|
רימון לוי, נשיא איגוד האינטרנט הישראלי [צילום: יוני מלכא]
|
|
|
|
|
ג'ימי ויילס, מייסד ויקיפדיה
[צילום: יוני מלכא]
|
|
|
|
|
איגוד האינטרנט הישראלי ערך אתמול (יום א', 7.8.11) דיון פומבי בנושא אסטרטגיות וכיווני פעולה לקידום האינטרנט בישראל. את הדיון הוביל ד"ר ישע סיון, חבר הנהלת איגוד האינטרנט הישראלי. הדיון התקיים בהשתתפות מומחים מעולם הרשת ובשיתוף הקהל.
רימון לוי, נשיא איגוד האינטרנט הישראלי, "אנו מחפשים כיוונים שיסייעו לגולש ליהנות מאפשרויות בחירה. הגולשים הישראלים כיום דורשים שותפות בהחלטות ולא רק להיות צרכנים. אנו מחפשים רעיונות שלא רק ישפרו את יעילות השלטון אלא גם את האפקטיביות - לא רק איך לעשות אלא גם מה לעשות. אנו רוצים לעודד יותר שימוש מושכל באינטרנט - לאפשר גישה, להעלות את אפשרויות הבחירה, להגביר תעבורתיות ואת מערכת האמון מול הגולשים".
ג'ימי ויילס, מייסד ויקיפדיה, אמר בדיון כי "אין משהו שאפשר להצביע עליו שהיווה את האסטרטגיות וכיווני הפעולה לפני הקמת ויקיפדיה. מה שחשוב זה שהרבה מהרעיונות הם מאוד סקסיים ומעניינים אך צריכים להיות זהירים, כי לפעמים זה לא קונספט נכון ולא באמת צריכים לנסח מראש אסטרטגיות או כיווני פעולה. על-מנת לאפשר מקום לחדשנות, יש לקדם תרבות ותשתית, שתומכת ביצירתיות ולקיחת סיכונים וזה קיים בישראל".
במסגרת הדיון עם הקהל, ענה ויילס לשאלה האם ויקיפדיה יכולה לשמש כתשתית ליצירת אתר שיתוף חדשות בזמן אמת באופן שיוביל לשינוי חברתי, כי "כביכול, יש אפשרות להתבסס על תשתית דומה לזו של ויקיפדיה. אך חדשות מוגבלות בזמן ואין זמן לעבור על סיפורים לפני שהם מתפרסמים ולאשר אותם. לכן, יש צורך במאות ואלפי אנשים שסומכים אחד על השני וחולקים מידע".
פרופ' קרין נהון מבית הספר למידע באוניברסיטת וושינגטון ציינה בדבריה את תופעת "חוק הכוח" (Power Law), שבו אחוז גדול מהציבור עושה שימוש באותן אפליקציות ותוכנות. "90% מהציבור עושה שימוש באותן ארבע מערכות הפעלה ואותן שלוש רשתות חברתיות. התופעה מתרחשת כתוצאה מהאופי האנושי - אין לנו יכולת להשתמש במספר רב של אפליקציות במקביל. אם אני משתמש ברשת חברתית, לא ארצה להשתמש ביותר מאחת-שתיים. בנוסף, יש את תופעת העדר. כיום אין גבולות פיזיים ואנחנו יכולים לארגן דברים שלא יכולנו לארגן בעבר. להקים קבוצות שמתבססות על תכונה אחת כמו שירה באמבטיה וישתתפו בה כל האנשים בעולם ששרים באמבטיה".
נהון ציינה את הדברים אשר צריכים להיעשות בנושא: "לדעתי צריך ליצור מכניזם שישווה בין power Law אחד למשנהו. בנוסף, צריך לחשוב על אינטגרציה של עננים, חרף הסיכון שאינטגרציה שכזו יכולה להעניק עוד כוח. בעיה נוספת היא שאיננו יודעים כיצד למדוד. לאינפורמציה אין גבולות ואין לנו יכולת לתפוס את מה שקורה לאינפורמציה. בגלל ריבוי הפלטפורמות, האתגר הוא למדוד את הרשת ולראות כיצד ניתן להבין מה אנשים באמת עושים באינטרנט".
גילי גורדון, מנכ"ל BCG ישראל, ציין בדיון כי בהתבסס על מחקר משווה שעשתה BCG בכמה מדינות, על האיגוד להתמקד בארבעה צירי פעולה: חינוך, עסקים קטנים, גופים ללא מטרת רווח, והמרחב הציבורי. הגודל של ישראל מחייב מיצוי נכון של המרחב הציבורי והפרטי - וכאן יכול להיות המיקוד של איגוד האינטרנט.