שר החינוך
גדעון סער הצהיר כי החל בשנת הלימודים הקרובה, בתי-ספר יתוגמלו בהתאם לרמת ההשגים ולמניעת נשירה. בדיון בוועדת החינוך של הכנסת אמר השר סער כי מורים בבתי-ספר שיוכיחו הצלחה בבגרות, ועמידה במדדים שונים של המשרד בהם פעילות חברתית למען הקהילה, יקבלו העלאה בשכר הדיפרנציאלי. לדבריו, גם תוספת מקצועות הליבה תהווה מרכיב דיפרנציאלי על-בסיס סוציו-אקונומי.
סער שב והודיע כי בשנת הלימודים הקרובה יחל יישום חובת התלבושת האחידה בבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים, שאמורה לצמצם פערים בחברה. תלמידי החטיבות העליונות לא יחויבו בתלבושת שכזו, ואופי הלבוש בהן ייקבע בידי הנהלת בית הספר.
420 מיליון שקל הוקצו לכ-700 בתי-ספר בצפון הארץ ובדרומה לצורך התאמת מערכת החינוך למאה ה-21. תקציב זה ישמש ללוחות חכמים, למחשבים בהוראה מתוקשבת וללומדות דיגיטליות. בנוסף, יתוגמלו 40 בתי-ספר מדגמיים בשאר הארץ, באותה תוכנית, לפי אמת-מידה שנקבעה, בתפזורת מלאה, בבתי ספר בהם כבר יש תשתית מחשוב וטכנולוגיה.
הקצאה זו תתבצע בדגם מצומצם מהמתוכנן. יו"ר ועדת החינוך
זבולון אורלב אמר כי ההחלטה נכונה, אבל חייבים לצרף לפרויקט גם את ירושלים, "שלא ייגרע מקומה לעומת שום מקום אחר בארץ". לדבריו, "מכל ההשקעות בחינוך, ההשקעה הטובה ביותר היא במורים. אם המערכת תדע להשקיע בהם - אז יש סיכוי טוב שכל התוכניות המרשימות של המשרד תצאנה לפועל בצורה ראויה".
ואכן בין היתר מבטיח סער:
- הגברת פעילות להכשרת מורים. בחטיבות הביניים תיושם השנה תוכנית לימודים חדשה בשפת אם, במדע ובמתמטיקה. תקציב גדול הושקע בהכשרת המורים למקצועות אלו ובהדרכה מסיבית שלהם. כן תונהג בהם עבודה בקבוצות יותר קטנות, כשכל שתי כיתות אם תחולקנה לשלוש קבוצות לימוד. במתמטיקה תהיה בצד תוכנית הלימודים הכללית גם תוכנית ייחודית למתקשים ותוכנית למצטיינים. בשפת אם יושם דגש על הבעה בכתב ובעל פה ובכיתות ח' ילמדו רטוריקה. במקצועות המדע והטכנולוגיה יתוספו כ-6 שעות שבועיות לכל כיתה בחטיבות הביניים;
- הגברת חיזוק החינוך הבלתי פורמלי (למשל, העלאת יותר תלמידים לטיולים בירושלים);
- חיזוק החינוך המקצועי והטכנולוגי - קיים כיום מחסור מהפונים לתחום בדרג המהנדסים, המהנדסים-טכנאים ופס הייצור;
- מאבק באלימות (המשך הפעילות מהשנה שעברה);
- חזרה לערכים - תוספת שעתיים שבועיות לחיזוק המורשת והתרבות הישראלית (סער: "אני רואה בזה דבר חשוב מאוד-מאוד").
- עידוד לשירות משמעותי בצה"ל;
- בקיץ זה מתבצעת עבודת שיפוצים בהיקף של פי 4 לעומת שנים עברו, כולל מהלך רחב להסרת כל גגות האסבסט.
השר סער דיווח לוועדה על מאמציו לצרף בתי ספר חרדיים למבחני המיצ"ב. לדבריו, הוא אף קיבל את הסכמת הרב
עובדיה יוסף לכך. סער התייחס גם ללימודי הליבה במוסדות החינוך התורני המתוקצבים, ואמר כי הנושא יטופל על-ידי הגברת הפיקוח. "במסגרת הדיונים האחרונים שקיימתי עם משרד האוצר, הוענקו למשרד עוד 15 תקנים למפקחים האמורים לאכוף נושא זה", דברי סער.
עופר רימון, מנהל מינהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך, הציג בפני חברי הוועדה את התוכנית האסטרטגית לחיזוק החינוך הטכנולוגי עליה הוחלט בשל מחסור בבוגרים הפונים לתעשיה, החל מרמת המהנדסים ועד לפועלי פס ייצור.
נציגת ועדת ההורים הארצית אתי בנימין אמרה כי תקציב היחידה למניעת נשירה עולה בכל שנה, ובמקביל עולה מספר המונשרים. היא דרשה ממשרד החינוך לבדוק את יעילות היחידה.
ח"כ
זאב אלקין טען שנמצא כי רק 20% מקרב המורים המלמדים מתמטיקה בבתי ספר יסודיים ופחות ממחצית המורים המלמדים מתמטיקה בתיכונים למדו מתמטיקה בלימודיהם האקדמיים. לדבריו, השתלמויות אינן יכולות להשלים את הפער בהשכלתם המקצועית של המורים, משום שנמצא גם כי אחוז גבוה מבין המורים המשתלמים לא עברו את הבחינות בסוף ההשתלמות, ולמרות זאת הם ממשיכים ללמד מתמטיקה.