רשת הריבוע הכחול פרסמה הבוקר (ב') את דו"חותיה הכספיים לרבעון הראשון של 2003. מהדו"חות עולה כי הרשת רשמה ברבעון ירידה של 15.3% במכירות לכ-1.22 מיליארד שקל.
הקיטון במכירות נובע בעיקרו מעיתוי חג הפסח שחל השנה בחודש אפריל בעוד שאשתקד חל במרץ, ומסגירת 12 חנויות בעלות תרומה שלילית.
בנוסף יש לציין כי המשך המיתון הקשה במשק תרם גם הוא לירידה במכירות לצד ההשפעה של הירידה הריאלית של מחירי המזון בהשוואה למדד המחירים לצרכן.
המכירות בחנויות זהות ירדו הרבעון ב-19% לעומת אשתקד, כתוצאה מעיתוי חג הפסח, מהמיתון הקשה במשק ומהירידה הריאלית של מחירי המזון.
הרווח הגולמי הסתכם ב-304 מיליון שקל, לעומת 324 מיליון שקל ברבעון המקביל. שיעור הרווח הגולמי הסתכם ב-27.4% לעומת 27.3% בתקופה המקבילה אשתקד.
שיעור הרווח הגולמי ברבעון בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד,נשאר ללא שינוי והושפע משתי תופעות מנוגדות: שחיקה במרווח הגולמי כתוצאה מהגדלת נתח חנויות הדיסקאונט והתחרות הקשה מחד, והמדד הגבוה ברבעון המקביל אשתקד ששחק את הרווח הגולמי בגין תאום מלאי הפתיחה, מאידך.
למרות הקיטון במכירות, הנובע מהמשך המיתון הקשה במשק, סיימה החברה את הרבעון הראשון עם רווח תפעולי שהסתכם ב-32 מיליון שקל, לעומת 72 מיליון שקל אשתקד. שיעור הרווח התפעולי השנה 2.62% לעומת 4.95% אשתקד.
הוצאות מכירה הנהלה וכלליות הסתכמו ברבעון ב-304 מיליון שקל, לעומת 324 מיליון שקל אשתקד. הקיטון בהוצאות נבע בעיקר מפעילות של התייעלות שנקטה החברה במספר נושאים ובעיקר בצמצום עלויות כח אדם בסניפים ובמטה החברה. כל אלה קוזזו בחלקם, על-ידי העלייה בהוצאות בטחון, כרטיסי אשראי ומיסים עירוניים.
הכנסות המימון ברבעון הנוכחי הסתכמו ב-100 אלף שקל לעומת הכנסה של 11.4 מיליון שקל אשתקד. השינוי הגדול נובע כאמור, מהשפעת עליית מדד המחירים לצרכן בשני הרבעונים.
ברבעון הראשון בשנה זו עלה המדד ב-0.8% לעומת עלייה של 2.4% אשתקד. עליית מדד המחירים שוחקת עודף התחייבויות לא כספיות על נכסים כספיים ומביאה להכנסות מימון. בנוסף, עליית שיעור הריבית הריאלית במשק, הקטינה את הכנסות המימון ביחס לרבעון מקביל אשתקד.
הרווח הנקי ברבעון הסתכם ב-16.1 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 43 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2002.
הרשת קיבלה החלטה אסטרטגית להעדיף שכירות של סניפים על פני רכישתם על מנת לאפשר גמישות בהמשך הפעלת נכס. בנוסף לכך אין החברה מפעילה סניפים משיקולי בעלות על הנכס.
החל משנת 2000 ועד עתה סגרה החברה 30 סניפים, בעלי תרומה שלילית לחברה. בשנת 2002 נסגרו 8 סניפים, וברבעון הראשון של 2003 נסגרו 6 סניפים.
עד סוף שנת 2003 יש בכוונת החברה לסגור כ- 5-8 סניפים נוספים, בעלי תרומה שלילית למערכת. במקביל, ייפתחו חנויות חדשות, במיקומים ובפורמטים עדיפים. כך לדוגמא, כאשר נפתחה חנות מגה מצליחה ברמלה, נסגרו באזור לוד ורמלה 2 חנויות סמוכות למגה.
החברה מתכננת לפתוח בשנת 2003 כ-7-8 סניפים חדשים, מחציתם חנויות של רשת מגה (סניף מגה באשקלון נפתח ברבעון השני). במסגרת ההתאמה לתנאי השוק ביצעה החברה גם שורה ארוכה של הסבת סניפים.
ברבעון הראשון הסבה החברה 8 סניפי סופר סנטר וקינג סנטר לסניפי מגה. רשת מגה מונה כיום 26 סניפים והיא הדומיננטית בחברה. כיום מפעילה רבוע כחול 164 סניפים.