לקראת חג הפסח צפויים הישראלים לרכוש כ-9 מיליון בקבוקי יין בעלות כוללת של כ-310 מיליוני שקלים. כך עולה (יום ב', 4.4.11) מסקירה שביצעה חברת המידע העסקי BdiCoface על שוק היין בישראל.
מהסקירה עולה כי שוק היין בישראל מוערך בכ-1.25 מיליארדי שקלים (במונחי מחיר לצרכן לא כולל מע"מ). עיקר פעילות הענף מתרכזת בשתי תקופות שיא החלות בחודשים מרס ואפריל (לפני חג הפסח) ובחודשים אוגוסט וספטמבר (לקראת חגי תשרי). בתקופות אלו המכירות בענף גדלות בצורה משמעותית, והן מהוות נתח כספי מצרפי של כ-50% מסך הכנסות הענף בשנה.
מספר בקבוקי היין שנמכרים בישראל בשנה נאמד בכ-32 מיליוני בקבוקים, מתוכם כ-28 מיליון בקבוקים תוצרת ישראל. היקף ייצור היין בישראל עומד על כ-40 מיליוני בקבוקים, כשסך ההוצאה לצריכה פרטית בישראל על כלל המשקאות החריפים בשנה נאמדת בכ-4 מיליארד שקלים.
על-פי הבדיקה שערכו ב-BDI, ניתן לחלק את המוצרים בענף היינות לארבעה סוגים עיקריים כשחלק הארי מסוגי היינות הוא כמובן היין האדום שמכיל כ-70% מנתח שוק היינות.
עוד עולה מהבדיקה של BdiCoface שניתן לחלק את נקודות המכירה השונות בהן נמכרים היינות בישראל לשלושה ערוצי שיווק מרכזיים. הקבוצה הראשונה היא קבוצת החנויות המתמחות - חנויות שעיקר פעילותן הוא מכירת יינות, בירות ומשקאות אלכוהוליים. הקבוצה השנייה היא קבוצת החנויות שאינן מתמחות - חנויות לממכר מוצרים שונים, ביניהם יינות. תחת קטגוריה זו נכללות, בין השאר, רשתות שיווק המזון, מכולות וחנויות מתנות. הקבוצה השלישית היא קבוצת ה"אחרים" - בערוץ שיווק זה נכללות נקודות מכירה נוספות המוכרות יינות, כגון מסעדות, פאבים, בתי קפה, בתי מלון וכדומה.
תהילה ינאי, מנכ"ל משותף ב-BdiCoface, מסרה כי "הכנסות הענף מערוץ השיווק בחנויות שאינן מתמחות, עומד על כ-750 מיליוני שקלים, נתח כספי של כ-60% מכלל הכנסות הענף. בין הסיבות לנתח המשמעותי שמהוות ההכנסות ממכירת יינות בחנויות שאינן מתמחות, היא הנוחות שמוצאים לקוחות רבים בקניית יינות ברשתות שיווק המזון בהן הם רוכשים מוצרי מזון לביתם, וכן המגוון הרחב של מותגים ומחירים שמציעות הרשתות הללו".
25% מהיינות המיובאים - מצרפת
יש לציין כי בענף היינות בישראל פועלות מאות חברות אך מרבית הפעילות בענף מתרכזת אצל 12 חברות עיקריות.
צרפת, שידועה ביינות המשובחים שלה, מצליחה לחדור גם לשוק הישראלי, וכיום היא מייצאת לישראל 25% מסך היינות המיובאים לישראל. סך ערך יבוא היין השנתי מצרפת נאמד בכ-5.25 מיליון דולרים, המהווה נתח כספי של כ-25% מסך ערך יבוא היין בשנה.