יו"ר ההסתדרות במרחב חיפה, ברוך זלץ, דרש (יום ג', 25.5.10) מהוועדה לתיאום וביצוע בהסתדרות לאשר סכסוך עבודה לעובדי חברת נמל חיפה.
זלץ שלח אמש מכתב ליו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, וביקש ממנו להביא בדחיפות לוועדה בקשה להכרזת סכסוך עבודה בנמל. זאת, לאחר שבמשך מספר שבועות ניסיונות נציגי ועד העובדים, בראשות יו"ר הוועד מאיר תורג'מן, להגיע להסכמות עם נציגי הנהלת הנמל לקראת הפרטת החברה - עלו בתוהו.
במסמך מפרט זלץ 12 עילות לבקשה להכרזת סכסוך העבודה, כאשר המרכזיות שבהן הן קיום מו"מ נמלי וסקטוריאלי בחוסר תום לב, בכל הנושאים הקשורים בהסכם השכר החדש ועיגון זכויות העובדים בטיוטת התשקיף שבהכנה; ניסיון לעקר את החלטות מועצות היצור כפי שמחייב הסכם הרפורמה; הוצאות עבודות נמליות וחדשות לקבלנים חיצוניים; סירוב ההנהלה לנקוט בכל הצעדים על-מנת לצרף את השטחים הצהובים לנכסי החברה בטרם פרסום התשקיף (לדברי הוועד, מדובר בשטחים מרכזיים בתוך נמל חיפה, שעיריית חיפה מנסה מזה מספר שנים להפקיע תוך הנמל לצרכים ציבוריים - ללא הצלחה); סירוב ההנהלה לאייש תקנים שהתפנו על-ידי עובדי הנמל, ועוד.
לדברי עובדי נמל חיפה, הם ביקשו את הכרזת סכסוך העבודה מההסתדרות לאחר שהגיעו למסקנה כי ברוב דרישותיהם הלגיטימיות במהלך המשא-ומתן - הנמלי והסקטוריאלי - הם נתקלו בתשובות בנוסח: "אין לנו אישור מהממונה על השר במשרד האוצר".
יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות במרחב חיפה, רפי מסט, אמר בתגובה לבקשה להכרזת סכסוך העבודה: "אני מאוד מקווה שלאחר הכרזת סכסוך העבודה, הנהלת חברת נמל חיפה תתעשת ותנהל משא-ומתן ענייני, יעיל, ו
בתום לב כדי שנצליח להגיע להבנות ולהסכמות, מבלי שנזדקק להפעיל את הסכסוך".
יו"ר ועד העובדים בנמל חיפה, מאיר תורג'מן, ציין: "צר לי מאוד שהגענו למצב הזה. מאוד לא רציתי להגיע לשם ואנחנו נעשה את הכל על-מנת להימנע לנקיטת צעדים אבל לא הייתה לנו כל ברירה. הסכם העבודה שלנו פג ב-16 בפברואר ואנחנו מרגישים שהמשא-ומתן הזה הולך לכיוונים לא נכונים ולא רצויים לעובדים. הכריחו אותנו ולא נותרה בפנינו ברירה אחרת".