|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברי ועדת החקירה הממלכתית לניהול משק המים [צילום: כתום צלמים]

הממשלה אישרה המלצות ועדת החקירה למשק המים

דירוג מחירי המים ייקבע לפי כמות צריכה תוך הבטחת מחיר סביר ואחיד ברחבי המדינה לצרכני משק הבית
24/10/2010  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   משבר המים בישראל   |   תגובות

הממשלה אישרה הבוקר (יום א', 24.10.10) את המלצות ועדת החקירה הממלכתית לעניין ניהול משק המים בישראל, במטרה להשיג ניהול מאוזן של משק המים ומניעת מצבי משבר קשים בעתיד.

החלטת הממשלה לאמץ את המלצות ועדת החקירה בראשות השופט בדימוס פרופ' דן ביין, התקבלה לאחר שצוות מקצועי בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה איל גבאי, שהוקם על-פי החלטת הממשלה מיוני השנה, ערך בחינה מעמיקה ויסודית של ההמלצות.

בין עיקרי ההמלצות:

  • הטמעת נושא שימוש מושכל במים וחיסכון במים כערך ציבורי בעל חשיבות לאומית.
  • שמירה על מקורות המים הטבעיים מפני השחתה וזיהום, איסוף שפכים וטיפול בקידוחים מזוהמים.
  • ייעול הקמת תשתיות מים וביוב, בנייה עירונית, משמרת מים ואיסוף מים מחלחלים.
  • בניית תוכנית אב לניהול ופיתוח משק המים, אשר תתייחס לסדרי העדיפויות של משק המים בישראל, הפקת מים ממקורות שונים, השקעות, מגבלות ותוכנית היערכות לשנים שחונות ולשינויי האקלים הגלובליים.
  • קביעת תעריפי מים כך שמחיר המים ישקף את מלוא עלותם למשק. תעריפי המים יהיו אחידים, אך ייקבעו תעריפים מדורגים בהתאם לכמות הנצרכת תוך הבטחת כמות במחיר סביר. ככל שהממשלה תסייע לאוכלוסיות מסוימות, הסיוע יהיה מתקציב המדינה.
  • קביעת כללי אכיפה ואסדרה, על-מנת להבטיח את ביצוע המדיניות בצורה יעילה והוגנת, תוך שקיפות ופתיחות לשמיעת עמדות הציבור.
  • הקמת מועצה ציבורית למים וביוב, בנוסף למועצת רשות המים, אשר בראשה יעמוד שר התשתיות הלאומיות. המועצה תהיה רשאית לבקש מידע ממוסדות המדינה, לשאול, לייעץ לשר התשתיות ולחוות את דעתה בענייני משק המים והביוב, תוך שהיא מפרסמת את עמדותיה לידיעת הציבור.
  • הקמת "מרכז מידע לאיכות המים", בו ירוכזו כל הנתונים בנוגע לאיכות מי השתייה. מרכז המידע יהיה מעודכן, פתוח ונגיש לעיון הציבור.

עוד החליטה הממשלה להטיל על רשות המים לרכז את עבודת המטה הנדרשת ליישום ההמלצות, ולדווח על פעולתה לשר התשתיות הלאומיות ולצוות המנכ"לים שבחן את ההמלצות. בנוסף, על בסיס הצעה מקצועית שתגבש רשות המים, יכין שר התשתיות, בהסכמת משרדי האוצר והגנת הסביבה, הצעה לתיקוני חקיקה נדרשים.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודה ליו"ר ועדת החקירה הממלכתית, פרופ' דן ביין, ולחברי הוועדה הבין משרדית על עבודתם המקיפה והיסודית בנושא חיוני זה ואמר: "משק המים בישראל מצוי במצב קשה מזה שנים. ההמלצות שהממשלה אישרה היום, יאפשרו ניהול מאוזן ונכון של משק המים, הן בטווח המיידי והן למען הדורות הבאים".

  • תגובת החברה להגנת הטבע: "ההחלטה הינה צעד חשוב בהטמעת עקרונות לניהול נכון של משק המים... יחד עם זאת, היעדרותה הבולטת של זכות הטבע למים מדאיגה ומקוממת במיוחד. ראוי ונכון היה להוסיף להחלטה סעיף שיקבע כי על רשות המים לגבש תוכנית להשבת המים ולשיקום הנחלים אשר יובשו ונפגעו במרוצת השנים".

עיקרים לניהול מאוזן של משק המים

1. ייעול השימוש במים - מועצת רשות המים כמשמעה בסעיף 124 יז לחוק המים, התשי"ט- 1959 (להלן: המועצה) תפעל להטמעת נושא השימוש המושכל במים והחיסכון במים כערך ציבורי בעל חשיבות לאומית, לרבות בעניין בנייה עירונית משמרת מים ואיסוף וחלחול נגר עירוני, בתאום עם משרד הפנים, ככל שנדרש על-פי דין.

2. שמירה על מקורות המים הטבעיים מפני השחתה וזיהום - רשות המים תפעל להסדרת איסוף כל השפכים וטיפולם הראוי בהתאם להוראות החוקים הנוגעים בדבר. כמו-כן, תפעל רשות המים לטיפול בקידוחים מזוהמים במגמה למנוע התפשטות הזיהום ולהשיב את הקידוחים כמקור מים. המשרד להגנת הסביבה, יפעל למניעת זיהום מקורות מים טבעיים בשפכים שמקורם עירוני, תעשייתי, חקלאי ואחר. כל האמור לעיל יתבצע בשים לב לחלופות הכלכליות השונות ותוך בחירת הפתרון היעיל והכדאי ביותר במגמה להפסיק באופן מוחלט הזרמת ביוב לבורות סופגים ולנחלים.

3. ייעול הקמת תשתיות מים וביוב - רשות המים, לאחר התייעצות עם משרדי הממשלה הנוגעים בדבר, תגבש מודל לניתוח עלות תועלת של פרויקטים בתחום משק המים והביוב. המודל יבחן את הכדאיות הכלכלית, הסביבתית והחברתית של הפרויקטים. המועצה תתבקש לאשר את המודל כמתכונת לאישור ביצוע פרויקטים. במסגרת זו ייבחנו האפשרויות לחיסכון במים, ובמידת הצורך להגדלת היצע המים (התפלת מים מליחים, טיוב קידוחים, הגברת החלחול ועוד).

4. תוכנית אב למשק המים - ניהול פיתוח משק המים יתבצע בהתאם לתוכנית אב ארוכת טווח שתיערך ע"י רשות המים. התוכנית האמורה תתייחס, בין השאר, לסדרי עדיפויות של משק המים, לקביעת מגבלות הפקה ממקורות המים השונים, להשקעות מהותיות הנדרשות למשק המים ולתוכנית הערכות למצב של שנים שחונות ולשינויי אקלים גלובליים והשלכותיהם על ישראל. תוכנית האב למשק המים טעונה אישור המועצה ואישור שר התשתיות אשר יגיש התוכנית לאישור הממשלה. לא הוגשה תוכנית האב לאישור הממשלה בחלוף 90 יום מאישורה ע"י המועצה, רשאי ראש הממשלה להגיש התוכנית לממשלה לאחר שניתנה אפשרות לשרי תשתיות הלאומיות, החקלאות, האוצר, הפנים, הגנת הסביבה, והבריאות, להגיש לראש הממשלה עמדתם לתוכנית האמורה. רשות המים תכין תוכניות עבודה שנתיות בהתאם לתוכנית האב המאושרת. תוכניות העבודה יובאו מדי שנה לאישור המועצה. תוכנית העבודה השנתית תכלול בנפרד תוכנית פיתוח והשקעות רב שנתיות במשק המים לרבות ניתוח ההשלכות על תעריפי המים של ביצוע כל פרויקט משמעותי.

5. חריגה מתוכנית האב - חריגה ממגבלות ההפקה השנתית (קווים אדומים ושחורים) של מקורות המים הטבעיים והשקעות מהותיות בפיתוח משק המים, שאינן תואמות את תוכנית האב, יהיו טעונות אישור הממשלה או הקבינט החברתי/כלכלי.

6. גילום עלויות המים בתעריפי המים

6.1 תעריף המים המשוקלל לצרכנים ישקף את מלוא עלות הפקת המים, הולכתם לצרכנים והטיפול בשפכים, לרבות הכנת תוכנית אב, תוכניות פיתוח ותיקונים סטאטוטוריים, כל זאת בהתחשב בהסכמים קיימים לעניין צרכנים כאמור.

6.2 המועצה תקבע דירוג למחירי המים לפי כמות צריכה תוך הבטחת מחיר סביר ואחיד ברחבי המדינה לצרכני משק הבית.

7. סיוע לאוכלוסיות - ככל שתחליט הממשלה בדבר סיוע לאוכלוסיות, הסיוע האמור יהיה מתקציב המדינה ויועבר באופן ישיר ולא בדרך של סבסוד תעריפי מים.

8. מבנה משק המים - חלוקת הסמכויות בין המועצה לבין הממשלה תיוותר על-כנה. המועצה, בסיוע הדרג המקצועי של רשות המים, היא הגוף המוסמך לקבל החלטות בעניינים הנוגעים לניהול משק המים הארצי והעירוני, לרבות בתחום פיתוח תשתיות, קביעת תעריפים ועוד, הכול בכפוף להוראות חוק המים תשי"ט-1959 ולמדיניות הממשלה, כפי שמשתקפת בתוכנית האב ובהחלטות הממשלה.

9. הרכב מועצת רשות המים - יו"ר המועצה יהיה נציג ציבור שימונה על-ידי הממשלה בהמלצת שרי התשתיות הלאומיות והאוצר. אחד מנציגי הציבור האחרים במועצה ייבחר על-ידי המועצה כממלא מקומו. תפקיד יו"ר המועצה לקבוע את סדר היום של ישיבות המועצה בתיאום עם מנהל רשות המים, לקבוע את סדרי עבודת המועצה ולנהל את ישיבותיה. מנהל רשות המים יהיה חבר מועצה. למועצה יצורף נציג משרד הבריאות. מעבר לאמור, לא יבוצעו שינוים בהרכב המועצה, בתפקידיה או בסמכויותיה.

10. המועצה הציבורית למים ולביוב - תמונה מועצה ציבורית למים ולביוב (להלן: המועצה הציבורית). בראשות המועצה הציבורית יעמוד שר התשתיות הלאומיות. המועצה הציבורית רשאית לקיים דיונים בענייני משק המים והביוב, להפנות שאלות ולבקש מידע ממוסדות המדינה, לייעץ לשר התשתיות בנושאי משק המים והביוב ולחוות דעתה בענייני משק המים והביוב. המועצה הציבורית תפרסם עמדותיה לידיעת הציבור, בצרוף עמדת רשות המים לסוגיות שיפורסמו. המועצה הציבורית תוקם על-פי הוראות חוק המים, ללא סמכויות אל מול רשות המים או מועצת רשות המים.

11. קביעת כללי אסדרה ואכיפה - בידי רשות המים יינתנו הכלים לביצוע פעולות נרחבות בתחום האכיפה והאסדרה (רגולציה) לרבות הרחבת השימוש במסלולי אכיפה מינהליים ובצווים לתיקון המעוות, הכול במגמה להבטיח ביצוע המדיניות בצורה יעילה והוגנת, תוך שקיפות ופתיחות לשמיעת עמדות הציבור. המשרד להגנת הסביבה יפעל להסדיר ולאכוף את הנושאים שבתחום סמכותו לרבות מניעת זיהום מים וקביעת תקני איכות מים.

12. הכנת קודקס מים - רשות המים, בהתייעצות עם המשרדים הנוגעים בדבר, תכין "קודקס מים" בו ירוכזו כל החוקים והתקנות הקיימים בתחום המים.

13. השירות ההידרולוגי - השירות ההידרולוגי ימשיך ויהיה חלק מרשות המים, ותובטח עצמאותו המקצועית.

14. מרכז מידע לאיכות המים - האגף לאיכות מים ברשות המים יחד עם השירות ההידרולוגי יקימו ויפעילו באתר האינטרנט של רשות המים מרכז מידע אשר ירכז את כל הנתונים הזמינים הנוגעים לאיכות מי השתייה. האתר יהיה מעודכן ופתוח לעיון הציבור. מרכז המידע האמור יכלול את כלל המידע המפורסם ע"י גופים ממשלתיים בנושא איכות מי השתייה.

תאריך:  24/10/2010   |   עודכן:  24/10/2010
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הממשלה אישרה המלצות ועדת החקירה למשק המים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
היגיון פשוט
24/10/10 23:51
פורום: משבר המים בישראל כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות

אחרי [קישור]" href_fix="השער" Target="_BLANK">[קישור] הנהדר של משה אוחיון, שהעלה את[קישור]" href_fix="[קישור]"> מ.ס.אשדוד ליתרון 0:1 בקריית אליעזר, שחקניו של גרגורי נראו בדרך לניצחון בטוח, אך שער של רפאלוב 19 דקות לסיום מנע שלוש נקודות מלאות מאשדוד. באקדמיה היו מאוכזבים מאובדן הנקודות וזה עוד לאחר שבוע קשה מאוד שעבר על הקבוצה.


הפרופסור דוד פסיג מצטרף לשורות המועצה הלאומית למחקר ופיתוח.
24/10/2010  |  ענבר שקד   |   חדשות
עיתונאי הארץ אורי בלאו חזר לישראל (יום א', 24.10.10) בעקבות הסכם שנחתם בין עורך דינו לנציגי הפרקליטות בפרשת הדלפת המסמכים המסווגים על-ידי ענת קם.
24/10/2010  |  איציק וולף  |   חדשות
אז נכון, ייתכן שההספדים מוצדקים הפעם ושמדובר רק בדמדומי הקריירה של הטניסאי בעל שיא הזכיות בגראנד סלאמים, אבל כך או כך, לרוג'ר פדרר יש החל מהיום (ראשון) עוד סיבה להרגיש גאה ועוד שורה לגלגל בקורות החיים המפוארות שלו.

ניצחון 3:6, 4:6 סטנדרטי על אחד פלוריאן מאייר סידר לשוייצרי את גביע שטוקהולם, אבל חשוב מכך, השווה את שיא הזכיות שלו בטורנירים בקריירה לזה של פיט סמפראס כשהעמיד אותו על 64. במשחק עצמו, פדרר נשבר במשחקון השביעי של הסט הראשון אבל משם טס לבריחה קלילה בדרך לתואר השלישי שלו השנה.


ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה (יום א', 24.10.10) את הצעת חוק ה'צנתוק' של חברי הכנסת אורי מקלב, משה גפני(יהדות התורה) ויוליה שמאלוב ברקוביץ' (קדימה). על-פי ההצעה שמבקשת לתקן את חוק התקשורת שזכה כבר לשם 'חוק הספאם' ייאסר חיוג וניתוק של חברות ללקוחות במטרה למשוך אותם להתקשר ולהיחשף שלא ברצונם לפרסומות.
24/10/2010  |  איציק וולף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משבר המים בישראל  /  מי ומי  
חסכמים דור שלוש  /  מחלקה ראשונה
היכונו: מחירי המים יאמירו שוב  /  עופר וולפסון
שנה שחונה בדרך - האם יחזור היטל הבצורת?  /  ליאת הלוי
עם הראש באדמה  /  חגית ששר
למה אנחנו לא מאמינים לפרסומת בנושא מים?  /  שולמית קיסרי
הירוקים מעדיפים בג"צ  /  בועז ארד
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
איתן לסרי
איתן לסרי
יש לשמור על עקרון ההדדיות בתגובות כדי שהצד השני המבין היטב את כללי המזרח התיכון ויבין גם שיש כאן מדינה ריבונית מפותחת וחזקה בכל ההיבטים היכולה להגיב בהתאם ולהשיב לו כגמולו
חברון [צילום: משה מילנר/לע"מ]
שירה אדרי
בשנת 1929, במהלך מאורעות תרפ"ט (1929), הרבה לפני "הכיבוש", נשים וילדות יהודיות רבות נאנסו על-ידי הפורעים הערבים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il