מבקר המדינה, השופט (בדימ.)
מיכה לינדנשטראוס, קובע בדוח השנתי (יום ג', 11.5.10) כי נמצאו ליקויים חמורים בניהול פרויקט מיחשוב בתי המשפט. בין היתר נמצאו פגמים בהיערכות לפרויקט ובהתקשרות עם הספקים.
הנהלת בתי המשפט לא פעלה בפיתוח המערכת לפי הנוהל המחייב לפיתוח מערכות מידע במשרדי ממשלה. המבקר קבע כי אומנם ההתקשרות לניהול הפרויקט נעשתה בפטור ממכרז בנימוק שמדובר באיחוד מערכות קיימות, אולם בסופו של דבר התוצר היה פרויקט פיתוח חדש, ולכן כשהתברר שמדובר במערכת חדשה, מן הראוי היה לצאת במכרז פומבי לפיתוח המערכת, כמתחייב מחוק חובת המכרזים.
עוד נקבע כי ההסכם לפיתוח המערכת נחתם על-ידי הנהלת בתי המשפט בדיעבד מבלי שאופיינה המערכת, ולפיכך לא היה לספק וללקוח בסיס משותף לפיתוח, ולכן לא ניתן היה לעשות בקרה ראויה בהיעדר מדדים ותכולות עבודה.
כמו-כן, ציין כי אין להנהלת בתי המשפט אומדן כספי מלא ומעודכן להשלמת הפרויקט, להטמעתו, לתפעולו ולאחזקתו.
מבקר המדינה קבע עוד כי על-פי ההסכם, הפרויקט היה אמור להימשך 38 חודשים ולהסתיים בפברואר 2006, אך עד מועד סיום הביקורת בספטמבר 2009 הוא טרם הסתיים - איחור של יותר משלוש וחצי שנים.
"לספק שולמה מדי חודש בחודשו 90% מהתמורה שהיה אמור לקבל באותו חודש, בלא כל התניה לעמידה באבני דרך; כך לא היה לו תמריץ לעמוד בהתחייבויותיו מבחינת לוחות זמנים ותכולות עבודה, ואכן הוא לא עמד בהן", קבע.
לינדנשטראוס קבע גם כי הנהלת בתי המשפט כלל לא ביצעה בחינות קבלה למערכת, אלא קיבלה אותה כתורה מסיני מידי הספק. "כתוצאה מכך נוצרה אפשרות שהמערכת שהותקנה תכלול בעיות שיגרמו לתקלות, כפי שאכן קרה. התקלות במערכת הן תקלות אפיון, תקלות מערכת, תקלות בביצוע ואטיות. ריבוי התקלות השפיעו על פעולת המערכת וגרמו לחוסר שביעות רצון המשתמשים. אף שהב"ה ידעה מלכתחילה שהטמעת המערכת היא שלב מכריע בקליטתה, היא נטלה על עצמה את התפקיד להטמיעהּ ובכך חלקה עם הספק את האחריות למידת ההצלחה של קליטת המערכת", כתב בדוח.
המבקר קבע עוד כי את הפרויקט ניהל צוות יועצים של הנהלת בתי המשפט בלי ליבה ניהולית של עובדי מדינה המייצגים את האינטרס הציבורי. כמו-כן לא בוצעו המלצות של ועדות שמונו על-ידי הנהלת בתי המשפט והחשב הכללי לבחון את התקדמות הפרויקט. לדוגמה, על-אף שאחת הוועדות המליצה לפרסם מכרז בנושא תפעול ותחזוקה של המערכת עוד ב-2006, עד ספטמבר 2009 לא פרסמה הנהלת בתי המשפט מכרז בנושא.
"פרויקט מחשוב בתי המשפט הינו פרויקט דגל של הב"ה הן לאור השינוי הטכנולוגי שמגלמת המערכת שפותחה והן בשל השינוי הארגוני שכרוך בקליטתה, המשפיע על כלל הארגון. סיום פיתוחה של המערכת, פרישׂתה, הטמעתה וייצובה עשוי להביא לשינוי בדפוסי ושיטות העבודה בבתי המשפט, לתפישה חדשנית ומודרנית ולייעול התהליכים בבתי המשפט. לתיקון המצב על הנהלת בתי המשפט לנקוט בצעדים הבאים: לסיים את פיתוחה של המערכת; פרישׂת המערכת בכל בתי המשפט; לייצב אותה ולתקן את התקלות הפוגעות בתפקודה ובאמינותה; להוציא מכרז לתפעול ותחזוקת המערכת; ולהשקיע את המשאבים הנדרשים לסיום הטמעתה. כמו-כן על החשב הכללי ונציבות שירות המדינה לסיים את עבודת הצוות לבחינת תקנון תפקידי הליבה בתחום המחשוב בשירות המדינה ולאייש תפקידים אלה ביחידות המחשב על-ידי עובדי מדינה שייצגו באופן מובהק את האינטרס הציבורי", קבע המבקר בדוח.