|
מתנת החג המועדפת. כלי בית
|
|
|
|
|
מבדיקה מיוחדת של חברת המידע BDI, עולה כי בשנת 2009 גדלו הכנסות ענף כלי הבית וחפצי הנוי לקראת חג הפסח (במונחי מחיר לצרכן כולל מע"מ) ב-2% ביחס לשנת 2008. גידול זה מהווה ירידה של 5% לעומת הגידול שרשם הענף בשנת 2008 בהשוואה לשנת 2007.
מן הנתונים עולה, כי הישראלים מוציאים כ-400 מיליון שקלים על כלי בית וחפצי נוי לקראת הפסח, כאשר כ-30% מהמכירות מתבצעות לקראת חג זה. לשם השוואה, הכנסות הענף ממכירת כלי בית הסתכמו בשנת 2009 כולה בכ-675 מיליון שקלים, המהווים נתח כספי של כ-50% מסך ההכנסות הכולל, אשר עמד על כ-1.35 מיליארד שקלים.
בין הסיבות העיקריות לגידול המתון, מציינים ב-BDI את המגמה המעורבת של המיתון הכלכלי: מחד-גיסא, פגיעה בלקוחות הענף וירידה בביקושים לכלי בית וחפצי נוי, ומאידך-גיסא, העדפה הולכת וגוברת לרכוש כלי בית כמתנות לחגים על פני מוצרים מתכלים שונים, כגון חבילות שי. מוצרים אלו נתפסים בעיני הצרכנים כמתנות שימושיות, בעלות ערך ועמידות לאורך זמן. בנוסף, משפחות מסורתיות רבות נוהגות להחזיק מלאי נפרד של כלי בית ושולחן "כשרים לפסח".
על-פי נתוני העבר שריכזה BDI, עולה כי היקף הפעילות בענף צפוי לגדול ב-150% בחודשים שלקראת חג הפסח לעומת חודש רגיל, בדומה לגידול בפעילות שנרשם לקראת חגי תשרי.
סיבות נוספות לגידול בהכנסות הענף הן פתיחתן של חנויות אקסקלוסיביות המתמחות בכלי בית (בעיקר בתחום הבישול והאפייה) והעמקת פעילותן של רשתות שיווק המזון ורשתות "עשה זאת בעצמך" בתחום כלי בית וחפצי נוי, על-ידי הרחבת והגדלת המגוון. בשנת 2009 פעלו בישראל כ-1,050 חנויות המשווקות כלי בית וחפצי נוי. מתוכן, כ-630 סניפי רשתות, המהווים נתח כמותי של 60% מסך החנויות בענף.
בחינת מדד הסיכון העסקי של החברות העיקריות בענף כלי הבית, מראה כי בשלוש השנים האחרונות, רמת הסיכון של הענף הייתה נמוכה ממדד הסיכון העסקי בכלל המשק, ונאמדה בשנת 2009 ב-4.50. מדד הסיכון העסקי של החברות והעסקים של חברת BDI משקלל בתוכו, בין היתר, את הפרמטרים הבאים: הכנסות, ותק, מספר מועסקים, חוות דעת עסקית של לקוחות, חוות דעת עסקית של ספקים, מוסר תשלומים, מגמת רווחיות, מצב עסקי של חברות קשורות ועוד פרמטרים שונים.