החל בינואר 2011 מתחייבת פרטנר כי לא תציע תוכניות בהתחייבות ולא תגבה קנסות יציאה, לרבות כאלה המנויים בהצעת חוק ההסדרים - בגובה של 8% מהחשבון החודשי הממוצע ללקוח. הרחבה בהמשך.
מנכ"ל פרטנר,
יעקב גלברד, שהודיע (יום ד', 24.11.10) על כך, הדגיש כי פרטנר בעד תחרות המאפשרת ללקוחות בחירה חופשית ותחרות הוגנת על לב הלקוח באמצעות שירות איכותי, מותג חזק וטכנולוגיה מתקדמת.
בכך תומכת החברה למעשה בהחלטת ועדת הכלכלה ובהמלצת שר התקשורת
משה כחלון. במהלך דיון שקיימה היום הוועדה בנושא תשלומי מנוי, אמר כחלון כי קנסות היציאה הם החסם המרכזי של התחרות בלקוח העסקי והפרטי. לדבריו, ללא יכולת מעבר פשוטה ונוחה בין חברות לא תהיה תחרות, וכל הניסיונות להפריד בין הפרטי לעסקי הם אחיזת עיניים המונעת תחרות אמיתית בשוק.
על-פי הצעת משרד התקשורת, הקנס על ביטול ההתקשרות לפני תום תקופת החוזה לא יעלה על 10% מהחשבון החודשי הממוצע של המנוי כפול מספר החודשים שנותרו להתחייבות (למשל: מנוי שמבקש להתנתק 6 חודשים לפני תום תקופת ההתחייבות וחשבונו החודשי הממוצע הוא 500 שקלים ישלם לחברה 300 שקלים). כמו-כן מוצע, שהשינוי יחול החל ממועד אישור חוק ההסדרים, כלומר בינואר 2011, גם על לקוחות שנמצאים בתוך תקופת ההתחייבות, והקנסות בחוזה עליו חתמו גבוהים יותר מהקנס לפי ההצעה.
במהלך הדיון הציג רכז התקשורת באגף התקציבים באוצר, יהודה סבן, נתונים לפיהם ההוצאה השנתית של משפחה בישראל על
סלולר עומדת על כ-4,000 שקלים ודומה להוצאה השנתית על חשמל. לדבריו, ניתן לזהות כשל-שוק בעצם העובדה שהענף מאופיין ברווחיות גבוהה מאוד. אותה רווחיות הייתה צריכה לעודד כניסת מתחרים חדשים, אולם החסמים בשוק מונעים זאת וכבר תשע שנים לא נכנס לשוק מפעיל חדש.
ח"כ כרמל שאמה-הכהן אמר כי "זה הזמן לקרוא לחברות הסלולר להפסיק לתסכל את הצרכנים. לא ייתכן שהקנסות יהיו גבוהים יותר מקנס על חציית צומת ברמזור אדום או עקיפה בפס לבן שמסכנים חיי אדם". שאמה-הכהן הציע לתקן את הצעת משרד התקשורת, ולקבוע כי קנס היציאה לא יעלה על 8% מהחשבון החודשי הממוצע של המנוי כפול מספר החודשים שנותרו להתחייבות.
הכלכלן רועי רוזנברג מרשות ההגבלים העסקיים אמר כי קנסות היציאה לוכדים את הלקוחות וגורמים לפגיעה ביכולת של מפעיל חדש להיכנס לשוק. קנסות היציאה – הסביר - אינם מאפשרים לשחקן חדש להיכנס לשוק ולהתחרות על הלקוחות. היועצת המשפטית של משרד התקשורת, נגה רובינשטיין, הסבירה כי "אם קנסות היציאה היו סבירים ההצעה כלל לא הייתה באה לעולם".
נציגי חברות הסלולר שנכחו בדיון התנגדו להחלת החוק גם על לקוחות שכבר חתומים כיום על הסכמים, וכן ביקשו לעשות הפרדה בין הצרכן העסקי לפרטי. סמנכ"ל הרגולציה של סלקום, איתמר ברטוב, והיועץ המשפטי של חברת פלאפון, עו"ד יעקב דבי, טענו כי קביעת הרף על 10% הייתה שרירותית.
שר התקשורת כחלון בתגובה לבקשות להפריד בין הלקוחות העסקיים לפרטיים, כי חברות הסלולר בעצמן עושות סבסוד צולב לטובת הלקוחות העסקיים. לדבריו, הלקוחות החזקים זוכים לתנאים נוחים הרבה יותר מהלקוחות הפרטיים, שהם בעצם מסבסדים את ההטבות לחזקים.
השר כחלון וח"כ שאמה התייחסו גם להעלאת המחירים האחרונה של חברות הסלולר. "כשהמדד עלה ב-2.2% המחירים אצלכם עלו ב-4.4%", אמר כחלון וח"כ שאמה שאל האם מדובר בעונש לציבור? "אנחנו רוצים להכניס תחרות והם (חברות הסלולר) רוצים למנוע תחרות, זה כל הסיפור", סיכם כחלון.
ח"כ
רוברט אילטוב הציע לתקן את החוק ולקבוע כי התחולה על לקוחות עסקיים תהיה רק בהסכמים חדשים שייחתמו מכניסת החוק לתוקף ואילך, ואילו התחולה על לקוחות פרטיים תהייה מכניסת החוק לתוקף. הוועדה דחתה את הצעתו של אילטוב, שביקש להעלותה כהסתייגות בהצבעה על הצעת החוק במליאה.
בתום הדיון אישרה הוועדה את הצעת משרד התקשורת יחד עם התיקון שהציעה ח"כ שאמה, לפיו הקנס על ביטול ההתקשרות לפני תום תקופת החוזה לא יעלה על 8% מהחשבון החודשי הממוצע של המנוי כפול מספר החודשים שנותרו להתחייבות. כמו-כן אישרה הוועדה את כניסת החוק לתוקף לגבי כלל הצרכנים כבר החל מיום אישור החוק בקריאה שנייה ושלישית.
בחינה שערך משרד התקשורת העלתה כי לעיתים קרובות מדובר בתשלום גבוה אשר אופן חישובו אינו ברור. יתר על כן, לא קיימת אחידות בין החברות באשר לאופן חישוב דמי היציאה, ולפיכך נפגמת השקיפות למנויים.
קנס יציאה המהווה יותר מ-10% מהחשבון החודשי הממוצע ששילם המנוי לבעל הרישיון בתקופת ההתחייבות כפול מספר החודשים שנותרו עד תום תקופת ההתחייבות, מהווה חסם יציאה.
לכן, על פי ההחלטה דמי היציאה לא יעלו על הסכום המתקבל בתחשיב של 8% מהחשבונית החודשית הממוצעת כפול מספר החודשים שנותרו עד תום תקופת ההתחייבות.