מרבית המדינות המפותחות צמצמו את היקף הרכבות המונעות בהינע דיזל, ועברו להינע חשמלי, על-ידי חשמול מערכת המסילות שלהן. כעת, פועלת
רכבת ישראל למעבר להנעת רכבות בחשמל, והתאמת רשת מסילות הברזל בארץ להנעת רכבות חשמליות. במסגרת זו צפויה רכבת ישראל להגיש את תוכנית החשמול להערות הוועדות המחוזיות והציבור.
הערכת עלות הפרויקט נאמדת בכ-5 מיליארד שקלים (ללא הוצאות רכש נייד). הפרויקט ימומש במרבית רשת המסילות של רכבת ישראל בתוך כעשור. כיעד ראשון, יופעלו ב-2015 קווים תפעוליים מכרמיאל למרכז הארץ, קווי רכבת באזור השרון ומתל אביב לכיוון אשקלון. וב-2017 - יופעל הקו המהיר לירושלים.
ברכבת ישראל אומרים כי פרויקט החשמול יאפשר שדרוג משמעותי של כלל מערך הרכבות בישראל לרבות שיפור השירות לנוסע, הגברת מהירות ותדירות הרכבות, אמינות ודיוק גבוהים יותר, שיפור האינטגרציה עם אמצעי תחבורה ציבורית משלימים, הגדלת קיבולת הנוסעים, הקטנת הצפיפות בקרונות בשעות הלחץ, פוטנציאל לתוספת תחנות ועוד.
בשונה מהפעלת רכבות באמצעות דיזל, תאפשר הרשת החשמלית תפעול רכבות ארוכות יותר, מהירות יותר וחסכוניות יותר. כך לדוגמה, האצה מ-0 ל-140 ק"מ, תיעשה בהינע דיזל ב-230 שניות, לעומת 110 שניות בלבד בהינע חשמלי (פי 2), מספר קרונות לקטר מוגבלים ל-9 קרונות או 5 כפולים לדיזל לעומת 18 קרונות או 10 כפולים לרכבת חשמלית (פי 2).
מעבר לרכבות חשמליות יביא לחיסכון עצום בהוצאות הדלק של רכבת ישראל. בעוד שהיום עומדות הוצאות התידלוק של הרכבת על כ-200 עד 250 מיליון שקל לשנה, הרי שההוצאות לאחר חישמול רשת המסילות יעמדו על עשרות בודדות בלבד.
חשמול המסילה יביא להפחתת מזהמים NOX לאורך הציר 150-100 מק"ג למ"ק (עד 16% מהתקן). זאת בנוסף להפחתה ממוצעת של רעש לאורך המסילה: dBA2.5-3.5 והפחתת רעש בתחנות של כ-dBA6.
"רשת מסילות חשמלית תביא את רכבת ישראל לעידן חדש", אמר מנכ"ל רכבת ישראל,
יצחק הראל. "היכולת שלנו להעביר רכבות מהירות יותר וארוכות יותר, תאפשר לקלוט יותר נוסעים ולהסיע אותם בבטחה ובזמן הקצר ביותר מנקודה לנקודה. המשמעות היא עלייה חדה במספר הנוסעים הבוחרים ברכבת - וכתוצאה מכך: פחות רכבים, פחות תאונות ופחות זיהום אוויר".