|
משרד המבקר העיר לקרן תל אביב כי עליה להדק ממשרדיה בארץ את הפיקוח התקציבי על הנציגויות בחו"ל [צילום: יוסי מטלון]
|
|
|
|
|
"ישנם ליקויים מהותיים בפעילותן של הקרנות הפועלות לסייע לרשויות המקומיות, וגם בעבודתן של הרשויות המקומיות אל מול הקרנות הפועלות לצדן" - כך עולה (יום ד', 13.10.10) מדוח מבקר המדינה, אשר בדק פעילותן של קרנות אלה.
כאמור, ליד רשויות מקומיות רבות פועלות קרנות שונות כדי לסייע להן להגשים את יעדיהן בתחומי הפיתוח, החינוך והתרבות, החברה, הרווחה ועוד. הרשויות המקומיות משתתפות על-פי רוב בהנהלת הקרנות ומכוונות את פעילותן הלכה למעשה. לצורך השגת מטרותיהן מקיימות הקרנות פעילות נרחבת ורצופה להתרמת כספים בארץ ובחו"ל.
משרד מבקר המדינה עשה ביקורת בחודשים מרס 2009 עד ינואר 2010 על פעילותן של קרנות בעלות זיקה לרשויות מקומיות. לצורך ביצועה של ביקורת זו החליט מבקר המדינה להחיל את סמכותו על ארבע קרנות הפועלות לצד רשויות מקומיות: קרן תל אביב, קרן נהריה, קרן קדומים וקרן אשקלון.
המבקר מצא כי בידי משרד הפנים לא היה מידע על פעילותן של הקרנות, היקפה ומאפייניה. למשרד הפנים גם לא היה מידע על מעורבות הרשויות המקומיות בהנהלות של הקרנות ועל תחומים נוספים כגון תחומי תקציב, פעולות משיקות ומשותפות, מתן שירותים מוניציפליים, הקמה וביצוע של פרויקטים ועוד.
"לשים סוף למדיניות השכר הבלתי-פורמלית"
משרד המבקר קובע כי כדי להסדיר את הטעון תיקון בפעילותן של הקרנות, עליהן להשתית ראשית לכל את עיקר פעילותן על הסדרי עבודה כתובים שמוסדותיהן ומנהליהן בחנו ואישרו אותם. נוהלי עבודה אלו אמורים להגדיר את גבולות הפעילות, את הליכי קבלת ההחלטות, את הגורמים המוסמכים לקבל החלטות בכל נושא ואת הפיקוח על קיום ההליכים שנקבעו. עוד נקבע, כי על הנהלים גם לפרט את מכלול השיקולים והנימוקים שמבססים כל החלטה ארגונית של הקרנות. כמו-כן, על הנהלים לקבוע עקרונות ואמות-מידה לקביעת השכר של העובדים ולהסדיר את נושא דמי הניהול ושיעורם. "יותר מזה", קובע המבקר, "מכיוון שהקרנות הן גופים בעלי מאפיינים ציבוריים, והפרויקטים המוניציפליים שהן מבצעות נעשים ברובם במימון ציבורי, עליהן לפעול בשקיפות ולהבטיח שוויון הזדמנויות לכול".
בעניין הנסיעות לחו"ל, קובע המבקר כי קיימת חובה להתקין תוכנית עבודה שנתית מפורטת שהנהלת הקרן תדון בה ותאשרה. היקפן של הנסיעות ועלותן מחייבים גם להגדיר משימות לביצוע בטרם הנסיעה כדי שיהיה אפשר לבחון את יעילותה לאחר שובם של הנוסעים. בשובם של הנוסעים בתפקיד מטעם הקרן לחו"ל חייב כל אחד מהם למסור דיווח מפורט על שהותו בחו"ל, הפעולות שביצע ועל תוצאות נסיעתו, ומן הראוי שמנהלי הקרן יבחנו דיווחים אלו.
עוד מצוין בדוח, כי על הרשויות המקומיות מוטלת חובה להסדיר את הקשרים שהן מקיימות עם הקרנות הפועלות לצדן בהסכמים כתובים, ואלו יובאו לאישורם של מועצת הרשות המקומית והוועד המנהל של הקרנות. עליהן גם מוטלת חובה לחזק את הפיקוח והבקרה על המתרחש בקרנות, בייחוד בכל הנוגע לפרויקטים משותפים שהן מבצעות, ולבסס את החלטותיהן בדבר השתתפותן על מידע מלא בנוגע לתכנון ולתקצוב של הפרויקטים ולהיות מעורבות בהליך ביצועם. על הפיקוח והבקרה להיעשות באמצעות מנגנון שיהיה מנותק מראש הרשות (או מסגנו) המשמש גם יו"ר הקרן, וכך אפוא הוא הגורם המזמין וגם הגורם המבצע.