דוח של נציבות שיווין לאנשים עם מוגבלות קובע כי בישראל של שנת 2010 סובלים אנשים בעלי מוגבלויות חמורה פי שניים מאשר אנשים אחרים מעוני וממחסור.
הדוח, שמתפרסם לקראת היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות החל ב-3 דצמבר, קובע כי בקרב אנשים עם מוגבלות חמור העוני פי שניים מאשר שאר האוכלוסיה בישראל. אנשים מדווחים כי קשיים כלכליים אילצו אותם לוותר על אוכל בשנה האחרונה, לא יכלו לחמם את ביתם או שניתקו להם את הטלפון או החשמל.
עוד נמצא כי קרוב למיליון אנשים בעלי מוגבלות נזקקו לטיפול רפואי בשנה שקדמה לסקר. מדובר ב-42% מכלל הנזקקים לטיפול בעוד חלקם של המוגבלים באוכלוסיה הכללית עומד על 25% בלבד.
32% מבעלי מוגבלות חמורה ו-21% מבעלי מוגבלות מתונה שדיווחו כי נזקקו לטיפול רפואי דיווחו כי ויתרו על הטיפול הזה בשל קשיים כלכליים. זאת לעומת 11% בקרב יתר האוכלוסיה שנאלצו לוותר על טיפול רפואי בשל קשיים כלכליים.
יותר מ-25% מהאנשים עם מוגבלות חמורה ו- 16% עם מוגבלות מתונה דיווחו כי בשנה לפני הסקר נותקו להם הטלפון או החשמל בבית בגלל קשיים כלכליים, לעומת 12% ביתר האוכלוסיה.
יותר מ-60% מהאנשים עם מוגבלות חמורה וכמעט מחצית האנשים עם מוגבלות מתונה דיווחו כי נאלצו לוותר על חימום הבית בגלל קשיים כלכליים לעומת 30% שדיווחו כך ביתר האוכלוסיה.
43% ו- 29% מהאנשים עם מוגבלות חמורה ומתונה בהתאמה דיווחו כי נאלצו לוותר על אוכל בגלל קשיים כלכליים, לעומת 17% בלבד שדיווחו כך ביתר האוכלוסיה.
מנציבות שיווין לאנשים עם מוגבלות נמסר כי הממצאים הללו ממחישים עד כמה חשוב לקבוע מדיניות כוללת לעידוד העסקת אנשים עם מוגבלות, בדיוק כפי שנרתמה הממשלה לעידוד העסקת חרדים וערבים.
הנציבות שותפה מובילה להקמת מיזם לעידוד העסקת אנשים עם מוגבלות, מיזם משותף לשלושת המגזרים במשק ואנו תקווה שבשנים הקרובות הוא ישא פרי ונראה שיעורים הולכים וגדלים של מעסיקים המבינים את היתרונות בהעסקת אנשים עם מוגבלות, ויותר אנשים עם מוגבלות המאמינים ביכולתם ועושים הכל כדי למצוא את מקומם בשוק העבודה.
באשר לשירותים הניתנים לציבור בישראל: בחלק מן התחומים שנבדקו משתקפת הבעייתיות בשירות שניתן כיום. כך, למשל, חלק ניכר (51%) ממקבלי שירות בלשכות הרווחה אינו מרוצה מהשירות שהוא מקבל, וכמחצית ממקבלי השירות סבורים כי מערכת שירותי הרווחה אינה שוויונית. אחוזים דומים של חוסר שביעות רצון ניתן לראות בנוגע לשירותים מהמוסד לביטוח לאומי, כתבו מחברי הדוח.
עוד הוסיפו כי עם כל זאת, מנתוני הדוח עולה תמונה מעודדת של שביעות רצון גבוהה מן השירות הציבורי בתחום הבריאות, שהוא תחום חשוב ביותר התורם לאיכות החיים. "נתונים אלו מראים כי מתן שירות נגיש ומכיל בהחלט אפשרי, לכן יש לפעול באופן מתמיד להבאת מגמה זו לכל תחומי השירות", ציינו.