|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

"אני מציע לאשר את זה, רבותי"

כך סייע אולמרט לסמי שמעון לקדם עסקת 100 מיליון ד'

פרוטוקול מועצת מינהל מקרקעי ישראל מ-2005 חושף: כך פעל יושב-ראש המועצה לאשר הסכם שמיטיב עם בעלי יכין חק"ל
27/04/2010  |   TheMarker TheMarker   |   חדשות   |   תגובות
מאת: שרון שפורר  |    |  TheMarker  |  TheMarker.com  |  תגובות
אולמרט. סיוע לסמי שמעון [צילום: AP]

סמי שמעון

האירוע: ישיבת מועצת מינהל מקרקעי ישראל, 18.5.2005
הדיון: סעיף מספר 11, חב' יכין חקל בע"מ
נחום איצקוביץ (נציג קק"ל): "נדחה, היום אנחנו בלחץ".
אהוד אולמרט, יו"ר המועצה: "למה, אין שום בעיה. אני מציע לאשר את ההסכמים כפי שהם, על-פי המלצת היועצת המשפטית של המינהל".
עו"ד רחל זכאי נוימן, היועצת המשפטית של המינהל: "לא..."
אהוד אולמרט: "אלא?"

עסקנים, פוליטיקאים, מינהל מקרקעי ישראל, פרויקט הולילנד, קרקעות תעשיות מלח של משפחת דנקנר, איש העסקים אביגדור קלנר, יו"ר בנק הפועלים לשעבר דני דנקנר וראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט - כולם הוזכרו כקשורים או חשודים בפרשת השוחד הענקית הנחקרת בימים אלה במשטרה.

הסתעפויותיה של הפרשה החלו להעלות סימני שאלה לגבי פרויקטים ועסקות נוספות שאותן אישרה מועצת מינהל מקרקעי ישראל בזמן שאהוד אולמרט שימש כיו"ר שלה מתוקף תפקידו כשר התמ"ת.

אחת העסקות האלה היא העסקה להארכת חוזי חכירת קרקעות של חברת יכין חק"ל. אחרי עסקה זו אושר גם שינוי הייעוד באחת הקרקעות של החברה ברמת החי"ל סמוך למתחם עתידים - אישור שהיה אמור להניב לה על-פי הערכות רווחים של 100 מיליון דולר. יכין חק"ל נרכשה ב-1992 על-ידי סמי שמעון, המיליארדר הפורטוגלי-יהודי שהלך באחרונה לעולמו. שמעון רכש את החברה מבעליה הקודמים - ההסתדרות והסוכנות היהודית. יכין חק"ל החזיקה ביותר מ-12 אלף דונם של קרקעות ששימשו בעבר לפרדסים. הקרקעות היו בחוזי חכירה ל-49 שנים ושמעון טען כי רכש את יכין חק"ל רק אחרי שב-1991 קיבל הבטחה שלטונית מאריאל שרון שהיה אז שר הבינוי והשיכון, וממיקי ורדי שהיה אז יו"ר מועצת מינהל מקרקעי ישראל, לפיה יזכה להטבות שונות בעת חידוש החכירה על הקרקעות.

אחת ההבטחות שניתנה לשמעון לדבריו הייתה מתן זכות ייזום על השטחים, כולל אפשרות להפשירם לבנייה - בניגוד לנוהל קיים שלפיו חוכר קרקע מינהלית מחויב להשיב את הקרקע לפני הפשרתה למינהל ולאחר מכן עורך המינהל מכרזים על הקרקע.

בסוף 2004 הגיע עניין ההטבות אותן דרש שמעון להכרעת היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז, וזה הודיע לאולמרט כי אין לקבל את עמדת שמעון שלפיה יש לתת לו הטבות בגין חוזי החכירה.

מזוז דחה בכך את טענת שמעון באשר להבטחת אריאל שרון וטען כי גם אם ניתנה הבטחה כזו, היא ניתנה ללא סמכות. למרות זאת, במאי 2005 החליטה מועצת מינהל מקרקעי ישראל להאריך את חוזי החכירה לכל הקרקעות של יכין חק"ל עד ינואר 2010 ואז לחדש את כל החוזים ל-49 שנים נוספות. ההחלטה איפשרה לשמעון לקדם יוזמות שונות על הקרקע - וזאת אחרי שב-2007 אושרה תוכנית מתאר מחוזית של תל אביב להפשרת קרקעות למגורים ובהן גם הקרקע של יכין חק"ל ברמת החי"ל.

בישיבה שערכה מועצת מינהל מקרקעי ישראל במאי 2005 השתתפו בין היתר אהוד אולמרט, שהיה אז יו"ר המועצה, ויעקב אפרתי, ראש מינהל מקרקעי ישראל לשעבר, שנעצר ביחד עם דני דנקנר בחשד לקבלת שוחד בקשר לקרקעות מלח של משפחת דנקנר.

פרוטוקול הישיבה שבה אושרה הארכת חוזי החכירה עם סמי שמעון הגיע לידי TheMarker, וחושף כי בדיוק כמו בישיבת מועצת מינהל מקרקעי ישראל בנוגע לקרקעות מלח שנחשפה כאן ביום שישי האחרון, גם הפעם אהוד אולמרט תמך בעסקה שמשמעותה הייתה קידום אינטרסים של בעלי ההון - במקרה הזה של סמי שמעון. גם הפעם, נאבקו בו, ללא הצלחה, יחיאל לקט, יו"ר קק"ל לשעבר שהתנגד לאישור העסקה, וחברי קק"ל נוספים.

--------------------

היו"ר - שר התמ"ת אהוד אולמרט:

"התביעות ליכין חק"ל הן חובקות עולם ולפי הטענות של יכין חק"ל מגיע להם להאריך את החוזים ב-49 שנים או ב-99 שנים... אני מציע לאשר להם את זה, רבותי, אגב אני רוצה להגיד לכם, שמה שאנחנו מציעים להם זה משהו שהוא בפער אדיר ממה שהם דורשים, שלא יהיה ספק בעניין הזה"

יחיאל לקט, יור קק"ל באותה תקופה:

"...אני רוצה קריטריונים, מתי פורסים, מתי נותנים, למי נותנים, כמה נותנים ולפי מה זה מתנהל. אני היום לא יכול להצביע בעד העסקה של יכין חק"ל, אני נורא מצטער, בצורה הזאת שזה מוגש"

אולמרט: "אני רוצה לומר לכם רבותי, אני לא אוסיף, כי לפי דעתי זה ממילא יילך להליכים משפטיים. המינהל איננו בא לחלוטין נקי בפרשה הזאת. זה יותר מסובך מזה"

לקט: "שתהיה ועדת חקירה, ועדת חקירה יקבעו מי אלה האשמים, ויתבעו אותם, אני נסער, אדוני השר"

אולמרט: "אני רק אומר לך שאם הייתי פורש לפניך את התמונה שנפרשה, על מה המינהל עשה, ואנחנו מדברים בכל זאת בחברה שהשפיעה בארץ, שבנתה בארץ, אז אני לא מתרשם מכל הקריאות יללות הזעקה והשבר שהולכות מהצד השני, לדרישות בלתי אפשריות"

---------

עו"ד רחל זכאי נוימן, לשעבר היועצת המשפטית של מינהל מקרקעי ישראל:

"היועץ המשפטי לממשלה החליט ... שאין מקום להחיל את תנאי החכירה של התקופה הראשונה... כל החוזים שיש ליכין חק"ל, תנאיהם יהיו בתקופת החכירה השנייה, התנאים הנוהגים במינהל באותה עת"

----

שלמה בן אליהו, נציג קק"ל:

"ניתנת כאן הטבה שאנחנו מאריכים את כל החוזים עד 2010... אני ראיתי שיש להם (יכין חק"ל) עוד תנאים, עוד דרישות... אם אנחנו רוצים לתת את ההטבה הזאת... לא ייתכן שהם יקבלו את ההטבה של 2010, ומחר הם יבואו עם (עוד) בקשה"

"אין שום בעיה"
נחום איצקוביץ' [צילום: יח"צ]

נציג קק"ל נחום איצקוביץ' ביקש לדחות את הדיון בנוגע ליכין חק"ל. אולמרט לא אהב את ההצעה הזו ואמר: "למה? אין שום בעיה, אני מציע לאשר את ההסכמים כפי שהם, על-פי המלצת היועצת המשפטית של המינהל".

אלא שבן רגע חושפים הפרוטוקולים כי היועצת המשפטית של המינהל דאז, רחל זכאי נוימן, כלל לא המליצה לאשר את ההסכמים המשפטיים כמו שהם. זכאי נוימן קטעה את אולמרט ואמרה: לא. היא ציינה כי "צריך להיות שינוי אחד - בתקנון לפי החלטת היועץ. היא הציעה כי המועצה תקבע מועד אחיד לסיום החוזים וחידושם (של יכין חקל - ש.ש) כך שהחידוש יתחיל ב-2010".

בשלב הזה התערב בדיון נציג נוסף של קק"ל, שלמה בן אליהו, והעלה את חששו מפני תביעות נוספות של יכין חק"ל מהמינהל - אם וכאשר תאושר לה תקופת הארכה נוספת של חוזי החכירה. בן אליהו אמר: "ניתנת כאן הטבה שאנחנו מאריכים את כל החוזים עד 2010, אני כעת לא נכנס לכל הדיון - אני ראיתי במכתבים שהם כותבים אלינו שיש להם עוד תנאים, עוד דרישות..." זכאי נוימן הסכימה עם החשש הזה ואמרה: "הם יגישו תביעה..." גם אולמרט הסכים עמם: "הם יגישו תביעה לבית משפט..." דובר בלתי מזוהה בפרוטוקול ציין: "יגישו תביעה, יגיעו להסכמה". אך אולמרט הדף את טענתו ואמר: "סליחה, אני לא מגיע איתם לשום הסכמה, אני רוצה להבהיר, רבותי..." זכאי-נוימן קטעה אותו ואמרה: זה שיקול דעת שלנו. איצקוביץ הדגיש שוב את חששו ואמר: "אנחנו יודעים שהולכים להיתבע".

בשלב הזה אפרתי אמר: "רמי חושב שזו הזכות הבסיסית של כל אחד לתבוע מה שהוא חושב שמגיע לו ולתת לו את מה שאתה חושב שאתה רוצה, ככה זה החיים. ככה אנחנו עובדים עם כל הקליינטים..."

"תביעות חובקות עולם"

בשלב הזה אולמרט חזר למאמץ שלו, לפחות כפי שזה עולה מהפרוטוקול, להעביר את העסקה עבור שמעון ואמר: "התביעות ליכין חק"ל הן חובקות עולם, ולפי הטענות של יכין חק"ל, מגיע להם להאריך את החוזים ב-49 או ב-99 שנים". אפרתי חיזק את דבריו וטען כי מדובר ב"זכות ייזום".

בשלב זה החל עימות בין אולמרט לבין הדובר הלא מזוהה בפרוטוקול. אותו דובר קטע את אולמרט מספר פעמים עד ששר התמ"ת דאז יצא משלוותו: "עם כל הכבוד אפשר לא להפריע לי?", פנה לנוכחים והוסיף: "רבותי, זה מה שאנחנו חושבים שהגון ונכון לתת על-פי הזכויות שנצברו להם, בניגוד לרצונם. נקודה. עכשיו אני לא מנהל סוג כזה של דיונים שבא ואומר לגורם כלשהו 'שמע, או שאתה תיכנס לאולטימטום שאני נותן לך ותוותר על זכותך לתבוע אם אתה חושב שנגרם לך עוול... או שאני לא עושה איתך'".

בהמשך מוסיף אולמרט: "יש להם הסכמים, יש להם זכויות שנצברו. אנחנו חושבים שמה שהם דורשים לא מגיע להם, אנחנו חושבים שמה שאנחנו יכולים לתת כן מגיע להם. זה הכל". ושוב כמו במקרה של תעשיות מלח דוחק אולמרט בנוכחים לאשר את ההסכם: "אני מציע לאשר את זה, רבותי. אגב, אני רוצה להגיד לכם שמה שאנחנו מציעים להם זה משהו שהוא בפער אדיר ממה שהם דורשים - שלא יהיה ספק בעניין".

שלמה בן אליהו מקק"ל מתנגד לכך ואומר: "אנחנו לא מסכימים בשלב הזה". לקט מתערב גם הוא ואומר: "...בפרשת כורדאני קודם כל עשקו את הבעלים בזה שהוציאו הוצאות מוגזמות בשמים ומחייבים אותם. עכשיו אפילו לא מוכנים לתת להם פריסה הוגנת - אבל ליכין חק"ל אנחנו ניתן, ככה. אז אני רוצה קריטריונים מתי פורסים, מתי נותנים, למי נותנים, כמה נותנים ולפי מה זה מתנהל. אני היום לא יכול להצביע בעד העסקה של יכין חק"ל, אני נורא מצטער, בצורה הזאת שזה מוגש".

אולמרט אומר בתגובה: "אני רוצה לומר לכם רבותי, אני לא אוסיף כי לפי דעתי ממילא זה יילך להליכים משפטיים. המינהל אינו בא לחלוטין נקי בפרשה הזו, זה יותר מסובך מזה".

הפעם אפרתי, מנהל המינהל, לא מסכים איתו ואומר: "זה לא נכון, זה לא המינהל, זו הממשלה, זו הסוכנות היהודית שמכרה את העסקה, זו הרי הסוכנות היהודית מכרה. המינהל מכר?" לקט אמר: "שתהיה ועדת חקירה... יקבעו מי אלו האשמים ויתבעו אותם. אני נסער, אדוני השר..."

אולמרט הבין כנראה את הסערה, ואמר: "בסדר - אני כבר רואה, רבותיי, סליחה, היו פה כל מיני דברים שמעוררים שאלות כבדות על דרך התנהלותו של המינהל... ישבנו בישיבות וראינו מה נאמר על-ידי מנהלי המינהל, לא אתה - הקודמים, ומה הובטח, ומה לא הובטח, ואיזה שאלות זה מעורר ואיזה בעיות זה מעורר. כל הנושאים האלה עמדו לפני היועץ המשפטי לממשלה והיועץ המשפטי לממשלה בסופו של דבר הגדיר מה לא והגדיר מה כן".

בשלב הזה אולמרט תומך פעם נוספת בסמי שמעון ובחברה שלו, יכין חק"ל: ..."אני חושב שאנחנו גם נעשה טוב למינהל במסגרת אותו שיקול דעת שניתן לנו בהחלטת היועץ המשפטי לממשלה. אני יכול להרשות לעצמי גם להיות נסער, אין לי שום בעיה, אני רק אומר לך שאם הייתי פורש לפניך את התמונה שנפרשה על מה המינהל עשה - ואנחנו מדברים בכל זאת בחברה שהשפיעה בארץ, שבנתה בארץ, אז אני לא מתרשם מכל הקריאות, יללות הזעקה והשבר שהולכות מהצד השני לדרישות בלתי אפשריות.

לקט מאבד את סבלנותו: "אהוד, אני מוכן, בוא נחליט עכשיו"... אולמרט קוטע אותו: "סליחה אני לא מנהל הסכמי פשרה". לקט משיב לו: "אני מוכן לקבל את הצעתך אם יהיה רק סעיף אחד שהמועצה מקימה ועדה - שהוועדה הזו תברר את כל העניין, ואת כל הנהלים שהיו קשורים, ותקבע גם את דעתה על מידת האחריות של אלה במינהל..."

בהמשך אומר אולמרט: "...על ועדת הביקורת של המועצה לבדוק את התגלגלות פרשת יכין חק"ל מראשיתה ועד תומה ולהציג בפניה המלצות, או.קי?" (עד היום הנושא לא הובא בפני כל ועדה - ש.ש).

בשלב הזה אולמרט עובר מיד להצבעה שמאשרת את הארכת החוזים עם יכין חק"ל: "רבותי, מי בעד ההצעה ירים את ידו, כולל הסעיף שיחיאל ביקש להוסיף? מי נגד? שניים. מי נמנע? אין. אוקי, אז ברוב קולות ההצעה אושרה".

פורסם במקור: אתר TheMarker
תאריך:  27/04/2010   |   עודכן:  27/04/2010
שרון שפורר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כך סייע אולמרט לסמי שמעון לקדם עסקת 100 מיליון ד'
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
yossy
27/04/10 09:57
2
בוש ונכלם
27/04/10 10:59
3
לורה
27/04/10 11:46
 
בוש ונכלם
27/04/10 12:51
4
מ. פלג
27/04/10 12:40
5
מיכל מירושלים
27/04/10 13:05
6
יש מיש
27/04/10 13:10
7
דניאלה
27/04/10 16:28
8
אניני
28/04/10 09:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, יעוכב לחקירה, ייעצר ויוחזק במתקן משטרתי. אחד המתקנים הבאים בחשבון: בית הארחה בנעורים. זו העמדה הנשקלת עתה בקרב צוות החקירה והפרקליטות, ובראשה פרקליט המדינה משה לדור.
27/04/2010  |  יואב יצחק  |   חדשות
צעיר פלשתיני בן 17.5 נעצר לפנות בוקר (ג', 27.4.10) בעפולה לאחר שביקש לדקור יהודים.
27/04/2010  |  איציק וולף  |   חדשות

אורלנדו הפכה הבוקר לקבוצה הראשונה שעולה שלב בפלייאוף 2010 עם נצחון חוץ נוסף בשארלוט וסוויפ חלק ששלח את דווייט האוורד וחבריו לחצי גמר המזרח. מילווקי חזרה לחיים עם נצחון ביתי שני ברציפות על אטלנטה והישוותה ל-2:2. במערב הביסה פיניקס את פורטלנד 88:107 ועלתה ליתרון 2:3.


27/04/2010  |  אייל גרוסברד  |   חדשות
יחיאל (בן אהרון) בנימין, הורשע בבית משפט השלום בבאר-שבע, על-פי הודאתו, בכתב אישום מתוקן שייחס לו שבעה אישומים הכוללים התחזות כאדם אחר, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ניסיון לעבור עבירה זו, זיוף, שימוש במסמך מזויף ועושק.
27/04/2010  |  איריס פרחי  |   חדשות
האסיר משה כהן, המרצה עונש מאסר של 9 שנים, פנה לבית המשפט העליון בעתירה למתן צו על תנאי. העתירה מתייחסת לחוקתיותו של סעיף 58(א)(4) לפקודת בתי הסוהר, התשל"ב-1971, המסמיך קצין שיפוט שהרשיע אסיר בעבירת בית סוהר (המוגדרת בסעיף 56 לפקודה) להטיל עונש של בידוד "לתקופה שלא תעלה על ארבעה עשר ימים, ובלבד שתקופת בידוד לא תהא רצופה יותר משבעה ימים והפסקה של שבעה ימים תהיה בינה לבין המשכה". לדברי כהן, הסעיף נוגד את הוראות חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, ואינו עומד בתנאי פסקת ההגבלה. כהן מדגיש שבפקודה אין סידור היררכי של עבירות בית הסוהר, וניתן להטיל את העונש המרבי של בידוד למשך שבועיים על עבירה קלה כחמורה.
27/04/2010  |  איריס פרחי  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il