|   15:07:40
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

נדחתה תביעת הדיבה של מוכר החתולים

וטרינר הסוחר בחתולים גזעיים, תבע את דורון אזולאי, סטודנט חובב חתולים, ולקוח מאוכזב בגין הודעה בפורום בוואלה! ביהמ"ש - זו ביקורת לגיטימית
05/07/2010  |   ענבל בר-און   |   חדשות   |   תגובות
סערה בפרוות חתול [צילום: יח"צ]

"קיים עניין ציבורי בפרסומים בעלי אופי 'צרכני', בהם הצרכנים חולקים את חוויותיהם הצרכניות עם צרכנים אחרים. משכך, ניתן לאמר, כי קיים עניין ציבורי בהודעה".

בהיות הפרסום שפרסם הגולש אזולאי, בעל אופי של הבעת דיעה, השזור בביטויים המאפיינים אותו ככזה, כגון "חוויה אישית"/"אני כולי בהלם"/"החסרתי פעימה"/"נסדר את זה בראש"/"בלב חסר"/"בשוק טוטאלי" ו- "הרגשה של רמאות" – ביטויים אשר השופט כהן כינה אותם "ביטויים הקשורים לעולם הרגש והדיעה ולא לעולם העובדות", ואשר ממקמים את הטקסט אשר כתב הגולש אזולאי כטקסט של הבעת דיעה, זכאי פרסום זה להגנת עיקרון חופש הביטוי.

השופט כהן קובע כי הפרסום שפרסם הגולש אזולאי חוסה תחת ההגנה שבסעיף 15(6) לחוק, שכן עסקינן בביקורת על פעולה שאדם עשה בפומבי, "ובמידה שהדבר כרוך בביקורת כזאת – הבעת דיעה על אפיו, מעשיו או דעותיו של הנפגע במידה שהם נתגלו באותה יצירה או פעולה".

"בעריכת האיזון בין שמו הטוב של התובע לבין חופש הביטוי, גובר בעניינו חופש הביטוי. זאת נוכח תוכנם של הביטויים אשר הוצגו כ'תחושות' ו'דעות' בכותרת 'אזהרה ממרפאה וטרינרית, חוויה אישית', ובשים לב למשקל שהאדם הסביר מעניק לפרסומים במסגרת פורומים באינטרנט, לחופש הביטוי ולחשיבותו של השיח הצרכני... ". כך קבע (יום א', 4.07.10) שופט בית משפט השלום בתל אביב יפו, רחמים כהן, בתביעת דיבה שהגיש וטרינר וסוחר-חתולים-גזעיים צפון תל אביבי, נגד סטודנט חובב חתולים באר שבעי, אשר רכש אצלו חתול גזעי ("בריטי"), חש מרומה, ורץ לספר על כך לחברה.

הסיפור, בסופו של יום, לא עלה לו בדמים, שכן בית המשפט דחה את התביעה כנגדו, אך בזבוז זמן, כסף, אנרגיות, אבל עם מוסר השכל על חופש הביטוי.

ראשיתו של הסיפור בחובב חתולים גזעיים אשר שם פעמיו אל אורקל החתולים מצפון תל אביב, הוא הווטרינר ד"ר דוד כנען, מומחה בסחר בחתולים גזעיים. כמו בסיפורי מסע (אודיסיאה, הסיפור שאינו נגמר), בהם הגיבור עובר מהמורות בדרך, טרם הוא מגיע אל היעד הנכסף, גם בסיפור שלנו הגיבור, אשר הגיע מבאר שבע, שם הוא לומד, לתל אביב, עבר כמה מהמורות בדרך, והגיע אל החנות כחצי שעה טרם סגירתה, מה שהחליש את כוח המיקוח שלו אל מול המוכר, ד"ר כנען. משנותרה לו חצי שעה לבצע את הרכישה, תוך שזכר ה"מסע מבאר שבע" מוטל על שכם-תודעתו, מזכיר לו כי "אסור לו לשוב כשפניו ריקם", ביצע עסקה לא משתלמת, שכן הגם שלדבריו כנען הבטיח כי מחיר חתול גזעי ינוע בין 800 ל-1,200 שקלים, בפועל, מחירו של החתול שרכש עמד על 1,500 שקלים לפני חיסונים, ובסה"כ 1,900 ש"ח.

  • "אני כולי בהלם חושב: כאילו מה אה נורמלי? דבר כזה אתה לא אומר לבן אדם ששואל אותך שוב ושוב לגבי מחירים בטלפון, לבן אדם שמגיע מבאר-שבע עד אליך במיוחד! איזה טמטום זה... או שלא? בדיוק להפך, בן אדם חכם שיודע שאני בא מבאר שבע לכן ינצל את העובדה שאני לא פשוט יגיד לו טוב לא רוצה וילך בלי לחשוב 10,000 פעם על זה שנסעתי עד לכאן בשביל זה...

    "אחרי רבע שעה התגברתי על זה איכשהו כי וואלה הגעתי עד לשם אז נעשה את החיסונים שגם ככה אני צריך לעשות מתישהו, ונסדר את זה בראש אחר כך, אפילו שלא מגיע לו שקל על זה! זה ממש לא ברור שהוא לא יזכיר אותו או משהו כזה...

    "... אז זהו חבר'ה, אני עם 1,900 ש"ח פחות עכשיו ועם הרבה יותר הרגשה רעה של רמאות..."


חוויותיו של הלקוח המאוכזב, כפי שנשזרו מעל לדפיו הווירטואלים של פורום החתולים ב"וואלה!", היוו את יריית הפתיחה לתביעת הדיבה שהגיש נגדו ד"ר כנען.
ת"א 19072 ד"ר דוד כנענן נ' וואללה תקשורת בע"מ ואח'

"מ-20 חתולים ל-4-3 בחודש"
הטעיה צרכנית? [יח"צ]

בתביעת הדיבה שהגיש נגד הגולש, דורון אזולאי, ונגד וואלה!, גרס בין היתר כי הנתבעים, יחד ולחוד, התרשלו כלפיו במעשיהם ובמחדליהם, פגעו בפרטיותו, פרסמו לשון הרע ופגעו בכבודו. לטענת כנען, על פורטן וואלה היה למחוק את ההודעה מיד עם התפרסמה ולא לאפשר לה להתנוסס כשלושה חודשים מעל לגבי אתר האינטרנט. וואלה התגוננה בטענה כי מדובר ב"ביקורת צרכנית לגיטימית", וכי בכל מקרה, עליה כפורטן, לא מוטלת אחריות עקיפה לפרסומים השונים בפורום, וכי "תפקידה מסתכם בהיותה ספקית של התשתית הטכנולוגית לפורום בלבד", ולא ניתן להטיל עליה אחריות בשל שירותי אירוח.

"חשיבותו של שיח צרכני"
[צילום: יח"צ]

השופט רחמים כהן פסק, כי הגם שהפרסום פוגע בשמו הטוב של התובע, ובעיסוקו כסוחר חתולים וכוטרינר, הוא אינו עולה כדי לשון הרע, שכן בהיות התובע "מציע שירות לציבור, ישנו עניין ציבורי בביקורת על פעולתו". זאת ועוד, בהיות הפרסום שפרסם הגולש אזולאי, בעל אופי של הבעת דעה, השזור בביטויים המאפיינים אותו ככזה, כגון "חוויה אישית"/"אני כולי בהלם"/"החסרתי פעימה"/"נסדר את זה בראש"/"בלב חסר"/"בשוק טוטאלי" ו"הרגשה של רמאות" – ביטויים אשר השופט כהן כינה אותם "ביטויים הקשורים לעולם הרגש והדעה ולא לעולם העובדות", ואשר ממקמים את הטקסט אשר כתב הגולש אזולאי כטקסט של הבעת דעה, זכאי פרסום זה להגנת עיקרון חופש הביטוי. כהן מאזכר גם את עצם היות הטקסט חלק מ"טוקבק" באינטרנט, מדיית פרסום אשר זוכה להגנת עיקרון חופש הביטוי, ולאחריות מופחתת בלשון הרע, בשל החשיבות הפחותה אשר מייחס הקורא הסביר ל"אלו שיודעים" (היינו: ה"טוקבקיסטים", וכותבי ההודעות בפורומים למיניהם). תגוביות באינטרנט מוגנות בפסיקה באופן מוגבר מפני תביעות לשון הרע, בין היתר משום שהנפגע רשאי ויכול לפרסם את תגובתו ולהקטין את נזקו. "מכלול השיקולים שלעיל, מובילים למסקנה, כי לא ניתן להכתיר את ההודעה שפרסם התובע כלשון הרע".

"קיים עניין ציבורי בפרסום צרכני"
הגנת תום הלב? [לי ויינשטיין-יח"צ]

"התרשמתי כי נתבע 2 אשר ביקש, בין היתר, ש"לא לשתוק" נוכח העוול אשר לדעתו נעשה לו, בעת שפרסם את ההודעה, ראה לנגד עיניו גם את טובת ציבור רוכשי החתולים והצרכנים. קריאת ההודעה ובחינת נסיבות פרסומה אף מובילים למסקנה, שאין מדובר בתוכן לא סביר"

כדי להגן על עצמו מפני האפשרות שפסק דינו יותקף בערעור, מכסה השופט רחמים כהן כל פינה אפשרית וקובע כי גם אם הביטוי עולה כדי לשון הרע, הוא מוגן בהגנות שמעניק חוק איסור לשון הרע, הריהן הגנות "אמת דיברתי" והגנת "תום הלב". לשיטת השופט כהן "קיים עניין ציבורי בפרסומים בעלי אופי 'צרכני', בהם הצרכנים חולקים את חוויותיהם הצרכניות עם צרכנים אחרים. משכך, ניתן לומר, כי קיים עניין ציבורי בהודעה".

לשאלת היות דבריו של הגולש אזולאי אמת, קובע השופט כהן כי "גרסתו העובדתית של נתבע 2 כפי שבאה לידי ביטוי בעדותו נמצאה מהימנה, ואני נותן אמון בגרסת התובע, כי העובדות המתוארות בכתבה אמת הן". אחר הדברים הללו נדרש השופט כהן ליסודות הגנת תום הלב, "המעניקה הגנה למפרסם לשון הרע מקום בו קיימים אינטרסים ציבוריים חשובים בפרסום". השופט כהן קובע כי הפרסום שפרסם הגולש אזולאי חוסה תחת ההגנה שבסעיף 15(6) לחוק, שכן עסקינן בביקורת על פעולה שאדם עשה בפומבי, "ובמידה שהדבר כרוך בביקורת כזאת – הבעת דיעה על אפיו, מעשיו או דעותיו של הנפגע במידה שהם נתגלו באותה יצירה או פעולה". היות והתובע – כך קבע השופט כהן – פרסם את החתולים בפומבי – הרי שפרסום זה נכנס לגדר הביטוי "פעולה שעשה בפומבי", והוא המקור ליצירת הקשר בין התובע לבין נתבע 2, ואף לביקורת אותה הביע נתבע 2 על "היעדר התאמה בין הפרסום הפומבי לבין המצב בפועל". "ההגנה הקבועה בסעיף 15(6) באה להגן על שיח ציבורי חופשי ונועדה להרחיק את לשון הרע ממרכזה של זירת המחלוקת הציבורית ולאפשר דיון חופשי בעניינים וביצירות שקיבלו פומבי. מכאן נגזר תחום הסבירות הרחב הנדרש להגנת השיח הציבורי החופשי", מצטט השופט כהן את שנהר (מלומד בדיני לשון הרע).

  • "התרשמתי כי נתבע 2 אשר ביקש, בין היתר, ש"לא לשתוק" נוכח העוול אשר לדעתו נעשה לו, בעת שפרסם את ההודעה, ראה לנגד עיניו גם את טובת ציבור רוכשי החתולים והצרכנים. קריאת ההודעה ובחינת נסיבות פרסומה אף מובילים למסקנה, שאין מדובר בתוכן לא סביר"


עוד מוסיף השופט כי "התובע עצמו בחר שלא להגיב לאמור בהודעה, על-אף נגישותו של הפורום לכל המבקש להביע דיעה ועל-אף שהתבקשה תגובתו לאמור בהודעה, ועל-אף שהעיד, כי ידע על ההודעה מספר ימים לאחר פרסומה". על כן, קובע השופט כהן, "נראה, שהפגיעה אשר יוצרת לכאורה ההודעה בשמו הטוב מצטמצטת, שכן הייתה קיימת לו האפשרות להציג בפני ה"ציבור" את גרסתו לגברים ובכך להגן על פועלו". את טענותיו של התובע כי הפרסום פגע בפרטיותו כינה השופט כהן "טענות סרק" שכן הפרסומים לא עסקו ב"ענייניו הפרטיים של התובע", ודחה את תביעתו, תוך שהוא משית עליו הוצאות שכר טירחה בסך של 25 אלף שקלים.

ת"א 19072-08 ד"ר דוד כנען נ' וואלה תקשורת בע"מ ואח'
תאריך:  05/07/2010   |   עודכן:  05/07/2010
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נדחתה תביעת הדיבה של מוכר החתולים
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מ.ש
6/07/10 08:04
2
יבגני
6/07/10 09:18
3
ישראל וייסמן
6/07/10 12:22
4
שיבה
6/07/10 16:00
5
לינדה כהן
19/07/10 14:49
6
בלוקט
28/07/10 21:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנכ"ל בנק דיסקונט, גיורא עופר, הודיע (יום ב'),ליו"ר הדירקטוריון, ד"ר יוסי בכר, על החלטתו לסיים את כהונתו במועד שנקבע בחוזהו, סוף ינואר 2011, ולא להיענות לבקשות להאריך את החוזה לתקופת כהונה נוספת.
05/07/2010  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות

אחרי בוני גינזבורג, אייל ברקוביץ' וז'אן טלסניקוב, יש לישראל נציג חדש בליגה הסקוטית. גיל בלומנשטיין, קשרה של הפועל באר שבע בעונה החולפת ושחקן גנט בעבר, חתם בשורות אינברנס הסקוטית אותה מאמן טרי בוצ'ר, בלם נבחרת אנגליה בעבר.

גיא עזורי, שהביא את בלומנשטיין לבאר שבע בעונה שעברה, אמר: "ההחתמה הזו לא מפתיעה. גיל הוא כישרון ענק שיגיע רחוק. חבל שהוא לא מימש את עצמו בבאר שבע. אני שמח בשבילו".


05/07/2010  |  זיו אברג'יל  |   חדשות
סרטון ובו נראים חיילי צה"ל רוקדים ומכרכרים כשהם לבושים במדים וחגורים באפוד ובנשק הועלה לרשת האינטרנט והצליח לעורר עניין. אצלנו שרו לצלילי "שיר המקפלות" מ"ארץ נהדרת", ומתברר שגם בעולם יש כמה תקדימים.
05/07/2010  |  עידן יוסף  |   חדשות
במסגרת ההיערכות לתקציב 2012-2011 חתם בערב (יום ב', 5.7.10) שר האוצר, יובל שטייניץ, על תיקון לצו תעריף המכס ומס קנייה לפיו יועלה, החל מחצות (הלילה שבין שני לשלישי), מס הקנייה המוטל על סיגריות. כמו-כן, יוטל מס בשיעור של כ-10% על המלאי הקיים בידי עוסקים.
05/07/2010  |  עידן יוסף  |   חדשות
מנכ"ל משרד הפנים, רו"ח גבריאל מימון, מינה ועדת חקירה, אשר תפקידה לבחון האם ראש המועצה המקומית ערערה שבוואדי ערה, ג'מיל מרזוק, אינו יכול למלא את תפקידו כראוי.
05/07/2010  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
מפער של 6 לידות לטובת הפריון הערבי בשנות ה-60' לשוויון של 3.11 לידות לאישה ב-2015, ומאז שיעור הפריון היהודי גבוה מהערבי
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
גודריאן מלמד את היטלר ורומל את תורת לוחמת השריון בחזית; גודריאן מפר פקודה אסטרטגית; הפולנים לא ניצלו הזדמנות אסטרטגית; "התגברות על מכשול מים בלתי עביר"; חידוש הלחימה הגרמנית; שיתוף...
מנחם רהט
מנחם רהט
הגאון היהודי בסדר גודל בלתי נתפס, שזכרו הלך ונשתכח מאז פטירתו, אשר חי ומת תחת מעטה סמיך של מסתורין, חוזר בימים אלה למודעות הציבור בזכות שני מפעלי מחקר וזכרון שנחשפים עכשיו: ספר חדש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il