כ-20 משכורות נטו חודשיות שלמות (או 15 משכורות ברוטו ממוצעות), נדרשות כיום לשם קניית רכב צנוע טיפוסי חדש (בהנחה כי מדובר בעובד שתשלומי החובה לביטוח לאומי ומס הכנסה שלו הם בממוצע כ-25%).
העשירון העליון נדרש רק ל-3.5 משכורות ברוטו לקניית רכב טיפוסי (לילדים) או כ-7 משכורות נטו, וזאת בהנחה כי תשלומי החובה לביטוח לאומי ומס הכנסה שלו הם בממוצע 50%.
והמאיון העליון? הוא נדרש רק למשכורת ברוטו ממוצעת בודדת לקניית רכב טיפוסי (לעוזרת, שהרי מי מהם יסע בסובארו 1,600 סמ"ק?), או כ-2 משכורות נטו.
המצב הורע בשנתיים האחרונות (אם כי בעשור האחרון המצב השתפר), כאשר הסיבות עיקריות להרעה בשנתיים האחרונות: מצד אחד פיחות של שערי המטבעות ועליית מחירי הרכב, ומצד שני ירידה של השכר הממוצע במשק בגלל המצב הכלכלי בארץ בהקשר למיתון המתמשך.
כך קובעים הכלכלנים משה ושלומי קצין, מחשב מערכות מידע בע"מ, המתבססים על נתוני ההתתפתחות הבאים במשק:.
בשנת 1990 כאשר השכר הממוצע היה 2,113 שקלים, ומחיר מכונית טיפוסית - 1600 סמ"ק (דוגמת סובארו) היה 35,175 שקלים, נזקק אזרח ל-16.6 משכורות ברוטו לשם לרכישת מכונית, ול-22.4 משכורות נטו לרכישת מכונית חדשה.
בשנת 1995, כאשר השכר הממוצע היה 3,996 שקלים, ומחיר מכונית טיפוסית - 1600 סמ"ק (דוגמת סובארו) היה 67,000 שקלים, נזקק אזרח ל 16.7 משכורות ברוטו לשם רכישת מכונית, ול-22.5 משכורות נטו לרכישת מכונית חדשה.
בשנת 2,000 כאשר השכר הממוצע היה 6,242 שקלים, ומחיר מכונית טיפוסית - 1600 סמ"ק (דוגמת סובארו) היה 94,000 שקלים, נזקק אזרח ל-15 משכורות ברוטו לשם רכישת מכונית, ול-20.3 משכורות נטו לרכישת מכונית חדשה.
בשנת 2,001, כאשר השכר הממוצע היה 7,094 שקלים, ומחיר מכונית טיפוסית - 1600 סמ"ק (דוגמת סובארו) היה 95,000 שקלים, נזקק אזרח ל-15 משכורות ברוטו לשם רכישת מכונית, ול-20.3 משכורות נטו לרכישת מכונית חדשה.
בשנת 2,003, כאשר השכר הממוצע היה 7,149 שקלים, ומחיר מכונית טיפוסית - 1600 סמ"ק (דוגמת סובארו) היה 105,900 שקלים, נזקק אזרח ל-14.8 משכורות ברוטו לשם רכישת מכונית, ול-20 משכורות נטו לרכישת מכונית חדשה.