|
האירועים ביפן - מצב נדיר ובלתי צפוי [צילום: AP]
|
|
|
|
|
בעקבות האירועים ביפן, מבקשת המועצה לצרכנות להבהיר את זכויות הצרכנים באשר לביטול עסקות טיסה ונופש ליפן. על-פי עמדת המועצה, צרכן אשר נאלץ שלא לקיים את ההתחייבות שלו יכול לדרוש את ביטול ההסכם בטענה כי הוא סוכל על-ידי כוח עליון.
המועצה מבהירה כי אומנם ביפן רעידות אדמה הינן אירוע צפוי ואולם חוזקתה של רעידת האדמה הנוכחית בשילוב גלי הצונאמי והחשש לאסון רדיואקטיבי, זה מצב נדיר ובלתי צפוי. לדעת המועצה, זהו צירוף של נסיבות העונות על ההגדרה של כוח עליון.
באשר לשאלה לגבי להחזרי תשלום במקרה של ביטול, מדגישה המועצה כי במקרים בהם לא ניתן לקיים את החוזה כתוצאה מאירוע מסכל, נתונה לבית המשפט הסמכות לקבוע כיצד לחלק את הנזק בין הצדדים לעסקה. על ביהמ"ש להחליט האם יש להשיב כספים, למי ובאיזה סכום. עיקרון הצדק המנחה בחוק הוא, שעל כל צד לשלם את ההוצאות הסבירות שהוצאו לשם קיום החוזה ולהשיב את יתרת הכספים.
"הניסיון מלמד כי במקרים דומים בעבר, רבים העסקים להם מודעות צרכנית גבוהה העושים כל שלאל ידם על-מנת לסייע לציבור לקוחותיהם ולהקטין את נזקיהם. דומה כי במקרים רבים, ישיבו עוסקים לצרכנים את כספם גם אם לא יעשו זאת ברצון, זאת מתוך מודעות, בהתאם ממליצה המועצה ללקוחות לפנות תחילה ישירות אל העסקים ולבקש השבה של הכספים", מדגישה המועצה לצרכנות.
לגבי סוגיית השבת הכספים ששולמו לסוכן הנסיעות, מדגישה המועצה כי בנסיבות סיכול העסקה, וככל שהסוכן שילם, או נאלץ להעביר כספים, לספקים הוא אינו חייב לספוג את העליות כתוצאה מביטול העסקות. על-פי לעמדת המועצה לצרכנות על הסוכן לנסות ולמזער את הנזק.