|
דרך שיווק ערמומית [צילום: AP]
|
|
|
|
|
|
אישה מקליפורניה תובעת את מקדונלד'ס בטענה כי ענק המזון המהיר משתמש בצעצועים כדרך לשיווק ישיר לילדים צעירים. מונט פרהאם, אימא לשני ילדים קטנים מסקרמנטו, הגישה את התביעה ביום רביעי (15.12.10) בסן פרנסיסקו, יחד עם נציגים מהמרכז למחקר לטובת הציבור (CSPU), וממתינה כעת לאישורו של בית המשפט להגיש אותה כתביעה ייצוגית.
פרהאם, עובדת מדינה בת 41, טוענת כי ילדיה מבקשים שוב ושוב "הפי מיל" ("Happy Meals"), בעיקר בגלל הצעצועים. "אנו נאלצים לומר לילדים 'לא', כל-כך הרבה פעמים, ומקדונלנד'ס מאוד מקשה עלינו לעשות זאת. אני מתנגדת לעובדה שמקדונלד'ס נכנס לראש של הילדים שלי בלי רשותי וממש משנה את מה שילדיי רוצים לאכול".
מייקל ג'ייקובסון, מנהל התפעול של CSPI, האשים את מקדונלד'ס ב"אחד מתרגילי השיווק הערמומיים ביותר - פיתוי בעזרת צעצוע מול פרצופו של ילד". ג'ייקובסון כינה את המהלך השיווקי "לא הוגן, מטעה ולא חוקי", ואמר כי "לתעשיית המזון יש אחריות שלא להתפרץ אל משפחות על-ידי שימוש בטכניקות שיווק שפלות ובזויות שמטרתן לשכנע את הילדים להטריד את הוריהם".
ג'ייקובסון השווה את שיטות השיווק לשיטות השיווק של חברות הטבק הפונות לילדים בעזרת מוצרים כמו "ג'ו קאמל". "מקדונלד'ס גרועה עוד יותר. הם פונים ישירות לילדים קטנים. החברה משתמשת בשיטות לא הוגנות כדי לשכנע את הילדים לשכנע את ההורים לקחת אותם למקדונלנד'ס. חברות הטבק לא מחזרות אחרי ילדים בני שלוש. גם לא קוקה-קולה או פפסי".
בשנת 2006, רשתות למזון מהיר הוציאו יותר מ-520 מיליון דולר על פרסום, שיווק וצעצועים בארוחות ילדים. יותר מ-350 מיליון דולר הושקעו בצעצועים בלבד. בחודש שעבר, מועצת המפקחים של סן פרנסיסקו העבירה חוק הדורש שארוחות בסגנון "הפי מיל" והצעות אחרות של רשתות המזון המהיר המלוות בצעצועים, יעמדו בסטנדרטים תזונתיים או שיוסרו מהתפריט. החוק ייכנס לתוקפו בחודש דצמבר הבא.
מקדונלנד'ס טוענת מצידה כי היא גאה בארוחות "הפי מיל" ותגן עליהן נמרצות, כמו גם על המוניטין של החברה ועל המזון אותו היא משווקת. "אנו עומדים מאחורי רקורד של 30 שנה באספקת חוויות מהנות לילדים ולמשפחות במקדונלנד'ס", אמרה בריג'ט קופינג, דוברת החברה. "אנו מקשיבים לצרכנים שלנו, והורים אומרים לנו בלי הפסקה כי הם מסכימים ומרוצים מארוחות ה'הפי (מיל.) שלנו. אנו משוכנעים כי ההורים מבינים ומעריכים את העובדה שארוחות 'הפי (מיל.) הן פינוק עם איכות והן בחירות תזונתיות בגודל הנכון לילדים ויכולים להתאים לתזונה מאוזנת".
אין זו הפעם הראושנה שה-CSPI תובע את רשתות המזון המהיר בבית המשפט. בשנת 2006, הארגון תבע את חברת קלוג על שיווק דגנים עתירי סוכר לילדים. במקרה זה, CSPI וקלוג הגיעו לעסקה. CSPI תבעה גם את 'קנטקי פרייד צ'יקן' על כך שהם מטגנים את העוף בשמן מיומן העשיר בשומני טרנס. כשהחברה הפסיקה את השימוש בשמן, CSPI ביטלה את התביעה.