|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

בחוסר עניין בולט ומופגן:

הכנסת אישרה ההקלות <br>לערוץ 10 בקריאה ראשונה

הצעת החוק הממשלתית, המציעה הקלות להצלת ערוץ 10, אושרה הלילה בקריאה ראשונה, עם 21 תומכים וללא מתנגדים; מרבית הנואמים לא גילו בה עניין והעדיפו להתייחס להודעה המדינית של שרון או לשידור הציבורי דווקא
21/07/2003  |     |   חדשות   |   תגובות
מאת: נועם שרביט  |  

ברוב של 21 תומכים, ללא מתנגדים וללא נמנעים, אושרה הלילה (ב', 21.7.03) הצעת החוק הממשלתית, המציעה הקלות להצלת ערוץ 10, בקריאה ראשונה. את הצעת החוק הציג, בשם הממשלה, שר המשפטים, יוסף (טומי) לפיד.

חברי הכנסת לא ייחסו חשיבות להצעה ולהצבעה, רק 21 השתתפו בה, ורוב הנואמים לפני ההצבעה, ניצלו את 3 הדקות שניתנו להם כדי לעסוק בעניינים מדיניים או במצבו של השידור הציבורי דווקא - רשות השידור, ולא המסחרי.

הצעת החוק הממשלתית, מתבססת בחלקה על המלצות ועדת יצחקי, בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אביגדור יצחקי, שהוקמה כדי להמליץ על מהפכה במבנה שוק הטלוויזיה בישראל.

עיקרי המלצותיה של ועדת יצחקי, שאומצו בהצעת החוק, הן הידוק הזיקה בין ההכנסות וההוצאות, כך שההוצאה השנתית הכוללת לשידורים, כולל הוצאה לחדשות, תהווה 60% אחוזים מההכנסות נטו של הערוץ. מדובר בהקלה לזכיינים, כיוון שכעת סכום ההוצאה שהם מחוייבים לו אינו תלוי בהכנסות.

עוד המליצה הוועדה, שבינואר 2004 יפורסם המכרז להפעלת הערוץ השני בידי זכיין אחד, שיחל לפעול בנובמבר 2005, במקום 3 הזכייניות כיום. אם בעת פרסום המכרז יפעלו 2 ערוצים מסחריים, תנאי הסף להוצאה לשידורים יהיו כפי שנקבע. אם יפעל ערוץ אחד בלבד יוגדרו התנאים באותה עת. כן הוצע, כי המדינה תציע לשני הערוצים המרכזיים - ערוץ 10 והמפעיל החדש של ערוץ 2 - בלעדיות עד שנת 2007.

שני דיונים בוועדת השרים לענייני חקיקה

כאמור, אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה, בראשות שר המשפטים לפיד, את מרבית המלצות הוועדה, בשינויים מסויימים, לאחר דיון סוער שהתקיים בה. החלטת הוועדה עמדה על סף ביטול, לאחר איומי השרים לפיד ופורז לחזור בהם מתמיכתם בהקלות, בעקבות התבטאויותיו של המשקיע הפוטנציאלי בערוץ, משה סאבא ממקסיקו, נגד הומוסקסואלים. סאבא מתעתד לרכוש 49% ממניות הערוץ תמורת 20 מיליון דולר.

בישיבה נוספת של ועדת השרים, הוחלט כי הערוצים המסחריים ישקיעו כל אחד בשידורים כ-220 מיליון ש"ח או 60% מהכנסותיהם, על-פי הגבוה בין השניים. עוד הוסף להצעת החוק הסעיף הקובע כי "העורך הראשי של השידורים יהיה המנכ"ל, ולו תהיה המילה האחרונה בתכני השידור". כן נקבעה הוראה, לפיה "בעל זכיון לא ימנע שידורים בגלל דעותיו". הוראה דומה קיימת כיום בחוק.

ההשקעה הכספית בשידורי החדשות תנוע בין 55 ל-85 מיליון ש"ח. היקף ההשקעה ב-'סוגה עילית' (תוכניות דרמה ודוקומנטריה) נקבעה על 50 מיליון ש"ח או 15% מההכנסות נטו, על-פי הגבוה ביניהם. המלצות ועדת יצחקי, בכל הנוגע למכרז הצפוי לערוץ השני, אומצו במלואן, ונקבע כי קיומו של ערוץ 10, במובן התחרות בשוק, ייקבע על-ידי הממונה על ההגבלים העיסקיים.

הצעת החוק הועברה לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, לשם ניסוחה הסופי, וכיום, כאמור, אושרה בקריאה ראשונה.

תגובות חברי הכנסת להצעת החוק

מרבית הנואמים מקרב חברי הכנסת, שביקשו להתייחס להצעת החוק טרם ההצבעה עליה, ניצלו את הבמה כדי להתייחס להודעה המדינית שמסר שרון או דווקא לסוגיית השידור הציבורי.

ח"כ מוחמד בראכה (חד"ש-בל"ד) ניצל את 3 הדקות שניתנו לו, כדי לתקוף את ראש הממשלה שרון, על הודעתו המדינית בה שיבח את מתיישבי יהודה, שומרון ועזה, על עמידתם האיתנה בפני הטרור הפלשתיני.

חבר סיעתו של בראכה, ח"כ עיסאם מח'ול, אמר כי הוא "מרגיש, חש ושומע כל יום כמעט, שמתנהל ציד מכשפות בטלוויזיה הציבורית הישראלית נגד ההתייחסות לציבור הערבי בישראל וכמעט מתבצע 'סיכול ממוקד' של התשדירים הטלוויזיונים בערבית". מח'ול התכוון להעברת השידורים בערבית מערוץ 1 לערוץ המזרח התיכון הלווייני של רשות השידור. "אנו עדים לתקופה שחורה של הטלוויזיה הישראלית", אמר מח'ול.

ח"כ טיבי: מזה שנתיים לא רואיין ח"כ ערבי בערוץ הלווייני של רשות השידור

ח"כ אחמד טיבי, אף הוא חבר חד"ש-בל"ד, אמר כי "אין ספק שמדובר בחוק חשוב, שמטרתו תחרות בין ערוצים מסחריים. אני שייך לאלה שחושבים שיש להציל את ערוץ 10 ולחזק אותו, כמובן בלי לפגוע בערוץ 2, אבל התחרות רק תוסיף לצרכן השידורים. אני רוצה לדבר על השידור הציבורי. יש לחזק את השידור הציבורי. יש לי הרבה ביקורת על השידורים בעברית בערוץ 1 ורשת ב', אבל הדברים הם הרבה יותר חמורים, עד כדי עבירה על החוק, במה שקשור לשידורים בערבית - רדיו טלוויזיה".

"מזה שנתיים אף לא ח"כ ערבי אחד רואיין בשידור ישיר, לא בטלוויזיה בערבית ולא ברדיו בערבית והדברים האלה עוברים ככה. אני חושב שמדובר בעבירה על החוק. מפחדים לראיין את הח"כים הערבים בשידור ישיר, אבל אני פותח את אל-ג'זירה ורואה את גדעון עזרא, עובר לאבו דאבי ורואה את ח"כ מג'לי ווהבה (ליכוד)... אני יודע על מגיש שננזף על שראיין אותי ועל מגישת חדשות שננזפה לפני שנה וחצי, בגלל שאירחה אותי במהדורת הצהריים".

הרב אייכלר: יש להציב תנאי מינימום לכל כלי התקשורת ולבטל תנאי הרשיונות

הרב ישראל אייכלר (יהדות התורה) הציע לח"כ טיבי הסבר על כך שלא מראיינים אותו בטלוויזיה בערבית: "יכול להיות שבעברית אתה מדבר יותר יפה מאשר בערבית".

באשר להצעת החוק, אמר הרב אייכלר כי "לתקשורת יש תפקיד אדיר ב-2003 ובמאה ה-21: התקשורת מכתיבה לממשלה ולעם מה לחשוב, מה לומר ואיך לדבר, זה לא יאומן כי יסופר... כל היום התקשורת עוסקת באותם 3 נושאים שבחרו המפיקות (של תוכניות הבוקר ברדיו - נ.ש.) ובזה עוסקת המדינה במשך יום שלם".

"יש הרבה בעיות במדינה. אם היה פלורליזם בתקשורת, היו מתמקדים גם בנושאים אחרים ולא כל השבוע ויקי כנפו. כל התקשורת משדרת בסגנון אחד, כיוון אחד וגם בדעה כמעט אחידה ורוב הבעיות של העם לא נשמעות בתקשורת... לכן, יש להוסיף מה שיותר תחרות בתקשורת, להכשיר את כל תחנות הרדיו שיעמדו במינימום", ומי שרוצה יוכל להדפיס עיתון. הרב אייכלר אף הדגיש את הצורך בשמירה מפני הסתה בכל כלי התקשורת.

ח"כ אבשלום וילן (מרצ) אמר, כי "צריך להציל את ערוץ 10 ולקיים תחרות בשוק התקשורת, אבל אני לא משוכנע שהצעת החוק הנוכחית פותרת את הבעיה. בהצעה כתוב שמנכ"ל בעלת הזכיון יהיה העורך הראשי של השידורים. אבל כולנו יודעים שאם בעל הבית לא יהיה מרוצה מהמנכ"ל הוא פשוט יחליפו ובא לציון גואל. אנחנו רואים עכשיו את סיפורי סאבא של ערוץ 10".

אבו וילן הוסיף, כי הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום, אמר היום בוועדת הכלכלה ששתי השיטות של זכיונות ורשיונות יביאו לאותה תוצאה. אותם זכייינים יגשו גם למכרז וגם לרשיונות, אבל אם רוצים לעשות מכרז כרגע, אז הזכיינים הנוכחיים של ערוץ 2 לא יהיו מוכנים. ואז הוא הציע הצעה הגיונית: או שעושים מכרז עכשיו מיידית, וערוץ 10 מקבל את התנאים החדשים, או שעושים אותו בטווח של שנה וחצי - שנתיים. לכן, לדעתי המציאות תכתיב מהלכים אחרים מהצעת החוק הזו".

גם ח"כ איוב קרא (ליכוד) ראה לנכון להתייחס לשידור הציבורי, ואמר כי דווקא חל בו שיפור ניכר, הוא "עלה על דרך המלך, ורואים שישנה שליטה אובייקטיבית בשידורים הללו, בניגוד לעבר, שאז היה תוהו ובוהו. כרגע לפחות, למעט חריגות כאלה ואחרות, הדברים מתנהלים כמו שצריך".

ח"כ אריה אלדד: מדוע שנתמוך בערוצים שמאלנים המפלים אותנו?

ח"כ פרופ' אריה אלדד (האיחוד הלאומי) אמר: "שנים התרגלנו לערוץ הראשון, לחד-צדדיות הפוליטית שלו... אני עוד זוכר את ההבטחות שנילוו להקמת הערוץ השני, שתהיה תחרות וביטוי ליצירה הישראלית, וקיבלנו עוד ערוץ שמאלני, נוסף על הערוץ הראשון הממלכתי. ההבטחות שנילוו להקמת ערוץ 10 היו דומות, וקיבלנו באמת משהו די דומה, ברייטינג די נמוך ובהפסדים יותר גדולים.

"אם הערוצים הללו היו משקפים באמת את רצון העם ונטיותיו החברתיות והפולטיות, אבל למה שאנחנו נחלץ תקשורת שמורכבת ברובה מאנשים עם השקפת עולם שמאלנית? רשתות התקשורת הללו משקפות, בין השאר, את רדיפת ההתישבות, המפעל הציוני היחיד שמבטיח את אחיזתנו בארץ.

"כמה פעמים ראינו בערוץ 1, 2 או 10 יישובים פורחים ביהודה ושומרון? בדרך כלל, מראים לנו גבעה חשופה ו-2 קראוונים ואיזה תמהוני מזוקן וחמוש, שקל לכולם לשנוא. אבל כשהם מצלמים בגבעה 26 ליד חברון, הם לא ירחיבו טיפה את זווית העדשה, כדי שהעדשה תקלוט גם את הבתים הערבים הלא חוקיים שנבנים בסמוך לאותה חלקה, וכשבאים להרוס את גבעה 26 אף אחד לא בא להרוס אותם.

"אז למה שמישהו מאיתנו, שסובל מההטייה הפוליטית הבוטה הזו בערוצי התקשורת, למה שאנחנו נתמוך בערוצים הכושלים וננסה לעודד את המשך קיומם?", הבהיר אלדד את עמדתו בעניין.

תאריך:  21/07/2003   |   עודכן:  22/07/2003
נועם שרביט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תאגיד הביטוח אבנר עומד להחזיר למאות אלפים ממבוטחיו לשעבר, סכום כולל בן 35 מיליון שקלים. מדובר בנהגים שביטלו את ביטוח החובה שלהם בין ראשית שנת 1996 לאמצע שנת 2000.
21/07/2003  |  עמוס באר  |   חדשות
נשיאת בתי משפט השלום במחוז תל אביב, השופטת עדנה בקנשטיין, תדאג לכך ששופטי המחוז לא יקבעו דיונים בתיקים, במהלך פגרת בתי המשפט, אלא בהסכמה מראש של עורכי הדין המוזמנים לדיון.
21/07/2003  |  נועם שרביט  |   חדשות
מילים קשות אמר נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, במסיבת עיתונאים שקיים בטקסס. בפגישה עם עיתונאים אמר בוש, כי אירן וסוריה פועלות לסכל את תהליך השלום במזרח התיכון, וכי הן תומכות בטרור. בוש הבהיר כי אם הפעילות של סוריה ואירן תימשך, לא ירחק היום בו הן תידרשנה לתת את הדין.
21/07/2003  |  גיל איל  |   חדשות
רשת אל-ג'זירה מפרסמת מידע לפיו צרפת תומכת בצורך לבחון בקשה שהגישו מספר אירגוני זכויות אדם לאיחוד האירופי, לשקול את המשך שיתוף הפעולה שלו עם ישראל.
21/07/2003  |  גיל איל  |   חדשות
בדצמבר 2002 הועסקו 49,509 עובדי מדינה, מתוכם 64% נשים ורק 36% גברים. ואולם, במשרות הגבוהות מגיע שיעור הגברים ל-62%. כך עולה מדוח שהוגש לוועדה לקידום מעמד האישה, בראשות ח"כ גילה גמליאל. הוועדה קיימה דיון בממצאי הדוח (יום ב', 21.7.03).
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
הלילה הזה הוא אנחנו, עם עבדים מזה רעב, מוכה, חבול ומובס, העומד לרגלי הר סיני העשן וכאיש אחד בלב אחד זועק "נעשה ונשמע", אוסף שבטים שהתלכד לכדי עם, העם היהודי שהביא לעולם את הצדק, הח...
[צילום: AP]
יאיר נבות
הנשיא לשעבר הוסיף: איש לא הטיל ספק בכך שהמחוקקים האמריקנים יאשרו "עזרה" לכנופייה של ניאו נאצים. זו הייתה הצבעה של ממזרים אמריקנים צוהלים על: המשך מלחמת האזרחים של העם המפולג של ארצ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il