|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
[צילום: שמואל רחמני]
הפעלה חלקית - תשלום חלקי:

המדינה תעביר לסיטיפס שליש ממענק ההקמה של הרכבת הקלה

זכיינית הרכבת הקלה תקבל מיידית 200-250 מיליון מתוך 620 מיליון שקל שדרשה עבור הפעלתה
21/08/2011  |   TheMarker TheMarker   |   חדשות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
מאת: אבי בר אלי  |    |  TheMarker  |  TheMarker.com  |  תגובות    תחבורה ציבורית

ברקע השקתו של פרויקט הרכבת הקלה בירושלים - מתקרבות המדינה והזכיינית, קבוצת סיטיפס, להסכם באשר לסוגיות הפיננסיות הכרוכות בהפעלה. זאת, תחת ההבנה כי הפעלה חלקית בלבד של הפרויקט תגרור בהתאם עמידה חלקית של המדינה בתשלומים הקבועים בהסכם הזיכיון.

עיקר המשא-ומתן שנוהל בין הצדדים בימים האחרונים התמקד בתשלום המענק האחרון באבני הדרך של הפרויקט (PP8). מדובר במענק ההקמה שנדרשת המדינה להעביר לידי הזכיינית עם הפעלתו המסחרית של הפרויקט. לטענת סיטיפס, אמור היה המענק להסתכם ב-620 מיליון שקל. לפי ההסכם המתגבש, תעביר המדינה לידי סיטיפס סכום של 200-250 מיליון שקל מתוך המענק. זאת, כשהיתרה תשולם לזכיינית בהדרגה לאורך החודשים הקרובים - עד ההפעלה המסחרית המלאה של הרכבות הקלות.

עקב אי השלמת העבודות בפרויקט, וליקויי בטיחות והנדסה שונים שעדיין לא תוקנו בידי סיטיפס, אישר איגוד הבטיחות האירופי של הרכבות הקלות (ISA) הפעלה של 14 מבין 23 הרכבות בפרויקט, במרווחי זמן של 12 דקות - במקום 5 דקות. משום הפעלתו החלקית של הפרויקט, סירבה המדינה לראות בהפעלה הנוכחית "הפעלה מסחרית" (כהגדרתה בהסכם הזיכיון). לפיכך, הוארכה תקופת הפעלת הניסיון של הפרויקט - ושני הצדדים התכנסו כדי לדון במשמעות מציאות זו על סדרי התשלומים לזכיינית. הסדר שכזה נועד מחד להקל פיננסית על השותפות בזכיינית, ולרפות את הלחץ שהפעילו עליה הבנקים המלווים את הפרויקט (לאומי והפועלים). מאידך, נועד לוודא כי לא תבוצע הזרמת מלוא כספי המענק לזכיינית בטרם השלימה את עבודות ההקמה.

לפי הערכות, מסירת הפרויקט להפעלה מסחרית תתאפשר בתוך 12-16 שבועות. זאת, בעיקר לאחר שתושלם עבודת התכנות של 60 הרמזורים לאורך תוואי הפרויקט - כך שיאפשרו מתן עדיפות לרכבת בצמתי העיר. עד כה תכנתה סיטיפס כ-20 רמזורים - כשקצב התכנות הוא חמישה רמזורים בשבוע.

פרויקט הרכבת הקלה הוקם בשיטת B.O.T, שבה הזכיין מקים את הפרויקט, מממן ומפעיל אותו למשך תקופת זיכיון (25 שנה), תמורת גביית תשלום מהנוסעים - ומענק הקמה ממשלתי בגובה 1.4 מיליארד שקל. סיטיפס גייסה מהבנקים 280 מיליון יורו בהלוואה לטווח קצר ו-100 מיליון דולר בהלוואה לטווח ארוך, מכיוון שמענק המדינה אמור היה להינתן באופן מדורג בהתאם לאבני הדרך שנקבעו בהסכם הזיכיון לאורך ההקמה.

כרטיס אחיד לאוטובוס ולרכבת ב-6.40 שקלים

סוגייה נוספת שעמדה על הפרק הייתה המצוקה התזרימית שאליה עשויה הייתה סיטיפס להיקלע עם הפעלת הרכבות בחינם. משום כישלון מערכת הכרטוס שאמורה הייתה להפעיל חברת אלסטום, אלצה סיטיפס לאפשר נסיעה בלא תשלום למשך שבועיים לפחות. זאת, כשאי-ההכרה בהפעלה כמסחרית מונעת מהמדינה להעמיד לטובת סיטיפס את "רשת הביטחון", שנועדה לכסות את ההפרש שבין מודל ההכנסות הצפוי מהפרויקט - להכנסות בפועל.

בסיטיפס מקווים כי הטמעת מערכת הגבייה תושלם בשבועות הקרובים. ואולם גם בתום תקופה זו, תחל כנראה גביית תשלום סמלי בלבד מהנוסעים - בגובה 2 שקלים בלבד. לפי הערכות, עלות הפעלת הרכבות החודשית מסתכמת בכ-10 מיליון שקל. לפיכך, הוסכם כי המדינה תסייע לסיטיפס בנשיאה חלקית בעלות ההפעלה, שתגולם בכיסוי 2-3 מיליון שקל לחודש.

באשר לסוגיית תמחור הנסיעה ברכבת בתקופת הזיכיון, הסכימה המדינה להצעה לאחד את מחירי הכרטיסים השונים שתציע סיטיפס לכדי כרטיס משולב אוטובוס ורכבת במחיר נסיעה עירונית (6.40 שקלים). כרטיס זה יאפשר מעבר חופשי בין אמצעי התחבורה למשך 90 דקות. לפי הסכם הזיכיון, מחיר נסיעה בודדת ברכבת אמור היה לעלות 5.60 שקלים (לאחר הצמדות) - ואילו כרטיס משולב (רכבת + אוטובוס) אמור לעלות 7.80 שקלים. ואולם הסרבול הגלום בכך לזכיינית ולנוסעים שיכנע כי יש לאחד את התעריף עם זה הנהוג בתחבורה הציבורית באוטובוסים.

במקביל, יובטח מתן הטבות לאוכלוסיית הזכאים (גמלאים, ילדים וסטודנטים), כנהוג בתחבורה הציבורית. מחירו של חופשי-חודשי יסתכם בכ-230 שקל. מנגנון הפיצוי בגין הגבייה החסרה ייקבע באבני דרך לאורך תקופת הפרויקט, בהתאם להתפלגות הנסיעות ברכבת. ואולם, לפי הערכות, מספר העוברים בין אמצעי התחבורה יהיה גבוה מהותית מאלה שיסתפקו בנסיעה ברכבת הקלה בלבד. לפיכך, צפויה המדינה להידרש למעשה לסבסוד המדיניות התעריפית החדשה בסכום של כ-15 מיליון שקל מדי שנה.

תאריך:  21/08/2011   |   עודכן:  21/08/2011
אבי בר אלי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המדינה תעביר לסיטיפס שליש ממענק ההקמה של הרכבת הקלה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יותר מ-90% מההכנסה הכוללת של עצמאים ומנהלי חברות בעשירונים הראשון עד התשיעי הם מעבודה ופחות מ-10% מהון ומרכוש, לעומת כ-58% מעבודה וכ-42% מהון בעשירון העשירי - זו התמונה העולה מדוח חדש של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שבוצע לבקשת ח"כ זהבה גלאון (מרצ). בקרב עצמאים ומנהלי חברות במאיון העליון שיעור ההכנסות מהון גבוה מההכנסות מעבודה: כ-31% מההכנסות הן מעבודה וכ-69% מהון ומרכוש.
21/08/2011  |  צבי זרחיה  |   חדשות
במערכת הביטחון דחו בסוף השבוע על הסף תביעות מצד משרד האוצר וגורמים אחרים במגזר הציבורי ובמשק לקצץ בתקציב הביטחון. לטענת משרד הביטחון, במסגרת תקציב 2011-2012 קוצץ ונשחק תקציב הביטחון ב-6.2 מיליארד שקל בהשוואה למתווה התקציב הרב-שנתי למערכת הביטחון (מתווה ברודט), שאושר בממשלה.
21/08/2011  |  מוטי בסוק  |   חדשות
בצל ההסלמה ומתקפת הרקטות הקטלנית בדרום השתתפו כארבעת אלפים איש ב"עצרת הדממה" שהחליפה את ההפגנה השבועית של מחאת האוהלים.
21/08/2011  |  איציק וולף  |   חדשות
צה"ל צפוי לקבל לידיו סוללה שלישית של מערכת כיפת ברזל בסוף החודש הבא או באוקטובר. בקול ישראל דווח כי עוד שלוש סוללות של המערכת יימסרו לידי הצבא בשנה הבאה. גורם צבאי אמר כי סוללות כיפת ברזל בבאר-שבע ובאשקלון הצליחו ליירט אמש את רוב רקטות הגראד, אך באר-שבע היא עיר גדולה והמערכת מתקשה להגן על כולה.
21/08/2011  |  עידן יוסף  |   חדשות
מתווכת נדל"ן תשלם ללקוחותיה 200,000 שקל, לאחר שגרמה להם למכור את ביתם במחיר נמוך ממחיר השוק. כך קבע (14.8.11) שופט בית משפט השלום בראשון לציון, אורן שוורץ.
21/08/2011  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il