הקומנדקאר הצבאי האחרון מדגם אביר, ירד בשבוע הקרוב מפס הייצור במפעלי הרכב בנצרת (תע"ר).
סידרת האבירים האחרונה הותאמה לתנאי קרבות האינתיפאדה בשטחים, והם מצויידים במיזוג אוויר לתא הלחימה הממוגן, ובחרכי ירי מסוג חדש, הניתנים לצידוד ולאטימה בליסטית.
האביר מסוג M264 היווה פלטפורמה מוטורית לנשיאת מיגוון כלי נשק. בתריסר שנות שרותו בצה"ל מילא משימות צבאיות שנגזרו מסוגי הקרבות אותם ניהל צה"ל, ובאחרונה הפכה גירסתו הממוגנת לנפוצה ביותר.
את האביר מחליפים שני כלי רכב אמריקניים חדשים: בגירסת הבט"שית – הנ"נ (נושא נשק) מחליף את האביר גי'פ ההאמר, ובגירסה המנהלתית מחליף אותו הטנדר F 350 המבוסס על רכב אזרחי.
מנכ"ל תע"ר, יונתן שיינין מסר, כי המפעל עלול לפטר עשרות עובדים באם לא תממש מערכת הבטחון את הבטחות שרי הממשלה לסייע למפעל הרכב היחיד בישראל. מדובר בבניית 70 כלי רכב נוספים או ל-70,000 שעות עבודה במפעל.
בביקור שערך במפעל לאחרונה שר הבטחון, שאול מופז, הוא הבטיח לעשות ככל יכולתו להמשך ייצורם של הגי'פים הישראליים מסוג סופה, אשר ב-5 שנות ייצורן כבר עברו למעלה מ-400,000 קילומטרים בתנאים קשים. הסופות משרתות בצה"ל זמן כפול מהתקופה בה נהוג להחליף כלי רכב "לבנים" הנתנים לקצינים כרכבי שרות.
שר התעשייה אהוד אולמרט הבטיח גם הוא לעשות למען המיפעל הישראלי. שיקולי ניצול כספי מט"ח הסיוע הבטחוני, הניעו באחרונה את צה"ל לרכוש את ההאמרים הממוגנים, ישירות בארה"ב. קודם לכן מוגנו ההאמרים בנצרת, בפיתוח ישראלי מקורי.
עתה נאבק תע"ר על פיתוח וייצור גי'פ המערכה העתידי של צה"ל. לאף אחד משלושת הקונצרנים האמריקניים הגדולים – GM, קרייזלר ופורד, אין גי'פ דיזל אוטומט להציע לצה"ל בכספי מט"ח סיוע, וראש הממשלה, אריאל שרון, יאלץ להכריע בקרוב מאוד בנושא.
ראו מאמר מורחב בנושא.