|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

חשיפת News1 / השופטים תאודור אור ודרורה פלפל רקמו הסדר תמוה

תמיהות בהסדר 17 המיליון של הבנקים

הסכם פשרה בתביעות ייצוגיות נגד הבנקים למשכנתאות יעשיר עמותות, את עורכי הדין ואת התובעים - אך לא יתן אף אגורה לנפגעים רוב העמותות קשורות לבנקים או לבכירים בהן הסכום השני בגובהו - לעמותה בה מכהנת מנכ"ל לאומי כיו"ר חוג הידידים השופטת פלפל כפתה על הצדדים להוסיף עמותות הקשורות לבעלי חיים תיתכן תרומה לעמותה שהקימה אחת התובעות הייצוגיות
12/07/2011  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   תגובות
כפתה על הצדדים. השופטת דרורה פלפל [צילום: עינת לברון/באדיבות גלובס]

הסכם בן 117 עמודים. תאודור אור [צילום: לע"מ]

2 מיליון שקל לעמותה. גליה מאור [צילום: פלאש 90]

סגנית נשיאת בית המשפט המחוזי בתל אביב, ד"ר דרורה פלפל, אישרה (ג', 12.7.11) הסכם פשרה בשתי תביעות ייצוגיות נגד הבנקים למשכנתאות, ולפיו יתרמו הבנקים 17 מיליון שקל לעמותות שונות. ואולם, בדיקת News1 מעלה שורה של תמיהות בהסדר, אשר פרטיו לא פורסמו בידי בית המשפט ומתחבאים בתוך המסמכים שאינם נגישים לכל הציבור.

התביעות הוגשו בשנת 1997 ובשנת 2002, ונטען בהן שהבנקים פעלו בניגוד לדין במכירת הביטוחים ללוקחי המשכנתאות: גבו עמלות ביטוח בלי שיהיה בידיהם רשיון סוכן, שיעורי העמלות היו מופרזים, הבנקים התנו שירות בשירות ועוד. לאחר שורה של הליכים סבוכים, שחלקם עודם תלויים ועומדים בבית המשפט העליון, פנו הצדדים לגישור בפני שופט בית המשפט העליון בדימוס, תאודור אור. ההסכם אליו הגיעו במסגרת הגישור הוא שאושר בעיקרו בידי פלפל.


ההסכם אינו נגיש לרוב הציבור


ההסכם הוא בן 117 עמודים ומצוי רק לבעלי נגישות למערכת "נט המשפט". רשימת העמותות שיקבלו את התרומות מופיעה בעמודים 71-70, ואין בה כל גילוי לקשרים בין רוב העמותות לבין הבנקים, כפי שיוצגו להלן.

למרות שהמטרה המרכזית של מכשיר התביעה הייצוגית הוא לפצות קבוצות גדולות של נפגעים, הרי שבמקרה זה לא יקבלו הנפגעים - מאות אלפי לקוחות הבנקים למשכנתאות - כל פיצוי שהוא. פלפל מסבירה זאת בזמן הרב שעבר מאז הגשת התביעות, אשר מקשה מאוד על איתור הנפגעים. ואולם, כאמור, הזמן הרב היה תולדה של ההליכים המשפטיים, וכך גרמה סחבת משפטית לפגיעה נוספת במי שכבר נפגעו בשל מעשיהם הבלתי חוקיים של הבנקים.

לעומת זאת, התובעים הייצוגיים ועורכי דינם ייצאו נשכרים, כאשר יחלקו ביניהם לא פחות מ-3 מיליון שקל (הבאים בנוסף על התרומות), דהיינו - 15% מכלל היקף ההסדר. אסתר דוד, נעמה אדר, חווה ברן ומשה הנדלמן יקבלו 118,750 שקל כל אחד; גיל פלד, שהיה גם מעורכי הדין בתיק, יקבל 424,062 שקל; עו"ד רוני אלוני-סדובניק תקבל 59,375 שקל; וד"ר משה בצר יקבל 89,062 שקל. מכאן, שעורכי הדין שהגישו את שתי התביעות יקבלו 1.95 מיליון שקל.


מזרחי-טפחות ישלם 7.64 מיליון שקל


על-פי מסמכי הגישור, שגם הם זמינים רק ב"נט המשפט", בנק מזרחי-טפחות ישא בחלק הגדול ביותר של ההסדר, בשל היותו המוביל בשוק המשכנתאות - 38.2%, שהם 7.64 מיליון שקל. בנק לאומי למשכנתאות ישלם 27.6%, שהם 5.52 מיליון שקל. בנק הפועלים ישלם 25.7%, שהם 5.14 מיליון שקל. חלקו של הבנק הבינלאומי יהיה 5.3%, שהם מיליון שקל, ואילו בנק ירושלים ישלם 600 אלף שקל (3% מההסדר).

פלפל נדרשה לשאלת הקשר בין הבנקים לבין חלק מהעמותות, כאשר התייחסה לכך שחלקם תורמים דרך קבע לעמותות להן הם מציעים לתרום כעת. לדבריה, "אין פסול בכך שבנק יבחר לו עמותה או עמותות שאת דרכן הוא רואה בחיוב ושלהן הוא מעוניין לתרום", יעשה זאת לאורך שנים ואף יתן לכך ביטוי פומבי. ואולם, כלל לא ברור האם פלפל הייתה מודעת להיקף הקשר בין הבנקים לבין העמותות, ובמיוחד לזיקה האישית של כמה מבכירי הבנקים לחלק מן העמותות, כפי שהוא מפורט להלן.

יתרה מזאת: מהדברים המובאים בפסק הדין עצמו עולה החשש, כי הבנקים לא מסרו לפלפל מידע מלא. היא מצטטת כדוגמה את הודעת בנק מזרחי-טפחות, לפיה בא-כוחו, משרדו של רם כספי, מעניק גם שירותים משפטיים בהתנדבות לעמותת משאלת לב. בפסק הדין לא מוזכר - ולפיכך מתקבל הרושם שהמידע לא נמסר - שהבנק עצמו תומך באופן קבוע באותה עמותה.


2.2 מיליון שקל לעמותה בה תומך בנק הפועלים


להלן פרטי ההסדר כפי שאישרה פלפל. הסכומים המובאים כאן הם אלו שנקבעו במקור בהסדר, לפני התערבותה של פלפל כפי שתוסבר בהמשך. עוד יש לציין, כי בפסק הדין אין כל התחייבות של הבנקים להימנע מהפחתת תרומותיהם השוטפות לאותן עמותות, כנגד הסכומים שיעבירו להן במסגרת ההסדר.

  • עמותת ילדים בסיכוי, התומכת בילדים שהועברו מבתיהם לפנימיות, תקבל 2 מיליון שקל - הסכום השני בגובהו. יו"ר חוג הידידים שלה היא מנכ"ל בנק לאומי, גליה מאור.

  • עמותת חיים, לסיוע לילדים חולי סרטן, תקבל 2.2 מיליון שקל. העמותה מגדירה את בנק הפועלים אחד מהתורמים ונותני החסות שלה, ושמו מופיע ראשון ברשימה זו.

  • עמותת בית הגלגלים, המסייעת לילדים ובוגרים בעלי נכויות פיזיות, תקבל 800 אלף שקל. בנק הפועלים ובנק מזרחי-טפחות נמנים על הגופים המשלבים בעבודה את נתמכי העמותה.

  • עמותת עלם, לסיוע לבני נוער בסיכון ובמצוקה, תקבל 1.2 מיליון שקל. על-פי רישומי העמותה, אחד ממנהליה בשנת 2007 היה במקביל עובד בבנק הפועלים.

  • עמותת משאלת לב, המגשימה משאלות של ילדים חולי סרטן, מקבלת תמיכה קבועה מבנק הפועלים ובנק מזרחי-טפחות. במסגרת ההסדר היא תקבל 750,000 שקל.

  • עמותת אלו"ט, המטפלת בילדים אוטוסיטים, תקבל מיליון שקל. דרורית ורטהיים, בתו של מוזי ורטהיים שהוא מבעלי מזרחי-טפחות, חברה במועצה הציבורית שלה. יהושע מאור, בעלה של גליה מאור, חבר בוועדת הכספים של העמותה. במועצה הציבורית חבר גם היחצ"ן רני רהב, שהיה עד לאחרונה היחצ"ן של שרי אריסון (בעלת השליטה בבנק הפועלים) והוא גם היחצ"ן של משפחת עופר (מבעלי השליטה במזרחי-טפחות).

  • כפר נהר הירדן, כפר נופש לילדים החולים במחלות קשות, תקבל 900,000 שקל. יו"ר מזרחי-טפחות, יעקב פרי, חבר במועצת המנהלים של הכפר.

  • חינוך לפסגות, עמותה המטפחת מצוינות בקרב ילדים בפריפריה, תקבל 1.5 מיליון שקל. המשנה למנכ"ל בנק הפועלים, ענת לוין, חברה בוועד המנהל שלה.

  • בנק מזרחי-טפחות מסייע לעמותת זכרון מנחם, התומכת בילדים חולי סרטן ובני משפחותיהם. עמותה זו תקבל 800,000 שקל.

עמותות נוספות שייהנו מן ההסדר, ושלא נמצאו קשרים בינן לבין הבנקים:

  • אתגרים, המציעה פעילויות ספורט לבעלי מגבלות נפשיות וגופניות, תקבל 850,000 שקל.

  • ל.א, המסייעת לנשים מוכות, תקבל 800,000 שקל.

  • אל"י, האגודה להגנת הילד, תקבל 2 מיליון שקל.

  • בית השאנטי, לסיוע לנוער בסיכון, תקבל מיליון שקל.


פלפל לא הסבירה כיצד בחרה את העמותות


כאמור, אלו הם הסכומים שנקבעו בגישור, אך בצורה נדירה התערבה פלפל וקבעה שעל ההסדר לכלול גם שתי עמותות המטפלות בבעלי חיים - כנף של אהבה וכב"א (כלבים בשירות אנשים). פלפל דחתה את התנגדות הבנקים לתוספת זו, באומרה שבעלי החיים הם חלק מהחברה הישראלית, ואין לה ספק שבין נוטלי העמותות ישנם גם חובבי בעלי חיים. היא הטילה על הצדדים לקבוע כיצד תשונה החלוקה כדי לכלול בה שתי עמותות אלו.

פלפל לא נימקה כיצד בחרה דווקא בשתי עמותות אלו. כנף של אהבה היא, כדברי העמותה עצמה, "פנימייה ייחודית המשלבת נערים בעבודה ובלמידה בתוך גן זואולוגי השוכן בכפר מנחם". עמותת כב"א מטפלת בעזרת כלבים בנוער בסיכון ובאנשים עם צרכים מיוחדים. על-פי המוצג באתר האינטרנט של כב"א, תוקף האישור להכרה בתרומות לה לצורכי מס, פג בסוף 2010; באתר לא מוצג אישור עדכני.

פלפל גם הורתה לבחון את האפשרות לשלב בהסדר את עמותת ממ"י - מרכז משפטי לילדים נפגעי פדופיליה, שהוקמה בידי אלוני-סדובניק, שהיא כזכור אחת התובעות הייצוגיות.


החלטה: ת"א 970-97 + ת"א 2173/02, רוני אלוני-סדובניק ואח' נ' בנק הפועלים ואח'
הסכם פשרה בתביעות ייצוגיות נגד הבנקים למשכנתאות בשל גביית עמלות ביטוח

תאריך:  12/07/2011   |   עודכן:  12/07/2011
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תמיהות בהסדר 17 המיליון של הבנקים
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שוחט ברוך
12/07/11 23:17
2
ציותה שעמותות אלו
12/07/11 23:27
3
נחום שחף
13/07/11 02:22
4
כועס
13/07/11 05:13
 
zoomarch
13/07/11 10:51
 
אברהם2
13/07/11 10:53
 
bkls
13/07/11 10:57
5
יש מיש
13/07/11 09:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חשש כבד כי למרות נסיון ההצלה של חברת אגרקסקו, החברה עלולה למצוא עצמה בימים הקרובים ללא תוצרת חקלאית לשיווק בחו"ל ולהגיע לפירוק.
12/07/2011  |  עופר וולפסון  |   חדשות
חברת שעוני עדי האריכה בשנה את חוזה החסות שלה עם קבוצת הכדורסל מכבי תל אביב. הסכום לא השתנה לעומת אשתקד - 400 אלף שקל. מסגרת הפרסום תכלול גם את הליגה האדריאתית, בנוסף לליגה ולגביע בישראל ולמשחקי היורוליג.
12/07/2011  |  אלעזר לוין  |   חדשות
יזם הנדל"ן עופר לב-רן יבנה מגדל בן 9 קומות, 60 דירות, במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בר"ג. לב-רן חתם על חוזה לרכישת שני בניינים ישנים, ובהם 18 דירות, ברחוב ביאליק 104 (בין אבא הלל לדרך ז'בוטינסקי). הוא יהרוס את הבניינים, ויבנה את המגדל על המגרש המתפנה.
12/07/2011  |  אלעזר לוין  |   חדשות

לנקאראן, יריבת מכבי תל אביב בסיבוב השני של מוקדמות הליגה האירופית, ערכה אימון ראשון בישראל לקראת המפגש הראשון באווירה טובה. "אני אוהב את ישראל. כששיחקתי בנבחרת היינו באים לפה כל חורף לקיבוץ", סיפר המאמן הרומני מירצ'ה רדניק. "ישראל השתנתה מאז הפעם האחרונה שהייתי פה, עכשיו יותר טוב". עוזר המאמן של מוטי איוניר, גדי כרמלי, הגיע לקרית שלום כדי לרגל אחרי האזרים באימון.


12/07/2011  |  שירלי בר דיין  |   חדשות
"המצב בכללותו אינו טוב, ועלינו לשאוף ליותר מ-10% עובדים ערבים בשירות הציבורי" - כך אמר (יו םג', 12.7.11) נציב שירות המדינה, עו"ד משה דיין, שהופיע היום בפני ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא קליטת עובדים ערבים בשירות הציבורי.
12/07/2011  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
[צילום: AP]
יאיר נבות
הנשיא לשעבר הוסיף: איש לא הטיל ספק בכך שהמחוקקים האמריקנים יאשרו "עזרה" לכנופייה של ניאו נאצים. זו הייתה הצבעה של ממזרים אמריקנים צוהלים על: המשך מלחמת האזרחים של העם המפולג של ארצ...
יריב גוטמן
יריב גוטמן
דוח פיץ' רובו ככולו מזהיר שוב ושוב מפני תרחיש אפשרי של ירידת הדירוג של ישראל, זאת בעיקר בשל האפשרות של הארכות המלחמה ובד בבד רמיזה שעל מקבלי ההחלטות בממשלת ישראל לעשות את הנדרש כדי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il