רק כשליש מהמנהלים תופסים את המנהל הישראלי כמנהיג או כבעל תכונות מנהיגותיות. כך עולה (יום ה', 26.5.11) מסקר שנערך על-ידי חברת SQ איכות השירות עבור המרכז הישראלי לניהול (המי"ל). הסקר נערך בקרב 185 מנהלים מחברות השייכות לענפי התעשיה, המסחר, השירותים וענפים נוספים, והוא עוסק בקשר שבין ניהול ומנהיגות.
בשאלה הראשונה נשאלו המשיבים: "באיזו מידה אתה תופס את המנהל הישראלי כמנהיג או כבעל תכונות מנהיגותיות?" 10.7% מהמשיבים ענו שכלל לא; 8.9% ענו שבמידה מעטה; 43.5% ענו שבמידה בינונית; 29.2% ענו שבמידה רבה ו-7.7% ענו שבמידה רבה מאוד. כלומר, רק 36.9% מהמנהלים תופסים את המנהל הישראלי כמנהיג.
השאלה השנייה עסקה בתפיסה העצמית של המנהל. המשיבים נשאלו: "כמנהל, באיזו מידה היית מאפיין את עצמך כמנהיג?" 11.3% ענו שכלל לא; 2.4% ענו שבמידה מעטה; 38.7% ענו שבמידה בינונית; 36.9% ענו שבמידה רבה; 10.7% ענו שבמידה רבה מאוד. בסך-הכל, 47.6% מהמנהלים תופסים את עצמם כמנהיגים.
השאלה השלישית עסקה בקשר שבין הצלחת החברה למידת המנהיגות של המנהל. פחות מ-4% ענו שאין קשר או שהקשר קיים במידה מעטה. 12.5% ענו שהצלחת החברה תלויה במנהיגות המנהל במידה בינונית. 26.8% ענו שההצלחה תלויה במידה רבה ו-57.1% ענו שבמידה רבה מאוד.
שי חיון, מנכ"ל SQ וחונך במנהיגות, מסביר את הפער בתוצאות שבין תפיסת מנהלים אחרים כמנהיגים לבין תפיסת העצמי כמנהיג. "מעניין לראות שתפיסתו העצמית של המנהל ביחס לתכונותיו כמנהיג חיובית יותר מהנורמה הכללית כפי שהוא תופס אותה. 48% מהמנהלים מגדירים את הניהול בארגון שלהם כמתאפיין כמנהיגות בעוד שלתפיסתם רק 37% מהמנהלים בישראל ניחנים בתכונות כאלו".
חיון הוסיף כי הסקר מראה כי לעוצמת המנהיגות של המנהל יש השפעה על הצלחת החברה: 85% מהמנהלים בישראל סבורים כי הצלחת החברה תלויה במנהיגות של המנהל. כמו-כן, מעלה הסקר נקודה מעניינת לפיה בתעשיה יותר מנהלים תופסים את עצמם כמנהיגים (54%) בהשוואה לעסקים בתחום המסחר (42%).
פנינה שנהב, יו"ר המרכז הישראלי לניהול: "הסקר מצביע על מגמה ברורה כי המנהל הישראלי רואה בפיתוח מנהיגות יעד חשוב להצלחת החברה. נראה כי עדיין קיים מרחק גדול בין תפיסת המנהיגות כבעלת חשיבות לבין תפישת המציאות. על-פי הסקר המנהל הישראלי מאמין שמרבית הקולגות שלו אינם מפגינים תכונות מנהיגות".