|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
[צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

חשיפה: תקלת הרכבת
שהסתיימה בנס - תולדה מהשריפה

לפני חודש נשבר ציר קרדן במערך קרונועים הזהה לזה שנשרף לפני כמה חודשים התקלה שהתגלתה ברגע האחרון הייתה עלולה להסתיים באסון המוני ממצאי החקירה מעלים כי ברכבת ביקשו ליישם את לקחי השריפה, אך הוראות היצרן היו שגויות, והטכנאים שפעלו לפי הספר לא היו יכולים לחזות את התקלה
03/03/2011  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תגובות
חשיפה: הרכבת עצרה לחינם - המחדל לא תוקן
עידן יוסף
ל-News1 נודע כי הברגים בקרון בו נשבר הקרדן ביום שישי לא הודקו כנדרש * גם הבדיקה עליה הודיעה הרכבת בזמן השבתת הקרונועים לא מצאה את התקלה * האם מחדל תחזוקתי כמעט גרם לאסון המוני?
לרשימה המלאה

כמעט אסון: סולר דלף ברכבת נוסעים
עידן יוסף
התקלה שהתגלתה מבעוד מועד עלולה הייתה להסתיים באסון המוני * ציר קרדן נשבר במערך קרונועים הזהה לזה שנשרף לפני כמה חודשים * התקלה מעמידה בסימן שאלה את ממצאי דוח הביניים של חקירת השריפה
לרשימה המלאה

התקלה החמורה שאירעה ברכבת שהייתה בדרכה מכפר-סבא לתחנת ראשונים (יום ו', 11.3.11) היא למעשה תולדה של השריפה הגדולה שפרצה ב-28 בדצמבר 2010 ברכבת ליד שפיים. ל-News1 נודע כי בעקבות אותה שריפה הורתה הנהלת רכבת ישראל, עוד בטרם ידעה מהי הסיבה לתקלה, לבדוק ולהחליף כמעט את כל הקרדנים (צירי ההינע) שאף חלק מהם הוטסו לישראל במשלוח בהול [כהערת אגב, ייאמר, כי לא ברור מדוע היה צורך להחליף כל כך הרבה קרדנים ועוד להטיס אותם במשלוח בהול].

הנושא הועבר לחקירה של המכון לחקר הכשל, שמצא כי טכנאי הרכבת פירקו את הקרדנים והרכיבו אותם מחדש בהתאם להוראות היצרן. לצורך כך החליפו את הברגים והשתמשו בברגים חדשים מהמחסן. התקלה נגרמה באחד הפירוקים היזומים, וכתוצאה מהידוק לא נכון או מהיעדר הידוק נכון של הברגים. העובדה שהגורם לתאונה הוא הידוק ברגים לא נכון, נחשפה כאן לראשונה ב-14 בפברואר.

שבירה-בהתעייפות

מממצאי החקירה, המתפרסמים כאן לראשונה, עולה שכמו בענף התעופה, גם בתיקון רכבות עלולים להחמיץ פרטים העלולים לפגום בתיקון. התברר כי הברגים נשברו מכשל המכונה 'התעייפות'. כשל התעייפות הינו מונח הנדסי המציין עייפות של החומר. לצורך המחשה, שבירה-בהתעייפות תיגרם לסיכת-ביטחון שאותה תניע הלוך ושוב בשני הכיוונים. זאת, בניגוד לשבר בעומס-יתר, שייגרם למשל לידית של דלת אותה תמשוך בחוזקה רבה בפעם אחת.

לבורג שהודק שלא-כנדרש, יכולות להיות אחת משתי סיבות: (1) עובד שהתרשל או (2) הוראות עבודה שגויות. הנדסה פשוטה אומרת כי על הבורג להיות קצר מעט מאורך הקדח אליו היה מיועד ולא בדיוק באותו גודל, כדי שבמקרה שבו נכנס לקדח מעט לכלוך, לא ימנע הדבר מן הבורג להיכנס במלואו אל החריץ.

הוראות יצרן פגומות

אלא שבהוראות היצרן נכתב שעל אורך הבורג להיות כעומק הקדח. ומדובר למעשה בטעות יצרן ולא בטעות אנוש של טכנאי הרכבת, שפעלו "לפי הספר" והידקו את הברגים בכוח המתאים. התברר ששניים מן הברגים היו ארוכים קצת יותר וכך יצא שהלוח המונח בתחתית הקדח בלם אותם מלהיכנס עד הסוף וראש הבורג נותר בולט.

כתוצאה מכך נגרמה השבירה-בהתעייפות האמורה. בעקבות אותה תקלה הציע המכון לחקר הכשל לרכבת ישראל להשתמש מעתה בברגים הקצרים ב-5 מ"מ מעומק הקדח.

אם חשבתם שכך נגמר הסיפור, לא ולא. בקרונועי הרכבת קיימים שני דגמים של גירי מהירויות מסוג ZF ECOMAT. לגיר אחד קיים מתאם המאפשר לחבר את הקרדן עם מספר ברגים קטן יותר מאשר מהדגם ללא המתאם. בקרדן בו קרה הכשל השתמשו במתאם ללא אישור היצרן. יש לציין שמידע זה לא הועבר למכון לחקר הכשל.

האם ניתנה הנחיה בנושא לעובדי הרכבת? בתגובתה הרשמית של דוברות הרכבת נמסר כי "החקירה בנושא טרם הסתיימה".

גורם תחבורתי העוסק בתחום הקרדנים אמר ל-News1 כי אופן החיבור, אורך וסוג הברגים נכתב על-פי תקן ISO. כיצד אפוא יכול לבוא גורם שאינו מצוי ברכבת בכלל ובצירי קרדן בפרט ולשנות הוראות אחזקה.

התקלה עליה מדובר נחשפה ב-News1 לראשונה. גילויה של התקלה בזמן מאוחר יותר עלול היה לסכן עשרות נוסעים אם היה הציר ניתק ופוגע בקרון או אם הסולר שדלף כתוצאה מהשבירה היה גורם להתלקחות הרכבת. שבירת הציר אירעה במערך קרונועים מדגם IC3 במערך מס' 38. מדובר במערך זהה למערך מס' 25 שנשרף ב-28 בדצמבר 2010. בתחילה היו שהעלו חשד כי התוואי לירושלים הוא שגרם לשבירת הקרדן, אך בבירור שערכנו מול הרכבת נמסר כי מערך 38 עלה לירושלים פעם אחרונה, כשבוע לפני האירוע, ואין כל סיבה לחשד כי נסיעה זו גרמה לתאונה.

בסביבת היצרן בומברדיה תמהים כיצד הוראות שהיו טובות בעשרים השנים האחרונות הפכו פתאום ללא-רלוונטיות לכאורה. תגובת יוסי דסקל, מנכ"ל בומברדיה ישראל: "כמו בתאונת השריפה הקודמת, גם הפעם הרכבת לא דיברה איתנו ולא ביקשה הערות מאיתנו. אפשר לבוא ולנסות להאשים אותנו בהרבה דברים. אבל האם מישהו מצפה ממעבדה לחקר הכשל שעושה עבודה עבור הרכבת שתאשים את הרכבת?".

כל התחבורה בכף-ידך
תאריך:  03/03/2011   |   עודכן:  04/03/2011
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חשיפה: תקלת הרכבת שהסתיימה בנס - תולדה מהשריפה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות
"משהו רע קורה ברכבת ישראל בשנים האחרונות. כמות התקלות, השיבושים והתאונות מעידים על התנהלות בעייתית וכשלים ניהוליים וארגוניים, המסכנים חיי אדם", כך אמר (יום ג', 1.3.11) יושב-ראש הוועדה לענייני ביקורת המדינה, ח"כ יואל חסון.
01/03/2011  |  עידן יוסף  |  חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il