|
חברויות מבוססות-מקום משפיעות יותר [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]
|
|
|
|
|
זה לא את מי אתה מכיר, זה לאן אתה הולך שקובע עם מי תיצור קשרי חברות - כך עולה ממחקר חדש שנערך לאחרונה על-ידי חוקרים מאוניברסיטת קיימברידג'. לטענת החוקרים, הם מצאו דרכים חדשות לחזות אלו אנשים יהפכו לחברים ברשתות החברתיות בהתבסס על סוג המקומות שהם נוהגים לבקר בהם. הממצא המפתיע מגלה כי ללכת לאותו מועדון כושר, בית ספר או מקום עבודה משפיע יותר על היווצרויות של חברויות חדשות מאשר אלה שחולקים את אותם חברים. ממצא זה נראה ברור מאליו, אך יש לכך השלכות על אתרים כמו פייסבוק.
עד היום התבססו אתרים אלה על גישת "חבר מביא חבר" על-מנת לנחש את הקשרים בין האנשים. אולם חוקר ממעבדת המחשבים בקיימברידג' מציע גישה חדשה שלא רק בודקת מי הם "החברים של החברים", אלא בודקת את המקומות בעלי המאפיינים הספציפיים שבהם ניתן לטפח חברויות חדשות.
המחקר בחן את הבעיה מנקודת מבט של התיאוריה הסוציולוגית הקובעת כי אנשים שהולכים לאותם מקומות הם בעלי השקפה דומה, מה שיגרום להם ליצור קשרים האחד עם השני.
כדי לבחון את התיאוריה שלהם, השתמשו החוקרים בנתונים של אתר קטן יחסית הנמצא בצמיחה בשם Gowalla כדי לראות איך הקשרים החברתיים גדלו באותה תקופה. החוקר ציין כי לאחר מעקב התגלה כי כ-30% מכלל הקשרים החברתיים החדשים הופיעו בקרב המשתמשים לאחר שביקרו באותם המקומות. "חברים מבוססי מקום" אלה מייצגים קשרים מנותקים שהפכו להיות כעת ישירים.
"מתברר כי מאפייני המקום תורמים ליצירת אינטראקציה ומאפשרים להסביר פיתוח קשרים חברתיים במשרדים, בחדרי כושר, זאת לעומת שדות תעופה או אצטדיוני כדורגל. במקומות כאלה מאוד לא סביר שיתפתחו קשרים חברתיים. בדרך זאת ניתן לשפר את כושר החיזוי של קשרים חברתיים מבוססי מקום כדי לשמור על עניין משתמשי הרשתות החברתיות באתר מסוים", ציין החוקר.