ליקויים מהותיים רבים נמצאו בהתקשרויותיה של חברת החשמל עם יועצים ליחידות המינהל הכללי. כך מעלה (יום ג', 11.5.10) דוח מבקר המדינה לשנת 2009.
ראו: הנוסח המלא של הדוח מפעולות הביקורת שביצע המבקר בחודשים מרס-אוגוסט 2009, נמצא כי דפוס הפעולה החוזר של אישור התקשרויות בדיעבד, שמבקר המדינה העיר עליהן כבר בדוחות קודמים, מעיד שהחברה לא הפיקה לקחים מטעויותיה, לא תיקנה את הליקויים שהעלתה הביקורת ואף לא את החלטותיה שלה עצמה.
בסוף שנת 2008 מספר ההתקשרויות בין הנהלת חברת החשמל, הדירקטוריון שלה, חטיבותיה ואגפיה השונים ובין יועצים שונים (לא כולל יועצים משפטיים) היה כ-60. הסכום המצטבר ששילמה החברה ליועצים במסגרת אותן התקשרויות ממועד תחילת ההתקשרות עימם ועד סוף שנת 2008 הסתכם בכ-3.9 מיליון דולר (כ-15.6 מיליון ש"ח), בכלל זה 1.9 מיליון דולר (כ-7.5 מיליון ש"ח) ששילמה החברה בפרק הזמן האמור עבור התקשרויותיה עם יועצים ליחידות המינהל הכללי.
עם זאת, דיווחי ההנהלה לדירקטוריון לסוף שנת 2008 (במסגרת הדיווח החצי-שנתי) בנוגע להתקשרויות של יחידות המינהל הכללי עם יועצים לקו בחסר לטענת המבקר, כך שסכום ההתקשרות המצטבר - יותר מ-15.5 מיליון ש"ח - שצוין בדיווחי ההנהלה לסוף שנת 2008 היה קטן מזה שצוין בדיווחיה למחצית הראשונה של שנת 2008.
מינויים ללא ועדת מכרזים ובניגוד לנוהלי החברה
בינואר 2007 התבצע תהליך ההתקשרות של החברה עם
אורי יוגב, לשעבר הממונה על אגף התקציבים באוצר, ששימש יועץ אסטרטגי שלא לפי נוהלי החברה. במשך כל תקופת ההתקשרות לא דרשה חברת החשמל בהסכמים עם יוגב תוצרי עבודה בכתב, ולכן לא ניתן לעמוד על היקפם ומהותם של השירותים שהוא סיפק. מתחילת ההתקשרות (ינואר 2007) עד סוף יוני 2009 שילמה לו חברת החשמל 900 אלף שקלים - כלומר כ-30 אלף שקלים בחודש.
ההתקשרות מאוגוסט 2008 עם יובל רכלבסקי, לשעבר הממונה על השכר באוצר, במסגרתו הוא נשכר לסייע בביצוע שינוי מבני וארגוני בחברה, התבצעה ללא אישור ועדת מכרזים תקנית כפי שמחייב הנוהל. ההחלטות הנוגעות להתקשרות ולחתימת ההסכמים (ובכללן ההחלטות למימוש האופציה להארכת תקופת החוזה) התקבלו ואושרו בדיעבד. הסכום המצטבר ששילמה חברת החשמל ליועץ מתחילת ההתקשרות עימו ועד סוף דצמבר 2009 הוא כ-600 אלף שקלים.
משרד הלובינג פוליסי נתן לחברת החשמל שירותי יעוץ במשך כ-14 שנה - משנת 1995 ועד סוף שנת 2008 - בסכום כולל של כ-1.4 מיליון דולר (כ-5.6 מיליון ש"ח). במשך תקופה זו סווגה ההתקשרות כפטורה ממכרז. לא נמסר לדירקטוריון מידע מלא על הפעילויות שביצע היועץ במסגרת ההתקשרויות ועל ההישגים שהשיג במסגרתן. החברה לא דרשה מהיועץ לספק לה תוצרים בכתב (דוחות, חוות דעת וכולי) במסגרת ההסכמים שנחתמו עימו, ואף לא במהלך תקופת ביצוע ההסכמים.
יועצים נוספים שהעסיקה חברת החשמל הם אייל ארד ועמירם פליישר, אשר קיבלו לפי בדיקת המבקר יותר ממיליון ש"ח, לאחר שנשכרו מבלי לערוך מכרז כנדרש.
גם המבקר הפנימי הקודם של החברה החשמל, אליהו סברלדוב, הועסק כנותן שירותי ביקורת מיד לאחר שפרש מחברת החשמל מסוף שנת 2007 ועד ספטמבר 2008. הממונה על שכר וכוח-אדם ברשות החברות הממשלתיות אישרה את הסכם העסקתו, אף כי הדבר לא התיישב עם הוראתה המפורשת של הרשות עצמה שלא להעסיק עובדים שפרשו פרישה מוקדמת, ועם הוראות פנימיות של אגף משאבי אנוש בחברה מינואר 2006.
עוד קבע המבקר, כי תהליך התקשרות החברה עם בודק חיצוני לבדיקת ההדלפות מדיוני הדירקטוריון על הדוחות הכספיים של החברה, מצביעה על התנהלות לא ראויה מבחינת סדרי מינהל תקין.
לסיכומו של עניין, קובע המבקר כי הוא "רואה בחומרה את התופעה של התקשרות עם יועצים בלא לקבוע מראש את התוצרים הנדרשים מהם ואת אופן הגשת הדיווחים והוכחת התמורה שהם נותנים עבור התשלום שהם מקבלים".