|
מנכ"ל אל-על, אליעזר שקדי
[צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
הסכם תקדימי שנחתם אתמול (ג', 22.2.11) בין יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, להנהלת אל-על, הנוגע לכ-2,000 העובדים הזמניים המועסקים בחברה כדיילי קרקע, דיילי אוויר ועובדי מינהלה, ישפר באופן ניכר את ביטחונם התעסוקתי, לאחר תקופת ההעסקה הזמנית בת חמש השנים.
על-פי ההסכמים הקיבוציים הנהוגים באל-על, עובד זמני מועסק לאורך תקופה של חמש שנים. בסיום התקופה רשאית ההנהלה, באופן חד-צדדי, לקלוט את העובד למסלול של קביעות או לפטר אותו. בשנים האחרונות, בשל הקושי הכלכלי של החברה לקלוט עובדים לקביעות, פיטרה ההנהלה מאות עובדים זמניים. לעובדים שנשארו בחברה הוארכה תקופת הזמניות לשנה נוספת במסגרת הסדר בין ההסתדרות וועד העובדים להנהלה.
לדברי ההסתדרות, כך קרה שבסיומה של כל שנה אזרחית התנהל מו"מ על עתידם של העובדים הזמניים במה שכונה בחברה "סילבסטר השחור". פועל יוצא של נוהג זה הוא שחלק מהעובדים מפוטרים ואחרים מועסקים כעובדים זמניים במשך שמונה או תשע שנים ללא ביטחון תעסוקתי וללא שיפור בשכר. השנה, למשל, קיבלו מכתבי פיטורים כ-150 עובדים.
הסיכום שהושג אתמול נועד לשים קץ לנוהג זה ולשפר באופן משמעותי את ביטחונם התעסוקתי של העובדים הזמניים ואת תנאי שכרם. על-פי הסיכום, עובד שסיים את תקופת ההעסקה הזמנית בת חמש השנים יזכה למנגנון הגנה קשיח מאוד מפני פיטורים. פיטורי העובד ייעשו רק בהסכמה בין ההנהלה לוועד. אם לא תושג הסכמה, יובא המקרה בפני יו"ר ההסתדרות ומנכ"ל החברה. אם גם בערכאה זו לא תושג הסכמה, יעבור המקרה להכרעתו של שופט בדימוס.
מנגנון זה יחול על עובדים זמניים שימשיכו להיות מועסקים בחברה עד תום תקופת הזמניות של עשר שנים. כמו-כן, עובדים שימשיכו לעבוד בחברה יקבלו השוואת שכר לעובדים קבועים למעט קרן השתלמות. עוד הוסכם כי כל תוספת שכר לעובדים הקבועים תחול גם על עובדים אלה.
יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, אמר בתגובה כי "הסיכום עם ההנהלה שם קץ למצב בעייתי בו בכל שנה עובדים מפוטרים באופן שרירותי, ואילו עובדים שנשארים אינם מקבלים שום שיפור בשכר ושום ביטחון תעסוקתי ודורכים במקום במשך שנים רבות. לאחר ההסדר כל עובד זמני יודע בדיוק מהו מסלול הקידום שלו בחברה ומה הקריטריונים הברורים להמשך העסקתו".