אושרה הקמת מסילת רכבת מזרחית (תת"ל 22) שתהווה את עמוד השדרה הרכבתי במרכז הארץ, וזאת בנוסף למסילת קו החוף הקיימת. הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של תשתיות לאומיות (ות"ל) במשרד הפנים החליטה (יום ב', 19.7.10) להעביר להערות הוועדות המחוזיות ולהשגות הציבור את התוכנית לתוואי המסילה המזרחית.
במסגרת התוכנית המוצעת ובהתאם לתוואי המופיע בתמ"א 23, יתוספו לקטעי המסילה באזור ראש העין חלקים נוספים, כך שתהיה נגישות תחבורתית ברכבת מפרדס חנה בצפון ועד לוד בדרום.
המסילה המזרחית היא חוליה מרכזית במערך המסילתי של מדינת ישראל. יחד עם המסילות החדשות, המקודמות בנגב ובגליל, היא עונה לעדיפות המובהקת שרואה מערכת התכנון לעידוד מעבר עוד ועוד נוסעים ומטענים לשימוש בתחבורה מסילתית.
מדובר במסילה המשתרעת לאורך כ-65 ק"מ במזרח שפלת החוף, ממסילת החוף באזור פרדס-חנה בצפון, ועד לעיר לוד בדרום, ובדרכה עוברת בחדרה, בטירה, בכפר-סבא ובקריית שדה התעופה בנתב"ג.
התוכנית, אותה יוזמת
רכבת ישראל, מציעה התוויה מחודשת של מסילת ברזל כפולה בקטע מחדרה ועד תחנת רכבת ראש העין (צפון), והוספת מסילה שנייה לאורך תוואי מסילת הברזל הקיים, בקטע מתחנת ראש העין (צפון) ועד תחנת הרכבת בלוד, תוך שיפורים גיאומטריים ושדרוגה למהירות תקן של 160 קמ"ש.
תחנות חדשות
בתוכנית מוצעות שמונה תחנות רכבת חדשות: חדרה מזרח, אחיטוב-עמק חפר, טייבה-קלנסווה, טירה-כוכב יאיר, כפר סבא (צפון), אלעד, נמל התעופה לוד (צפון), בנוסף לשתי תחנות קיימות - ראש העין (צפון), וראש העין (דרום) המיועדת להרחבה.
עוד כוללת התוכנית 30 הפרדות מפלסיות, 10 מבני דרך נוספים וחיבורים מסילתיים עם מסילות ברשת הארצית: מסילת החוף, מסילת הירקון, מסילת שער הגיא ומסילת לוד-ת"א, ובכך יוצרת חיבור בין ארבעת המטרופולינים הראשיים.