ביצוע פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן בידי קבלני משנה ובמימון תקציב המדינה יתייקר בכמיליארד שקל לעומת אומדני המדינה ב-2006 ויסתכם בכ-10 מיליארד שקל. כך עולה מנתונים ראשוניים על התוכנית להלאמת הפרויקט. מועד סיום הפרויקט יידחה ל-2017-2018 - כארבע שנים לאחר המועד המקורי להשלמת הביצוע.
נוכח מצבו של המשא-ומתן בין המדינה ל-MTS, אין מדובר בתוספת תקציבית משמעותית לעומת התקציב שהיה מוקצה לפרויקט ממילא, והדחייה לעומת המועדים הריאליים להשלמת הביצוע תסתכם בכשנה. החלופה התקציבית לביצוע הפרויקט תוצג ביום שני בפני שר התחבורה, ישראל כץ, בידי הרשות הממונה לפרויקט, בדיון בינמשרדי שיערוך בנושא. שלושה ימים לאחר מכן ייערך דיון מכריע בנושא אצל ראש הממשלה,
בנימין נתניהו.
בדצמבר 2006 זכתה MTS במכרז לביצוע פרויקט הקו הראשון של הרכבת הקלה תמורת הצעה למענק הקמה בסך 7.15 מיליארד שקל בלבד, עליו צפויה הייתה להתווסף השקעה פרטית של 1.5-2 מיליארד שקל. ואולם קשיי הזכיינית להשלים את הליך הסגירה הפיננסית עד כה הולידו מו"מ ממושך בין המדינה לבינה, שבמסגרתו נעתרה המדינה לשינויים מרחיקי לכת בפרויקט.
לפי הערכות, כומתו ההקלות שהובטחו לזכיינית בהיקף של 1-1.5 מיליארד שקל. לפיכך, אומדן של כ-10 מיליארד שקל עבור החלופה התקציבית לא יהיה כרוך בשינוי משמעותי של אומדני המדינה המקוריים.
MTS התחייבה להשלים את עבודות ההקמה של הפרויקט בתוך חמש שנים מיום הסגירה הפיננסית, שנקבע למאי 2008, כלומר המועד המקורי לסיום הפרויקט היה מאי 2013. עם זאת, הוא נדחה עד כה בשנתיים בעקבות כישלון הסגירה הפיננסית בידי הזכיינית. בנוסף, ביקשה MTS בעבר להאריך את משך העבודות בחצי שנה - כך שגם אם הייתה מושגת הסגירה הפיננסית כיום, היה נדחה מועד סיום הפרויקט ל-2016. החלופה התקציבית תציג מועד סיום פרויקט משוער ב-2017-2018. זאת תוך הנחה כי כתיבת המכרזים הקבלניים החדשים ופרסומם יארכו כשנה, הבחירה בקבלנים עצמם תארך חצי שנה נוספת, והעבודות יארכו חמש או שש שנים.
החלופה התקציבית של הפרויקט צפויה לגרור את פיצולו לשניים או שלושה, ופרסום מכרזי קבלן נפרדים לביצוע עבודות התשתית האזרחית, האחזקה והתפעול השוטפים - וכן עבור רכש הרכבות. כמו-כן, עתידה הרשות הממונה לדון באפשרות להחליף את שיטת הכרייה החדשה יחסית של (MTS (deep mining בשיטת הכרייה השכיחה יותר של cover & cut.
יכולה לשפר את ההצעה
MTS השקיעה עד כה בפרויקט כ-270 מיליון שקל וקיבלה מהמדינה מענקים בסך 92 מיליון שקל. המדינה השקיעה בנוסף כמיליארד שקל בפיתוח תשתיות. בעבר איימה MTS כי אם הפרויקט יולאם, תגיש נגד המדינה תביעה בסך 500 מיליון שקל בגין נזקים שנגרמו לה.
ואולם אם אומנם יוחלט על ביטול הסכם הזיכיון, צפויה המדינה לחלט את ערבות הזכיין שהפקידה MTS בסך 120 מיליון שקל, וכן לתבוע את הכספים שכבר הועברו לזכיין בתוספת נזקים שנגרמו לה כתוצאה מהפרת הסכם הזיכיון. גם אם תחליט הממשלה על ביטולו של הסכם הזיכיון עם MTS, עדיין שמורה לזכיין האפשרות להגיש הצעה משופרת לביצוע הפרויקט בתוך חודש ימים.