"אי חיבור מפעלים בדרום לרשת ההולכה של גז טבעי מהווה מחדל לאומי" - כך אמר (יום ד', 11.5.11) יו"ר ועדת הכספים, ח"כ
משה גפני (יהדות התורה), בדיון פגרה מיוחד בנושא בוועדה.
דיון הפגרה המיוחד נסוב סביב הדרך להתניע מחדש את תהליך חיבור מפעלי הדרום לרשת ההולכה הארצית של גז טבעי - דבר עליו התחייבה הממשלה כבר בשנת 2009, ומתעכב מאז.
גפני ציין כי חיבור המפעלים לרשת הולכת הגז לא התחיל, והדבר הסב נזק רב למפעלים ביישובים, שלדבריו ממילא מתמודדים עם בעיות כלכליות קשות. " מדובר בדבר חמור והאחריות כולה על משרד התשתיות", אמר. לדבריו, "הסחבת בחיבור מפעלי הדרום לרשת הולכת הגז הטבעי, היא פועל יוצא של מדיניות ההפרטה והעמדת אינטרסים כלכליים מעל לאינטרס הציבורי והדאגה לפריפריה".
בסיכום הדיון, אמר גפני שבתוך חודש ימים יקיים ישיבה מיוחדת בעניין בהשתתפות שר התשתיות,
עוזי לנדאו, ומנכ"ל משרדו, וכי עד אז, ימנה שני חברי ועדה שיפקחו על מה שייעשה בעניין במהלך החודש. "כרגולטור המוסמך, משרד התשתיות מגלה חולשה מול הגורמים השונים בעניין", אמר. גפני קרא למשרד להיות אגרסיבי ואפקטיבי בהבטחת התקדמות חיבור המפעלים בפריפריה לרשת הולכת הגז הארצית, ופנה ליועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד שגית אפיק, בדרישה להכין הצעת חוק לתיקון חוק משק הגז, במטרה לשנות את תנאי המכרזים והזיכיונות בתחום.
הלו"ז הנוכחי - סוף 2012
מנכ"ל משרד התשתיות,
שאול צמח, אמר שמשרדו הוציא מכרז וכי יש זכיין שאמור היה לדאוג לחיבור כל המפעלים והיישובים בצפון ובדרום לרשת הארצית. צמח הוסיף שמשרדו פועל בהתאם לחוק וכי עתה נושא הזכיינות נבחן מחדש. לדבריו, הממשלה סברה, שאם יפריטו את מיזם הולכת הגז, חברות פרטיות יעשו זאת במהירות וביעילות, אלא שבפועל נתגלעו קשיים ועיכובים רבים.
מנהל רשות הגז, יהושע שטרן, עדכן את הוועדה לגבי לוח הזמנים לסיום חיבור המפעלים לרשת הארצית - סוף 2012. לדבריו, עד אז, אמורה חברת נתיבי הגז לישראל, שהיא חברה ממשלתית, לסיים את פריסת התשתית לכל המפעלים בדרום
הארץ. הגורם המעכב לדבריו, הינו הצורך בהקמת תחנות להפחתת לחץ הגז (PRMS), מרשת ההולכה הארצית לקווי ההובלה למפעלים.
מנכ"ל נגב גז טבעי, משה שפיצר, החברה הזכיינית שאמורה לחבר את המפעלים, טען כי החברה ממתינה להקמת תחנות החיבור וכי באחריותה הקמת התשתית להובלת הגז מנקודות החיבור למפעלים. לעומתו, טען מנכ"ל חברת נתיבי הגז הטבעי לישראל הממשלתית, שמואל תורג'מן, שהחברה כבר הקימה רשת הולכה מאשדוד ועד סדום באורך של 135 ק"מ וכן תחנות התחברות אחת לכל 10 קילומטרים. תורג'מן אמר כי הקמת מתקני גז בישראל כרוכה בביורוקרטיה רבה שאורכת זמן רב - רישוי, בדיקות בטיחות, אישורים של קק"ל וגורמים רבים אחרים.
חברת הוועדה, ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו), אמרה שאי העמידה בלוח זמנים סביר נובעת מהעובדה שהדבר נתון לאחריותה של חברה ממשלתית וכי אם גם הקמת הרשת הארצית הייתה בידי חברות פרטיות שהיו נהנות מההכנסות הצפויות מהולכת הגז, אזי המערכת כבר הייתה מוקמת ובזמן קצר בהרבה.
ח"כ
יעקב אדרי (קדימה), טען לרפיון של משרד התשתיות, שמפאשר לכל הגורמים המעורבים להטיח האשמות זה בזה במקום לקדם את העניין. "הסיבה האמיתית לעיכוב נעוצה בכך שמדובר בפריפריה ואין אינטרסים שידחפו את העניין כמו במרכז הארץ", אמר. ח"כ
ציון פיניאן (ליכוד) תבע ממשרד התשתיות להטיל עיצומים על הגורמים המעורבים ובכך למנוע את הסחבת בהולכת הגז למפעלים. פיניאן קרא למנכ"ל משרד התשתיות לעשות שימוש במסכותו להטיל אמצעי אכיפה.