1. ייעול השימוש במים - מועצת רשות המים כמשמעה בסעיף 124 יז לחוק המים, התשי"ט- 1959 (להלן: המועצה) תפעל להטמעת נושא השימוש המושכל במים והחיסכון במים כערך ציבורי בעל חשיבות לאומית, לרבות בעניין בנייה עירונית משמרת מים ואיסוף וחלחול נגר עירוני, בתאום עם משרד הפנים, ככל שנדרש על-פי דין.
2. שמירה על מקורות המים הטבעיים מפני השחתה וזיהום - רשות המים תפעל להסדרת איסוף כל השפכים וטיפולם הראוי בהתאם להוראות החוקים הנוגעים בדבר. כמו-כן, תפעל רשות המים לטיפול בקידוחים מזוהמים במגמה למנוע התפשטות הזיהום ולהשיב את הקידוחים כמקור מים. המשרד להגנת הסביבה, יפעל למניעת זיהום מקורות מים טבעיים בשפכים שמקורם עירוני, תעשייתי, חקלאי ואחר. כל האמור לעיל יתבצע בשים לב לחלופות הכלכליות השונות ותוך בחירת הפתרון היעיל והכדאי ביותר במגמה להפסיק באופן מוחלט הזרמת ביוב לבורות סופגים ולנחלים.
3. ייעול הקמת תשתיות מים וביוב - רשות המים, לאחר התייעצות עם משרדי ה
ממשלה הנוגעים בדבר, תגבש מודל לניתוח עלות תועלת של פרויקטים בתחום משק המים והביוב. המודל יבחן את הכדאיות הכלכלית, הסביבתית והחברתית של הפרויקטים. המועצה תתבקש לאשר את המודל כמתכונת לאישור ביצוע פרויקטים. במסגרת זו ייבחנו האפשרויות לחיסכון במים, ובמידת הצורך להגדלת היצע המים (התפלת מים מליחים, טיוב קידוחים, הגברת החלחול ועוד).
4. תוכנית אב למשק המים - ניהול פיתוח משק המים יתבצע בהתאם לתוכנית אב ארוכת טווח שתיערך ע"י רשות המים. התוכנית האמורה תתייחס, בין השאר, לסדרי עדיפויות של משק המים, לקביעת מגבלות הפקה ממקורות המים השונים, להשקעות מהותיות הנדרשות למשק המים ולתוכנית הערכות למצב של שנים שחונות ולשינויי אקלים גלובליים והשלכותיהם על ישראל. תוכנית האב למשק המים טעונה אישור המועצה ואישור שר התשתיות אשר יגיש התוכנית לאישור הממשלה. לא הוגשה תוכנית האב לאישור הממשלה בחלוף 90 יום מאישורה ע"י המועצה, רשאי ראש הממשלה להגיש התוכנית לממשלה לאחר שניתנה אפשרות לשרי תשתיות הלאומיות, החקלאות, האוצר, הפנים, הגנת הסביבה, והבריאות, להגיש לראש הממשלה עמדתם לתוכנית האמורה. רשות המים תכין תוכניות עבודה שנתיות בהתאם לתוכנית האב המאושרת. תוכניות העבודה יובאו מדי שנה לאישור המועצה. תוכנית העבודה השנתית תכלול בנפרד תוכנית פיתוח והשקעות רב שנתיות במשק המים לרבות ניתוח ההשלכות על תעריפי המים של ביצוע כל פרויקט משמעותי.
5. חריגה מתוכנית האב - חריגה ממגבלות ההפקה השנתית (קווים אדומים ושחורים) של מקורות המים הטבעיים והשקעות מהותיות בפיתוח משק המים, שאינן תואמות את תוכנית האב, יהיו טעונות אישור הממשלה או הקבינט החברתי/כלכלי.
6. גילום עלויות המים בתעריפי המים
6.1 תעריף המים המשוקלל לצרכנים ישקף את מלוא עלות הפקת המים, הולכתם לצרכנים והטיפול בשפכים, לרבות הכנת תוכנית אב, תוכניות פיתוח ותיקונים סטאטוטוריים, כל זאת בהתחשב בהסכמים קיימים לעניין צרכנים כאמור.
6.2 המועצה תקבע דירוג למחירי המים לפי כמות צריכה תוך הבטחת מחיר סביר ואחיד ברחבי המדינה לצרכני משק הבית.
7. סיוע לאוכלוסיות - ככל שתחליט הממשלה בדבר סיוע לאוכלוסיות, הסיוע האמור יהיה מתקציב המדינה ויועבר באופן ישיר ולא בדרך של סבסוד תעריפי מים.
8. מבנה משק המים - חלוקת הסמכויות בין המועצה לבין הממשלה תיוותר על-כנה. המועצה, בסיוע הדרג המקצועי של רשות המים, היא הגוף המוסמך לקבל החלטות בעניינים הנוגעים לניהול משק המים הארצי והעירוני, לרבות בתחום פיתוח תשתיות, קביעת תעריפים ועוד, הכול בכפוף להוראות חוק המים תשי"ט-1959 ולמדיניות הממשלה, כפי שמשתקפת בתוכנית האב ובהחלטות הממשלה.
9. הרכב מועצת רשות המים - יו"ר המועצה יהיה נציג ציבור שימונה על-ידי הממשלה בהמלצת שרי התשתיות הלאומיות והאוצר. אחד מנציגי הציבור האחרים במועצה ייבחר על-ידי המועצה כממלא מקומו. תפקיד יו"ר המועצה לקבוע את סדר היום של ישיבות המועצה בתיאום עם מנהל רשות המים, לקבוע את סדרי עבודת המועצה ולנהל את ישיבותיה. מנהל רשות המים יהיה חבר מועצה. למועצה יצורף נציג משרד הבריאות. מעבר לאמור, לא יבוצעו שינוים בהרכב המועצה, בתפקידיה או בסמכויותיה.
10. המועצה הציבורית למים ולביוב - תמונה מועצה ציבורית למים ולביוב (להלן: המועצה הציבורית). בראשות המועצה הציבורית יעמוד שר התשתיות הלאומיות. המועצה הציבורית רשאית לקיים דיונים בענייני משק המים והביוב, להפנות שאלות ולבקש מידע ממוסדות המדינה, לייעץ לשר התשתיות בנושאי משק המים והביוב ולחוות דעתה בענייני משק המים והביוב. המועצה הציבורית תפרסם עמדותיה לידיעת הציבור, בצרוף עמדת רשות המים לסוגיות שיפורסמו. המועצה הציבורית תוקם על-פי הוראות חוק המים, ללא סמכויות אל מול רשות המים או מועצת רשות המים.
11. קביעת כללי אסדרה ואכיפה - בידי רשות המים יינתנו הכלים לביצוע פעולות נרחבות בתחום האכיפה והאסדרה (רגולציה) לרבות הרחבת השימוש במסלולי אכיפה מינהליים ובצווים לתיקון המעוות, הכול במגמה להבטיח ביצוע המדיניות בצורה יעילה והוגנת, תוך שקיפות ופתיחות לשמיעת עמדות הציבור. המשרד להגנת הסביבה יפעל להסדיר ולאכוף את הנושאים שבתחום סמכותו לרבות מניעת זיהום מים וקביעת תקני איכות מים.
12. הכנת קודקס מים - רשות המים, בהתייעצות עם המשרדים הנוגעים בדבר, תכין "קודקס מים" בו ירוכזו כל החוקים והתקנות הקיימים בתחום המים.
13. השירות ההידרולוגי - השירות ההידרולוגי ימשיך ויהיה חלק מרשות המים, ותובטח עצמאותו המקצועית.
14. מרכז מידע לאיכות המים - האגף לאיכות מים ברשות המים יחד עם השירות ההידרולוגי יקימו ויפעילו באתר האינטרנט של רשות המים מרכז מידע אשר ירכז את כל הנתונים הזמינים הנוגעים לאיכות מי השתייה. האתר יהיה מעודכן ופתוח לעיון הציבור. מרכז המידע האמור יכלול את כלל המידע המפורסם ע"י גופים ממשלתיים בנושא איכות מי השתייה.