשר לבעלי המניות הקטנים יותר ב-BNSF, המעוניינים להמשיך להיות מושקעים בחברה, לקבל מניות של ברקשייר במקום מזומן. ההחלטה לפצל את המניה הפתיעה רבים, מאחר שבאפט היה ידוע בהתנגדותו לפיצול מניות.

בתחילת פברואר איבדה ברקשייר את דירוג האשראי המושלם שלה - AAA - שהעניקה לה חברת דירוג האשראי סטנדרד אנד פור'ס (S&P) במשך למעלה מעשרים שנה. S&P הורידה את דירוג ברקשייר לרמה של AA פלוס בעקבות רכישת BNSF, אולם ציינה כי תחזית דירוג האשראי יציבה, כלומר לא צפויה הורדה נוספת של הדירוג בזמן הקרוב.

S&P הייתה האחרונה מבין שלוש חברות דירוג האשראי הגדולות שעדיין העניקה לברקשייר דירוג מושלם. פיץ' הורידה את דירוג החברה מדרגת AAA לדרגת AA פלוס במארס 2009, וכעבור חודש הצטרפה אליה גם מודי'ס, שהורידה את דירוג ברקשייר מ-AAA ל-AA2.

הורדות הדירוג מצד פיץ' ומודי'ס בשנה שעברה בוצעו לאחר שברקשייר רשמה ברבעון הראשון של 2009 הפסד רבעוני ראשון מאז שנת 2001. עם זאת, החברה חזרה מאז לרווחיות בכל הרבעונים, למרות ירידה ברווחים של חלק מחטיבותיה.

ברקשייר לא נפגעה מהמשבר הכלכלי בארה"ב באופן קשה כמו חלק מהחברות הגדולות האחרות בשוק האמריקני, בין היתר, הודות לקופת מזומנים שמנה, שאיפשרה לחברה לנצל את הזדמנויות ההשקעה שנוצרו בעקבות הנפילות בשוקי המניות.

באפט בן ה-79, המשמש כמנכ"ל ברקשייר, העריך כבר בסתיו שכלכלת ארה"ב הגיעה לתחתית כי לא צפוי מיתון חוזר, וכי שיאו של המשבר בשוק הדיור כבר חלף. שנה קודם לכן הכתיר באפט - הידוע בכינויו "האורקל מאומהה" - את המשבר הפיננסי בתור "פרל הרבור כלכלי".

ברקשייר רכשה נתח של 80% ממניות ישקר ממשפחת ורטהימר תמורת ארבעה מיליארד דולר בשנת 2006. בראיון לספקית המידע הפיננסי בלומברג בשנה שעברה, הגדיר את עצמו יו"ר ישקר, איתן ורטהימר, בתור "סוכן הנסיעות" של באפט לחיפוש הזדמנויות השקעה עבור ברקשייר מחוץ לארה"ב.

תאריך:  27/02/2010   |   עודכן:  27/02/2010
נמרוד הלפרן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שווי ברקשייר קפץ ב-2009 ב-22 מיליארד דולר
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות

מנצ'סטר סיטי הגיעה לסטמפורד ברידג' כשברקע פרשת הבגידה של וויין ברידג' וג'ון טרי. התכולים השפילו את הבלוז 2:4 והנחילו לה את הפסד הבכורה בסטמפורד ברידג' העונה. בעקבות ההישג הפער בין החניכים של אנצ'לוטי למנצ'סטר יונייטד נותר על נקודה בלבד. מי שעוד הרוויחה מן ההפקר היא ארסנל שגברה על סטוק 1:3 וצימקה את הפער מהמקום הראשון ל-3 נק' בלבד. הצמרת בפרמייר-ליג רותחת.

קרלו אנצ'לוטי ביצע שני שינויים בהרכב צ'לסי מזה שפתח בהפסד 2:1 לאינטר באמצע השבוע בליגת האלופות. הילאריו עומד בין הקורות במקום פטר צ'ך הפצוע וג'ו קול מחליף את סולומון קאלו. בקבוצה של רוברטו מנצ'יני יש שלושה שינויים ב-11 מהמשחק מול סטוק בגביע שהסתיים בהפסד: נייג'ל דה יונג, קרלוס טבס ואדם ג'ונסון פתחו.

מהלך המשחק


נער כבן 13 נעצר הלילה בחשד שאנס כבת 30, בעיר נתניה. הנער, שנמלט ממוסד שבו הוא מוחזק, נעצר ויובא במוצאי שבת בפני שופט.
27/02/2010  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות

האם רעידת האדמה העזה שאירעה היום (שבת) בצ'ילה עשויה להעמיד בספק את קיום מפגש גביע הדייויס בין הצ'ילאנים לנבחרת ישראל בסוף השבוע (שידורים ישירים בספורט 5)? על פניו נראה כי העובדה שבמדינה יעסקו באסון ובדרכים לקזז נזקים בימים הקרובים תפריע, אך עם זאת יש להדגיש כי ה-ITF הורה לאיגוד הטניס להטיס בכל זאת את אנשי הנבחרת לצ'ילה.

בוועדה המארגנת עומדים על כך שכל המשחקים יתקיימו, ובעקבות כך השחקנים והקפטן אייל רן עלו על טיסה מדאלאס לסנטיאגו וקיבלו את הידיעה במהלך הטיסה, שהופנתה בסופו של דבר למיאמי מאחר שנמלי התעופה בצ'ילה נסגרו. מאמצים נעשים כדי לארגן להם טיסה חלופית.


רעש אדמה חזק ביותר בעוצמה 8.8 בסולם ריכטר אירע הבוקר (יום שבת) במרכז צ'ילה. רשת החשמל והתקשורת בעיר הבירה, סנטיאגו, קרסה. כשלוש שעות לאחר מכן אירעה רעידת אדמה נוספת, הפעם בעוצמה 6.2 בסולם ריכטר.
27/02/2010  |  יואב יצחק  |   חדשות
מבקר המדינה, השופט (בדימ.) מיכה לינדנשטראוס, שוקל למנות את תנ"צ שלומי אילון, לתפקיד יועצו לענייני שחיתות ציבורית, במקום ד"ר מאיר גלבוע שנאלץ לסיים תפקידו בימים אלה עקב אי-שביעות רצון מצד המבקר. כך נודע ל-News1.
27/02/2010  |  יואב יצחק  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il