"העלאת שווי השימוש ברכב, היא חלק מתהליך מתמשך של שחיקת מעמד הביניים בישראל" כך עלה (יום ג', 11.1.11) מדיון מעקב בשווי השימוש ברכב בוועדת הכספים. חברי הוועדה קראו לבחון מחדש את הרפורמה בשווי השימוש ברכב.
ח"כ
אורית זוארץ (קדימה), שביקשה לקיים את הדיון, אמרה שרפורמת השימוש ברכב פגעה קשות במעמד הביניים, בנשים עובדות, שמהוות 30% מהעובדים בעלי רכב צמוד וכן במשפחות מרובות ילדים, המהוות 18% מהעובדים בעלי רכב צמוד. זוארץ: "הפגיעה בשני הסקטורים האלו ממעמד הביניים, נשים עובדות ומשפחות מרובות ילדים, עומדת בסתירה למדיניות הממשלה לשילובם בשוק העבודה. אין סיבה להצמדת שווי השימוש למדד, שכן השכר איננו צמוד למדד". זוארץ הודיעה שתיאבק בהעלאת שווי הרכב בחקיקה פרטית.
ח"כ פאינה קירשנבאום אמרה שמעמד הביניים בישראל הולך ונעלם. "כיום", אמרה, "גם משפחות עובדות מתקשות להתפרנס בכבוד, הכל עולה, כל המיסים העקיפים, מחירי המוצרים, מחיר הדלק וכעת, גם שווי השימוש ברכב". חברי ועדה אחרים טענו בגנותה של רשות המיסים, שהיא המקור להעלאת שווי השימוש ברכב. ח"כ
יצחק וקנין אמר שהעלאת שווי השימוש נובעת מהתיאבון הבלתי נדלה של רשות המיסים.
ח"כ
ראלב מג'אדלה אמר שהמדינה תוחבת את ידיה לתוך כיסו של האזרח, מזה למעלה מעשור, וכך החל להעלם מעמד הביניים. לדבריו, אם מעוניינים במדינת רווחה, יש להוריד את שווי השימוש.
ח"כ שלי יחימוביץ' ציינה כי "במצב אידיאלי, עובדים לא היו נוסעים ברכב צמוד אלא היו מגיעים לעבודה בתחבורה ציבורית, אך זו איננה זמינה בישראל. בעולם האידיאלי, הייתי מעדיפה שלא ייתנו הטבות במסגרת השכר". על הפגיעה במעמד העובדים, אמרה: "השכירים נתונים לבליץ' מכל הכיוונים. הדלק התייקר, מערכת החינוך איננה חינם עוד והורים נדרשים לשלם הון לחינוך האפור, מערכת הבריאות גם היא איננה מסובסדת כבעבר ולקבלת שירותי בריאות נאותים יש לרכוש ביטוחים פרטיים". זאת, אמרה, בעוד העובדים נאלצים לעבוד יותר ומקבלים שכר גלובלי שאינו כולל שעות נוספות. יחימוביץ' סיכמה: "מעמד הביניים תחת מתקפה וזו סכנה לדמוקרטיה".
נציגי גופים וארגונים ציבוריים בדיון קבלו על הרפורמה בשווי השימוש. עו"ד יואל רטנר מארגון מנהלי תחבורה בישראל, אמר שההעלאה פגעה במי שעיקר עיסוקו תלוי בשימוש ברכב. מנהל 'פורום נוהגי היי-טק', נועם קום, אמר שהפגיעה העיקרית במעמד הביניים, כיוון שרוב הרכבים הצמודים, הם רכבים שעלותם בין 110 אלף ל-130 אלף שקלים, הנרכשים על-ידי מעמד זה. קום קרא לאוצר להתחשב בירידת ערך הרכב הצמוד לעניין שווי השימוש, בדיוק כפי שנעשה לגבי אגרת הרישוי השנתית, שהולכת ופוחתת אחת לשנתיים.
סמנכ"ל בכיר תכנון וכלכלה במשרד האוצר, ערן יעקב, אמר שהכל צמוד למדד וההצמדה לעניין שווי השימוש נקבעה בוועדת הכספים.
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ
משה גפני (יהדות התורה), אמר שתפקיד הוועדה, לדאוג בראש וראשונה למעמד הביניים ועל-כן ביקש מהאוצר וממנהל הרכב הממשלתי לקבל נתונים על אודות השימוש ברכבים צמודים. גפני דרש מהאוצר חשיבה מחודשת בעניין שווי השימוש ברכב ואמר שיקיים מעקב בעניין.