|
נאלצו לשלם או לספוג קנסות כבדים [צילום אילוסטרציה: AP]
|
|
|
|
|
חברת התיירות פגסוס הורשעה (יום ה', 22.4.10) בגביית היטל דלק תוך הטעיית צרכנים וניצול מצוקתם, וכן באי-הכללת פרטים בתקנון שחובה לכלול אותם בהתאם לחוק הגנת הצרכן.
שופטת בית משפט השלום בתל אביב, דורית רייך-שפירא, גזרה על החברה קנס בסך 150 אלף ש"ח ותשיב לצרכנים המפורטים בכתב האישום את כספי תוספת הדלק ששילמו, בנוסף לפיצוי בסך 50 דולר לכל אחד מהם.
תחילת הפרשה בשנים 2009-2008, אז הציעה פגסוס חבילות טיולים קבוצתיים לחו"ל שכללו שירותי קרקע ושירותי טיסה בטיסות סדירות. הצרכנים שילמו עבור חבילת הטיול את המחיר שפגסוס פרסמה לפני יציאתם לחו"ל. בטרם ובמהלך ביצוע העסקה, עובדי פגסוס לא מסרו לצרכנים על היתכנות, שבסמוך למועד היציאה לטיול, יהיה עליהם לשלם תוספת למחיר שפורסם והוסכם, וזאת בגין העלאת היטל הדלק, על-אף שהתייקרות כזו היא בגדר מידע רלוונטי ויש בו עניין מהותי בעסקה. בפועל, במהלך התקופה הרלוונטית, לאחר שנקשרו העסקות בין פגסוס לצרכנים ולפני מועדי יציאתם לטיולים הקבוצתיים, התייקרו מחירי הטיסות הסדירות בשל עלייה במחירי הדלק.
בית המשפט קבע כי חרף העובדה שחברות התעופה הודיעו לפגסוס על ייקור הדלק מבעוד מועד, היא העבירה את המידע לצרכנים ברגע האחרון ממש, לפני מועדי היציאה לטיול, ודרשה את תשלום התוספת, כתנאי לשחרור כרטיסי הטיסה. בכך אילצה את הצרכנים לבחור באחת משתי אפשרויות: לשלם את התוספת הנדרשת או לחילופין להודיע על ביטול העסקה שגרר חיוב בתשלום קנס גבוה.
פגסוס עצמה הודתה שבאופן זה הטעתה וניצלה את מצוקתם של 24 צרכנים ששמותיהם פורטו בכתב האישום, וגבתה מהם עשרות דולרים שסכומיהם נגזרו ממחירי הכרטיסים בסכומים.
יש לציין, כי פגסוס הורשעה גם באישום נוסף, הקשור לפרסום מבצעים באתרה ללא הכללת פרטים בתקנון שחובה לכלול אותם בהתאם לחוק הגנת הצרכן.