ביקורת שביצעה הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע (רמו"ט) מצאה כי מפעילי כרטיס חכם (רב קו) אוספים מידע במאגר מידע, שחלקו הוא בגדר "מידע רגיש". זאת ועוד, למרות שמאגר המידע מכיל מידע רגיש, לא קוים החוק המורה לרשום את מאגר המידע בפנקס מאגרי המידע.
משרד התחבורה התיר לאסוף מהנוסע רק תמונה צבעונית, מספר תעודת זהות, שם, סוג זכאות הנוסע ("פרופיל הנוסע"), תאריך לידה, כתובת למשלוח דואר, מספר טלפון נייד, מספר טלפון בבית, כתובת דואר אלקטרוני, שם חברה, מספר עובד.
המפעילים לא הסתפקו בכך, ונוסף על הנתונים אותם חויבו לאסוף, הם אוספים גם נתונים נוספים בהם מין, שם מוסד לימודים וכתובת מוסד לימודים, מצב בריאותי, מצב כלכלי. בנוסף, נאספים במסגרת הפעלת המערכת, בשלב זה ועל-פי ההסדרים החלים, נתוני שימוש בכרטיס כגון מספר הקו, מספר כלי התחבורה בו בוצעה הנסיעה, תחנת העלייה על אמצעי התחבורה, שעת העלייה עליו והמיקומים בהם היה.
הוראות חדשות
ב-1 ביוני יהיה המועד האחרון בו יוכל הציבור להשיג על
טיוטת הוראות חדשות בכל הקשור למאגר המידע של הכרטיס החכם, אותן פרסם רשם מאגרי מידע ברמו"ט.
על-פי המוצע, מפעיל שיהיה מעוניין לעשות שימוש במידע הנאסף למטרות למטרות שיווק ושירות לקוחות יידרש לקבל אישור מיוחד מהנוסע, אך ייאסר עליו להתנות הנפקת הכרטיס החכם במתן
האישור. שימוש במידע שנמסר מבלי לקבל הרשאה חוקית מפורשת ייאסר בדין.
המפעיל יידרש לאבטח היטב את המידע. יהיה עליו להפריד את מאגר המידע ממאגרי מידע אחרים שברשותו (מאגר עובדים וכד'). הוא יחויב להפריד בין ניהול נתוני המיקום לבין הנתונים המאפשרים זיהוי של נוסעים. הגישה לנתונים הנאספים תוגבל אך ורק לגורמים מורשים. כדי לוודא שלא נעשה שימוש לרעה בנתונים אלה, יתבצע מעקב אחר הגישה לנתונים באופן שיאפשר לזהות גישה בלתי מורשית.
במעמד ההנפקה תובא לידיעת הנוסע האפשרות להנפיק עבורו כרטיס חכם אנונימי. המחיר בוויתור על הפרופיל האישי יעלה לנוסע הזכאי לכך באיבוד הנחה (הנחת ותיק, סטודנט וכדומה). המידע היחיד על גבי כרטיס ללא מאפיינים אישיים יהיה המידע הנאסף לגביו על סכום או סוג הטעינה ועל השימוש בו. האם מי שהונפק עבורו (ללא תשלום) כרטיס עם זיהוי יכול להתחרט ולבקש הנפקה חוזרת אנונימית? במשרד המשפטים אומרים כי מדובר בעניין מסחרי, ועל כן יש לפנות בהקשר זה למשרד התחבורה ולמפעילים השונים.
בכרטיס רגיל, יוכל המפעיל לקבל, לאסוף, לבדוק ולאמת את כל המידע והמסמכים לשם הנפקת הכרטיס - בירור זכאות להנחה או להטבה והיקף הזכאות; לשמור מידע על אודות הנסיעות של הנוסע - לצורך בירורים, בקרה והתחשבנות.
החוק מעניק לנוסע בעל כרטיס חכם, לעיין במידע שבמאגר המידע שברשות המפעיל. במידה שהמידע אינו נכון, שלם, ברור או מעודכן, הוא יוכל לפנות למפעיל בבקשה לתקנו או למחוק אותו.
ראיה משפטית?
לשאלת News1 האם המידע יכול לשמש כראיה משפטית - נגד הנהג או נגד הנוסע, השיב דובר משרד המשפטים, בשם הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע: "השאלה מה היא 'ראיה משפטית' - אם השאלה האם הרישום במערכות המידע של המפעילים יכול להחשב כראיה במשפט (פלילי או אזרחי) הרי שעל המערכת לעמוד בכללי ה'רשומה המוסדית' הקבועים בסעיפים 35 ו-36 לפקודת הראיות. אבל המידע הזה יכול לשמש כראיה במסגרת חקירה, מבלי להדרש להגישה בבית משפט, ועל כן ההשלכה היא רחבה יותר".