מחקר מקיף בנושא הכנת שיעורי בית בבית הספר היסודי, שנערך לאחרונה במכללה האקדמית שלום הגליל, מצא כי במגזר הערבי נושא שיעורי הבית תופס מקום מרכזי וחשוב יותר מזה שבמגזר היהודי, הן מצד התלמידים והן מצד ההורים והמורים.
על-פי ממצאי המחקר, מחצית (47%) מהתלמידים הערבים בבתי הספר היסודיים אוהבים להכין שיעורים, לעומת 13% מהתלמידים היהודים. 64% מהתלמידים במגזר הערבי מכינים שיעורי בית כל יום, לעומת 54% מהתלמידים היהודים; וכמחצית (58%) מהתלמידים היהודים משלימים את הכנת כל שיעורי הבית לעומת 78% מהתלמידים הערבים.
עוד מגלה המחקר, כי רק 37% מההורים היהודים לתלמידי בית הספר היסודי סבורים כי חשוב להכין שיעורי בית. זאת, לעומת 60% מההורים במגזר הערבי. גם מורים ערבים אוהבים יותר שיעורי בית (67%) לעומת 46% מהמורים היהודים.
ממצאי המחקר שבחן את היבטי הפרט והמשפחה בהקשר לתפקידי ההורים והמורים בבתי הספר היסודיים בתרבות הערבית ובתרבות היהודית, יוצגו בכינוס בנושא "שותפות הורים בחינוך בראי המחקר, הקהילה ובתי הספר", שיתקיים במכללה בתחילת חודש מרס (2.3.11) בהשתתפות פרופ' רולנד דסלנדס, ח"כ
עינת וילף ואנשי חינוך.
ההורים מעורבים יותר בהכנת שיעורים בכיתות הנמוכות
ממצאים נוספים במחקר מגלים כי ההורים מעורבים יותר בהכנת השיעורים של ילדיהם בכיתות הנמוכות, ומעורבותם פוחתת בכיתות הגבוהות של בית הספר היסודי. להורים יש ציפיות גבוהות יותר לגבי אחריות המורים לשיעורי בית מאשר המורים תופסים את התפקיד שלהם. ההורים מצפים שהמורים יקחו אחריות גדולה יותר בבדיקת שיעורי הבית, במתן משוב לילדים ובהסבר על מטרת שיעורי הבית.
לעומת זאת, ההורים תופסים את התפקיד ההורי שלהם לגבי שיעורי בית כסיוע ועזרה בהבנה של המשימה, תמיכה, פיקוח על ביצוע, השלמת המשימה, דיוק, ניהול זמן ועיצוב סביבת למידה בבית להכנת השיעורים.
עוד מגלה המחקר, כי הורים לבנים אינם מקדישים יותר זמן לעזרה בשיעורים מאשר הורים לבנות, וכי גם הורים בעלי השכלה נמוכה עוזרים לילדיהם בשיעורי הבית לא פחות מהורים בעלי השכלה גבוהה יותר.
"המחקר בשלושים השנים האחרונות בעולם, מדגיש כי למעורבות ההורים בשיעורי הבית השפעה חשובה, מאחר שהם עוזרים לילד לבנות תפישה פרו-סוציאלית, משפרים מיומנויות מקצועיות ומיומנויות הדרושות ללמידה, תורמים ליחס חיובי ללמידה, דימוי עצמי חיובי ומעצימים את שאיפותיהם להמשיך בלימודים. עם זאת, במקרים רבים עזרה לילד בשיעורי הבית יוצרת לעתים קרובות מתח עצום במשפחה", מדגישים עורכי המחקר, ד"ר ברוריה שדל וד"ר יובב עשת.