ב-23 באוגוסט 2010 יחולו שינויים בקווים מרכזיים של חברת דן בתל אביב ובגוש דן. שינויים אלו הם שלב ראשון בתוכנית עתידית לשיפור וייעול מערך האוטובוסים בתל אביב וגוש דן שיזם משרד התחבורה, בשיתוף הרשויות המקומיות וחברת דן.
השלב הראשון כולל שינויים במסלולי שישה קווים מרכזיים של חברת דן בתל אביב ובגוש דן: יופעלו שני קווי אוטובוס חדשים (58, 37) יבוטל קו אחד (113) וייערכו שינויים במסלול ובתדירות ארבעה קווי אוטובוסים קיימים (25,18,10, 6) המהווים כ-10% מפעילות האוטובוסים בגוש המרכזי (תל אביב-יפו, חולון, בת ים, אזור, רמת גן, גבעתיים ובני ברק).
מהלך חידוש הקווים והפעלת הקווים החדשים נועד לייעל ולשפר את השירות באמצעות צמצום זמני ההמתנה לאוטובוס, שיפור הישירות והבהירות של הקווים, הסדרי העדפה לאוטובוסים בשני רחובות בתל אביב (המלך ג'ורג' ואלחנן - השחר), תוספת נגישות לשכונות צפון מערביות בתל אביב ומתן שירות חדש עבור תושבי שכונת עג'מי ביפו ותושבי שיכון ותיקים ברמת גן.
מהלך זה ילווה במערך הסברה מקיף עבור משתמשי התחבורה הציבורית בכלל ועבור משתמשי הקווים המשתנים בפרט. כן יסופק מידע לנוסעי הרכב הפרטי לגבי השינויים שיחולו עקב הפעלת הסדרי ההעדפה. מערך ההסברה כולל דיילים בתחנות האוטובוסים, חלוקת עלוני הסברה בשלוש שפות (עברית, רוסית וערבית) בתוך האוטובוסים ובתחנות עצמם, מודעות על כל קו מתחדש ומשתנה בתחנות עצמן, פרסום בעיתונים ובאתר אינטרנט יעודי (
www.busline.co.il) שיעניק הסבר מפורט בדבר השינויים. כמו-כן, מרכז המידע של חברת דן ושל עיריית תל אביב ערוך לתת מענה לתושבים בנושא.
להלן השינויים בקווים:
- קו 10 (מבת ים לתל אביב) - מסלול הקו נשאר אותו הדבר אך תדירותו תגדל באופן משמעותי.
- קו 18 (מבת ים לתל אביב) - המסלול יהפוך לישר יותר, למסורבל פחות ולסימטרי יותר. מסלול הקו משתנה והופך לישיר ברחוב המלך ג'ורג' ובשדרות דוד המלך בשני הכיוונים. האוטובוסים של קו זה לא יעברו ברחובות קטנים בשכונות מגורים כגון: פרישמן, פינסקר וטרומפלדור, וזאת במטרה לצמצמם את החשיפה לרעש לזיהום האוויר באותם רחובות בדרום תל אביב.
- קו 25 (מבת ים לתל אביב) - אחד מקווי הליבה של מרכז העיר- לקו 25 נוספת שלוחה חדשה, קו 125, באופן זה ייוצר קו מרכזי עם שתי שלוחות: 25 ו-125 - ברוב המסלול, שני הקווים נוסעים אותו הדבר. ההבדל בין הקווים הוא בקצוות המסלול - קו 25 ייסע באותו מסלול כפי שנסע "בעולם הישן" (מרח' בלפור בבת ים לאוניברסיטת תל אביב). קו 125 ייסע מרח' ניסנבאום בבת-ים ויסיים במכללת לוינסקי בתל אביב (שיכון ל' וקריית החינוך). התדירות של הקו, כולל השלוחה, תהיה גבוהה משמעותית מתדירות קו 25 כיום. הקו ישפר הנגישות לשיכון ל' ולגוש הגדול. קו 25 ייסע בשני הכיוונים ברחוב ברודצקי במטרה לשפר את סימטריות הקו.
- קו 6 המחודש בצפון תל אביב (מחליף את קו 6 הקיים וכן את קו 113 הקיים) - ייסע במסלול חדש וסימטרי, התדירות של הקו תגדל משמעותית, יופעל באמצעות מיניבוסים. הקו נועד לשפר השירות והיעילות עבור תושבי שכונות עבר הירקון.
- קו עירוני 37 (חדש) - יופעל באמצעות מיניבוס ויעניק שירות עבור תושבי שכונת עג'מי - הקו יקשר לראשונה את תושבי שכונת עג'מי עם בי"ח וולפסון, מרכז יפו ושוק הכרמל. תדירות הקו - 20 דקות בשעות השיא.
- קו 58 (חדש) - יופעל באמצעות מיניבוס ויעניק שירות חדש עבור תושבי השכונות ברמת גן ובגבעתיים. תדירותו בין 20-15 דקות בשעות השיא. הקו יעניק שירות ויחבר בין שכונות בגבעתיים ורמת גן עם קניון גבעתיים, קניון איילון, הבורסה ברמת גן ותחנת רכבת מרכז. הקו יעניק נגישות לשכונות שעד כה לא קיבלו שירות כגון - שיכון ותיקים, קריית יוסף, שכונת בורוכוב ואזור הבורסה.
במרחב מטרופולין תל אביב פועלים כיום לא פחות מ-738 קווי אוטובוסים, המבצעים למעלה מ-25,800 יציאות ביום. מתוכם 571 קווים הם פנימיים למטרופולין ומבצעים 22,800 יציאות ביום. 337 קווים נכנסים לתל אביב-יפו או פועלים בתוכה, ומבצעים 15,700 יציאות ביום. מדי יום עולים כ-1,140,000 נוסעים על קווי האוטובוס המובילים לתוך מטרופולין תל אביב ומחוצה לו.
עם זאת, בשנים האחרונות חלה ירידה מתמשכת במספר הנוסעים בתחבורה הציבורית במטרופולין ת"א. ירידה זו נובעת, בין היתר, מחוסר ההתאמה של מערך האוטובוסים הקיים לצרכים המשתנים של תושבי המטרופולין. מה שהוביל לתוכנית הנוכחית.