|   15:07:40
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

מכתב אנונימי של "תושבים מודאגים" - דיבה

כך קבע בית המשפט "תושבים מודאגים" כתבו מכתב אנונימי המכפיש את המועמד לראשות העיר רונן פלוט ומציג אותו כאיש אלים ה"מכתב" מעולם לא הוצג אולם טביעת אצבעו של שמעון גפסו - המתחרה על ראשות העירייה - זוהתה שם הוא חויב בפיצוי בגין לשון הרע ערעורו נדחה
18/09/2010  |   ענבל בר-און   |   חדשות   |   תגובות
המכתב שלא היה

ביהמ"ש: הליך פלילי אינו נועד לשמש כלי במסע נקמה
ענבל בר-און
מנהל קמפיין של מועמד בבחירות נפגע מן המועמד המתחרה * הוא החליט להגיש נגדו קובלנה פלילית בלשון הרע * השופט חגי טרסי מזכירנו את ההלכה הפסוקה ולפיה - רק במקרים נדירים ייעשה שימוש בדין הפלילי להצרת חופש הביטוי * בטח לא כאשר המטרה הינה נקמה
לרשימה המלאה

הוציא דיבה במכתב שחולק בתיבות הדואר - והורשע בלשון הרע
נועם שרביט
הנאשם השמיץ את אחד השכנים, עו"ד במקצועו, והורשע במסגרת הליך של קובלנה פלילית
לרשימה המלאה

הוציא לשון הרע, אך לא ישלם
ענבל בר-און
חבר מפלגת העבודה הטיח בחברו כי "הוא צריך להיות מאחורי סורג ובריח" והתנהגותו "עולם תחתון" * בית המשפט קבע כי בלשון הרע עסקינן * אולם התובע שכח לבקש פיצוי ללא הוכחת נזק * ועל כן, לא זו בלבד שלא קיבל פיצוי, אלא שילם הוצאות משפט
לרשימה המלאה

"אינני סבור, כי זהו מנהג בתום לב של מערכת עיתון לפרסם ידיעה שמקורותיה אנונימיים, בלא שהעיתון נוקט אמצעים סבירים על-מנת לברר את אמיתותה של הידיעה, כגון פניה לפלוט כי יתן את עמדתו לידיעה בטרם תתפרסם". כך קבע (יום ב, 13.09.10) סגן נשיא בית המשפט המחוזי בנצרת עילית, אברהם אברהם, בערעור שהגיש שמעון גפסו, מתמודד על רשות עירית נצרת עילית אל מול רונן פלוט, על פסק דינו של בית משפט השלום בנצרת מיום 14.12.09, אשר חייב אותו בפיצויים של 35 אלף שקלים לרונן פלוט, בגין דברי לשון הרע שפרסם אודותיו כאילו הוא אלים כלפי בת משפחה.

כמו רבות מפרשיות לשון הרע, אלו מתחילות במערכות בחירות - אשר בהן מעורבים לרוב המקומונים - ואשר בהם בוחשים המועמדים לראשות העיר - ואשר במסגרתם - לרוב - מתבצעות "חשיפות" על פרקים "אפלים" מעברו של מועמד זה או אחר, הכל בכדי להכפישו.

ה"חשיפות" במקומונים, אשר לרוב נכתבות בשפה עילגת, אשר ניתן להבין דרכה כי הכותב אינו בהכרח מי שנוהג למשוך בקולמוסו לפרנסתו אלא יותר - מי שנוהג לדחוף במרפקו לפרנסתו (פוליטיקאי) מובילות לא אחת לתביעת דיבה. אותו הלהט "להעמיד את המתחרה במקומו" ולפרסם אודותיו דברי בלע אשר יסיטו את קהל הבוחרים אל הצד השני, מתחלף לו בלהט אחר - "ללכת עד הסוף" בתביעת דיבה - המוכפש רוצה לטהר את שמו, וייצרי הבחירות מתערבבים להם בייצרי צחצוח חרבות אדברסרי בבית המשפט.

כזה הוא גם הסיפור שבפנינו, בו חוברים להם יחדיו (כשהדבק המאחד ביניהם הוא אגלי הזיעה של היצרים הלוהטים) - שני מועמדים מתחרים לראשות העירייה, שמעון גפסו ורונן פלוט, מקומון אחד שנמצא תחת השפעתו של שמעון גפסו - יד ימינו של גפסו, בוריס אסקין, שהוא גם עורך המקומון, משפחה רוסית אשר על-פי סיפור שאמיתותו מעולם לא נתבררה עד תומה, מכלה זעמה בכלה ובילדיה של הכלה, ומכתב מדומיין של "תושבים מודאגים" אשר "קיומם" מוטל על עד עצם היום בספק, ואשר "כתבו" למקומון בשפה הרוסית - תוך שהם מסתתרים מאחורי מסך האנונימיות - מכתב של "תושבים מודאגים" בדבר מעשיו, כביכול, של רונן פלוט.

"מבקשים לדעת את מלוא האמת על דמותם המוסרית"

מן הראוי להביא כלשונו את המכתב שכתבו למקומון בעל השם מלא הפאתוס, כמו מלמד על הצפוי להתרחש בין דפיו , "עורי עיר", קבוצת "תושבים מודאגים", אשר – כעולה מפסק הדין – ספק אם יש להם שמות, פנים, רגלים, ידיים, או מספרי תעודות זהות, וכו':

  • "מערכת נכבדה, בעיר סובבות בצורה עיקשת שמועות, שבמשטרה נפתח תיק והועבר לביהמ"ש נגד משפחתו של מר פלוט, אשר נוהגת ביחס לכלתה, אם להתבטא בצורה מתונה, בצורה קשה; כלומר, הרביצו לה ולנכד (או לנכדה). אומרים שבנושא זה הייתה תוכנית שלמה ברדיו המרכזי בעברית, ושהבירור המשפטי של תביעת זו שניזוקה כבר התקיים.

    היות שמר פלוט איננו רק יו"ר הסניף המקומי של הליכוד, אלא מהווה מועמד אפשרי למשרת ראש העיר, הננו סבורים שאנו, הבוחרים המקומיים, זכאים לדעת את מלוא האמת על דמותם המוסרית של כל מי שמתכוונים להתמודד על תפקיד ראש העירייה שלנו. בהתייחס לאמור לעיל נבקש להבהיר את הסיטואציה – נכונות או לא נכונות השמועות הסובבות בעיר. לאשר או להכחיש אותן. את פנייתנו אנו שולחים לשני עיתונים בשפה הרוסית: "אינדקס" ו"עורי עיר", בתקווה שאיזו מהן תיתן לנו תשובה בהירה מעל דפיה.

    מכתב זה חובר ע"י 6 תושבים של העיר. ואולם אינם יכולים לגלות את שמותינו, היות שלצערנו בנצרת עילית קיימת רדיפה של מי שחושב אחרת".


השופט אברהם אברהם אומנם מחל לעורך המקומון, בוריס אסקין, על שלא מסר את שמות ה"תושבים המודאגים", שכן אין מקילים ראש בחיסיון עיתונאי, אך היות וגם ה"מכתב" המקורי שנכתב מעולם לא הוצג לבית המשפט, קיומם של שכנים אלו הועמד באותה רמת ודאות כקיומו של המשיח/סנטה קלאוס/האימאם הנעלם: כמו שמיתוסים דתיים אלו נחוצים למנהיגים בכדי להביא את המוני העם לצית להם, כך גם "תושבים מודאגים" אלו, אשר ספק אם אי פעם נבראו, לא נועדו אלא לשמש שופר לשמעון גפסו, אשר בית משפט השלום בנצרת עלית קבע כי הוא עומד מאחורי הפרסומים, ולא רק עומד, אלא ממש מייצר רב שיח מדומין בו מערכת העיתון ה"אחראית" משיבה ל"תושבים המודאגים" בזו הלשון:

  • "...מן המערכת: אין זה נהוג במערכת שלנו להגיב להתקשרויות או מכתבים אנונימיים. אולם היות שאנו מבינים, כי לבעלי הפניה היה יסוד מוצק שלא לגלות את שמותיהם מחשש לתגובה, בכל זאת נבהיר את הסיטואציה.

    עפ"י עדותו של הצד הניזוק, הליך של תלונה בגין התנהגות בלתי הולמת מצד משפחת פלוט אכן נדון בביהמ"ש. בכל מה שקשור למהות התיק, הרי שאנו מודיעים שבהתאם לחוקי מדינת ישראל, הדיון בתיקים בענייני משפחה מתנהל בדלתיים סגורות והחומר של הדיון המשפטי אינו נתון לפרסום."

מבחן הקורא הסביר

כדרכם של בתי משפט, בוחן בית המשפט את הטקס שנטען לגביו שמהווה "לשון הרע" במבחן הקורא הסביר. השופט אברהם אברהם מוצא כי הקורא הסביר – הגם שדובר על משפחת פלוט – יבין כי ידו של רונן פלוט – הלא הוא המועמד לראשות העיר – במעל, וכן כי – הגם שבפועל מדובר בצו הגנה שנתבקש – מבלי שאנו יודעים את תוצאותיו או את עילות בקשתו – הקורא הסביר עלול להבין כי בפרשיית אלימות עסקינן:

  • "...אם כן מסתבר, כי כלתו של פלוט ביקשה מבית המשפט לענייני משפחה צו הגנה, וזה ניתן לה, במעמד צד אחד. אלא שמעבר לכך אין אנו יודעים דבר. איננו יודעים מה היו טענותיה של הכלה בבית המשפט לענייני משפחה, אילו מעשי אלימות הופנו כלפיה וכלפי בנה/בתה, ואם הוכחו המעשים בבית המשפט לענייני משפחה או בבית משפט אחר. איננו יודעים אף אם צו ההגנה נותר על-כנו, לאחר שניתן במעמד צד אחד. גבסו ואסקין לא הביאו בפני בית המשפט קמא ולו בדל ראיה להוכיח מידע חשוב זה. יוצא אם כן, שלבד מן העובדה, שבית המשפט לענייני משפחה נתן צו הגנה במעמד צד אחד, שאין חולק כי לא הופנה כלפי המשיב-פלוט, אין לנו ולו ראיה, המוכיחה את התנהגותו האלימה, גם לא של שאר בני משפחתו, כלפי הכלה ובנה/בתה, כפי שנאמר בידיעה. לא הוכחו הדברים שברישא לפרסום, כאילו נפתח תיק במשטרה והועבר לבית המשפט נגד משפחתו של המשיב, "אשר נוהגת ביחס לכלתה, אם להתבטא בצורה מתונה, בצורה קשה; כלומר הרביצו לה ולנכד (או לנכדה)", וכי "הבירור המשפטי של תביעת זו שניזוקה כבר התקיים". אמיתותם של דברים מכפישים אלו לא הוכחה כלשהו".


משנקבע כי אין אמת בדברים – לא נדרש השופט אברהם אברהם לבדוק את התקיימות היסוד השני של הגנת סעיף 14, היינו אם יש עניין ציבורי בפרסום.

על טענת תום הלב ויתרו הנתבעים, ובצדק, לשיטת השופט אברהם, כי אין זה תם לב מצד עיתון לפרסם "דברים בשם אומרם" של כותבים אנונימיים, מבלי לטרוח, אפילו, לוודא את אמיתות הדברים, לדוגמה ע"י פניה לרונן פלוט.

ערעורו של גבסו נדחה, אולם שיעור הפיצויים נותר על-כנו ( 35 אלף שקלים) בתוספת עשרת אלפים שגבסו נאלץ לשלם שוב לפלוט, הפעם כהוצאות משפט.

ע"א (נצ') 13-10 שמעון גפסו נ' רונן פלוט (ניתן: 13.09.10).
תאריך:  18/09/2010   |   עודכן:  19/09/2010
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מכתב אנונימי של "תושבים מודאגים" - דיבה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עילג הלשון
18/09/10 21:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
על-אף שהוא מתקשה בחזית הביתית, נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ממשיך להנות מתמיכה נרחבת ברחבי יבשת אירופה. זאת, על-אף שאחוז התמיכה בו ירד קלות לעומת נתונים קודמים. כך עלה השבוע (15.9.10) מסקר חדש של קרן מרשל הגרמנית של ארצות הברית.
17/09/2010  |  עופר וולפסון  |   חדשות
חתימה על הרפורמה תביא לתחילת הליך הפרישה מרצון בקרב עובדי רשות השידור, מיד לאחר החגים. כך על פי הודעת אגודת העיתונאים המאשרת פרסום בנושא ב"גלובס". במסגרת הסכם הפרישה, 350 עובדים עיתונאים יפרשו, מרביתם מרצון. בסך הכל יפרשו 700 עובדים ברשות.
17/09/2010  |  לי-אור אברבך  |   חדשות
לדאבונם של המשקיעים מן השורה בבורסה בתל אביב, הם כבר התרגלו לחזות בזינוקים יוצאי דופן במניות קטנות, לעתים יותר מ-100% ביום, ללא סיבה נראית לעין. הדיווח המסביר את הזינוק מגיע רק לאחר מכן. בשבוע האחרון נרשמה, כך נראה, קפיצת מדרגה בממדי התופעה, בעיקר בכל הנוגע לחברות שהחליטו לנסות את מזלן בתחום חיפושי הגז והנפט.
17/09/2010  |  אביב לוי  |   חדשות
הבינלאומי הראשון חיתום והשקעות, חברה בת של הבנק הבינלאומי, תפצה ב-298 אלף שקל עובדת שפיטרה בהיותה בהריון - כך קבע השבוע בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב. הפיצוי הגבוה נפסק אף שהעובדת הועסקה בחברה רק כחצי שנה עד פיטוריה.
17/09/2010  |  חיים ביאור  |   חדשות
שר ההגנה הרוסי, אנטולי סרדיוקוב, אישר במהלך ביקורו בוושינגטון כי רוסיה תספק לסוריה טילי שיוט מסוג "יחונט P-800". כך עולה (יום ו', 17.9.10) מדיווחי סוכנויות ידיעות ברוסיה.
17/09/2010  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il