עיריית ירושלים, בשיתוף
משרד התחבורה ומשרד האוצר, יפעלו בהמלצת הבורר להפעלה של הרכבת הקלה החל ביום שישי, ה-19 באוגוסט 2011. הרכבת הקלה תפעל לכל אורך התוואי, גם אם לא כל רמזורי ההעדפה לרכבת יפעלו בצורתם הסופית.
בשלב הראשון, אורך הנסיעה מקצה לקצה, יהיה כ-60 או 80 דקות, זמן מהיר יותר ברוב המקרים מזמן נסיעה באוטובוס כיום. זמן זה צפוי להשתפר עם התקנת הרמזורים המהירים במרוצת הזמן עד כדי 45 דקות. ההפעלה הראשונית תהיה על בסיס הרמזורים ה'טיפשים', והרמזורים ה'חכמים' יותקנו "תוך כדי תנועה".
ראש עיריית ירושלים,
ניר ברקת, אמר כי הוא תומך בהפעלת הרכבת הקלה מוקדם ככל הניתן, דבר שיאפשר להפעיל את מערך התחבורה החדש מהר יותר ולשפר את המערכת בהמשך.
בדיון בוררות שהתקיים אמש בין המדינה לבין הזכיינית בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים קיבלו הבוררים את החלטת המדינה להפעיל את הרכבת הקלה ב-19 באוגוסט (י"ט באב). במקור, המדינה רצתה להפעיל ב-8 באוגוסט.
על-פי ההחלטה תתבצע הפעלת הרכבת בשלב ראשון ללא עדיפות מלאה ברמזורים. בעניין התקנת הרמזורים החכמים, הבוררים קראו למדינה להזדרז ולאשר את תוכניות הרמזורים שהגיש הזכיין במהירות האפשרית, כדי להקטין את הזמן שבו הרכבת תעצור בכל רמזור.
רמת שירות נמוכה
רק אתמול (ג'), בדיון בנושא בוועדת הכלכלה, אמר סמנכ"ל תכנון כלכלי במשרד התחבורה, צ'ארלס סולומון: "ניתן לשקול הפעלה ברמת שירות נמוכה מזו שנקבעה בזיכיון ללא העדפה מלאה ברמזורים. הזכיין יצטרך להשלים את התקנת הרמזורים תוך כדי תנועה".
בסיטיפס מציינים כי משמעות ההחלטה היא כי המעבר מרמזורים 'טיפשים' ללא עדיפות לרמזורים ה'חכמים' ובעלי העדיפות היה לוקח בדרך שסיטיפס הציעה רק חודש אחד, עכשיו זה ייקח הרבה יותר כי שינוי כל מערך הרמזורים קשה בהרבה כאשר יש נוסעים בכל שעות היום על הרכבת. "לתושבים מגיע המוצר הטוב ביותר ולא רכבת שעוצרת בכל רמזור. ולכן חשבה סיטיפס כי עדיף לדחות הפעלה בחודש אחד בלבד כדי שהתושבים יקבלו מוצר טוב", אמרו בחברה.
גורמים בחברה מביעים חשש שאחרי שהרכבת תתחיל לפעול הלחץ על המדינה ירד, והיא לא תמהר לאשר את האישורים שממתינים כדי להתקין את הרמזורים החכמים והמערכת תמשיך להיות איטית לאורך זמן. כדי לעמוד בלוחות הזמנים, על המדינה לעמוד גם במחויבויותיה בנושא האבטחה. המהנדס המייעץ לבוררים קבע רק לפני שבוע כי נוצר עיכוב משמעותי על-ידי המדינה בנושא זה.