חברות הדלק אלון ודור אנרגיה השיקו השבוע את "הסולר הירוק" 50ppm דל גופרית תקן EURO 4 מתוצרת בז"ן, אשר ישווק בשלב זה רק בתחנות של השתיים, במחיר סולר רגיל.
השבוע (ב', 5.5.03) אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת צו המחייב מעבר לשימוש בסולר משופר, דל גופרית החל מיום 1 בינואר 2004, בשני שלבים.
נשיא אלון-דור, דוד וייסמן, אמר בתגובה: "אני מצר על כך שוועדת הכלכלה של הכנסת דחתה את המעבר לסולר דל גופרית, בעקבות לחץ של חברות הדלק הוותיקות. חבל ששיקולים מסחריים דחקו את השמירה על בריאות הציבור בלפחות 8 חדשים נוספים".
כידוע, אחד המפגעים הסביבתיים החמורים ביותר בשנים האחרונות בעולם כולו הוא זיהום האויר, המהווה גורם עיקרי לתחלואה גוברת ולמקרי תמותה, כשהמצב מחריף עד כדי סכנת חיים במרכזי הערים הגדולות.
הסיבות לזיהום האויר הן בעיקרן פליטות מכלי רכב, מפעלי תעשיה, תחנות כוח ועוד. ככל שהעולם מתפתח ונהיה מתוחכם יותר, עולה רמת החיים ומתרבים כלי הרכב הנמצאים על הכביש אשר בעטיים גדלה באופן ישיר רמת זיהום האוויר.
חברות הדלק אלון ודור אנרגיה ישווקו תחילה את הסולר "הירוק" ב-6 התחנות בתל אביב. דוברת החברות מוסרת, כי במחקר שערך לאחרונה המשרד לאיכות הסביבה נמצא כי רק באיזור תל אביב נפטרו בשנה החולפת כ-1100 איש ממחלות הנובעות מזיהום אויר.
במחקר שנערך באוניברסיטת אומאו בשבדיה, המבוסס על מדידת כמות חלקיקי הפיח שנמצאים בכל מטר מעוקב של אויר, נמצא כי העיר תל אביב תופסת את המקום השלישי (אחרי בוקרשט ואתונה) בדירוג הערים המזוהמות בעולם.
במדינת רבות בעולם נוטות הממשלות ליישם תוכניות שעיקרן צימצום זיהום מכלי רכב על-ידי שיפור הדרגתי במנועי המכוניות ובדלקים המשמשים אותם.
בישראל, נשמעות בשנים האחרונות אזהרות של גורמים רלוונטיים מגוונים המדברים על הסכנות החמורות, הנובעות מזיהום אוויר כתוצאה מפליטות מכלי הרכב ועל השלכותיו על איכות חיינו ועל תוחלתם.
חברת הדלק אלון-דור בשיתוף בזן (בתי זיקוק לנפט) החליטו על יצירת פרוגרמה חדשנית, בכל הקשור לסוג הדלק המזין את כלי הרכב- החברות החלו בשיווק ה"סולר הירוק"- סולר דל-גופרית מבלי לחכות לצווים או הנחיות וקבעו עובדות חדשות בשטח.
בשלב ראשון, יימכר הסולר במחיר סולר רגיל, על-פי ההנחות המקובלות בתחנות הדלק של אלון-דור באיזור תל אביב בלבד.
מהחברה נמסר, כי הבחירה בעיר תל אביב מתבקשת עקב היותה העיר היחידה בארץ, בעלת איפיונים של מטרופולין מערבי והיעד הראשון למאבק האקולוגי, תוך כוונה להרחיב בהמשך את תשתית השיווק לאזורים נוספים בארץ.
נכון להיום, רמת פליטת החלקיקים מכלי רכב המונעים בסולר היא כ-1,400,000 ק"ג בשנה. המעבר לשימוש בסולר הירוק בכלי רכב קיימים יוריד את רמת פליטת החלקיקים בכ-280 אלף ק"ג ואת כמות פליטת תחמוצות החנקן (NOXׂ) בצורה משמעותית.
מהו ה"סולר הירוק"- ה"סולר דל-גופרית"
על-פי ממצאים שהתקבלו בעקבות מחקר שנערך על-ידי ד"ר גוטמן וד"ר טרטקובסקי מהטכניון שערך השוואה בשימוש בסולר דל-גופרית לעומת שימוש בסולר תחבורה רגיל עולה, שהשימוש ב"סולר הירוק" מביא ל:
- חיסכון בדלק - השיפור הממוצע בצריכת הדלק הינו בערך של 1%.
- גורם לירידה בפליטת חלקיקים - ירידה של עד 29% בפליטת החלקיקים (אחד הגורמים המסוכנים לבריאות הציבור).
- גורם לירידה בפליטת ה-NOX (תחמוצות חנקן)- ירידה של עד 10%.