שבעה מיליון אמריקנים או 3.4% מהצרכנים האמריקנים, נפלו קורבן לגניבת זהות במהלך 12 החודשים שהסתיימו ביוני 2003, כך עולה מסקר חדש שערכה חברת המחקר והייעוץ גרטנר. זהו גידול של 79% לעומת שיעור של 1.9%, שדווח על-ידי גרטנר בפברואר 2002. מאחר ועבירה זאת לעתים קרובות אינה מזוהה, לגנבים יש סיכוי טוב מאחד ל-700 להיתפס על-ידי הרשות הפדרלית.
במאי 2003, סקרה גרטנר באמצעות הדואר האלקטרוני, 445 משקי בית בארה"ב, על-מנת להעריך את השפעת גניבת הזהות על הצרכנים האמריקנים.
"גניבת זהות אינה בהכרח עבירה היי-טקית והיא יכולה בקלות להרוס את מוניטין האשראי של בוגרים שאינם עושים כל שימוש באינטרנט", אמרה אביבה ליטן, סגנית נשיא ומנהלת מחקר בגרטנר.
מעל מחצית מגניבות הזהות - בהן שיטת הגניבה מתועדת - מתבצעת על-ידי עבריינים המכירים את קורבנותיהם על רקע משפחתי, רומנטי, שכנות או עבודה", אמרה ליטן.
בגניבת זהות, הגנב משתלט על זהותו הכוללת של הצרכן על-ידי גניבת מידע פרטי חיוני, כמו מספר ביטוח לאומי, מספר רשיון נהיגה, כתובת, מספרי כרטיס אשראי או חשבון בנק. הגנב יכול להשתמש במידע הגנוב לקבלת הלוואות לא חוקיות או לרכישת מוצרים ושירותים בשם בדוי. גנבי זהות בדרך-כלל משנים את כתובת הדואר של הצרכן כדי להסתיר את פעילותם.
"רבים מהבנקים, מנפיקי כרטיסי האשראי, ספקי שירותי סלולר וארגונים אחרים, שמגדילים את האשראי הפיננסי לצרכנים, אינם מזהים שמדובר בגניבות זהות", אמרה ליטן. "הם מגדירים זאת בטעות כהפסד אשראי וגורמים לנתק רציני בין ההתנסות שעבר הצרכן התמים לבין התפיסה הנכונה של העבירה על-ידי התעשייה. הדבר מצניע את גודל העבירה ומעכב את פתרון הבעיה במידת הדחיפות הנחוצה".
ללא לחץ חיצוני מהמחוקקים ומחברות התעשייה, לספקי שירותים פיננסיים אין תמריץ ראוי לחסום את שטף גניבות הזהות. אנליסטים בגרטנר אומרים, כי צרכנים ולוביסטים צריכים להפעיל לחץ על הבנקים וספקי שירותים פיננסיים אחרים, לנקוט ביוזמה להגנה על מידע פיננסי אישי ולמניעת גישה לשירותי אשראי ופיננסים, ובכך להקל על הקורבנות לדווח על העבירה למוסדות הפיננסיים.
"חשוב מאוד שבנקים וספקי שירותים פיננסיים יטמיעו פתרונות המנפים ביעילות ניסיונות הונאה, כך שלא יגדילו בטעות אשראי לגנבי זהות", אמרה ליטן. "ללא מאמצי מניעה של התעשייה, צרכנים שזהותם נגנבה ימשיכו לשאת בעול העלויות הכלכליות והחברתיות העקיפות".
____________
גרטנר הנה חברת מחקר וייעוץ בינלאומית, המסייעת ליותר מ-10,000 ארגונים ברחבי העולם, בתהליך קבלת ההחלטות והשגת צמיחה עסקית, תוך שימוש בטכנולוגיות מידע
(IT - Information Technology). בגרטנר פועלות מחלקות מחקר ויעוץ בכ-300 תחומים גנריים, מחלקת מדידה כמותית ומחלקת אירועים.
משרדי החברה, שנוסדה ב-1979, ממוקמים בסטמפורד-קונטיקט, והיא מעסיקה כ-4,000 איש, בהם כ-1,000 אנליסטים ויועצים ביותר מ-75 אתרים ברחבי העולם. הכנסות החברה הסתכמו בשנת 2002 ב-907 מליון דולר. גרטנר המזה"ת מנוהלת מישראל, ומעסיקה 30 עובדים בישראל ובמדינות האזור. החברה מספקת שירותי מחקר ויעוץ ועורכת כנסים.
אתרי החברה:
www.gartner.co.il