|
יו"ר ועדת הכלכלה, כרמל שאמה-הכהן [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
המועצה לצרכנות ויו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה הכהן (ליכוד), גיבשו הצעת חוק הדורשת להוסיף למטרות בנק ישראל גם הגנה על הצרכנים.
במועצה ציינו כי צרכנים רבים אינם זוכים להטבות במחירי השירותים הבנקאיים והם חסרי כוח מיקוח מול הבנק שלהם. במצב דברים זה, הם טוענים, חייב בנק ישראל, כמפקח התחומי על השירות הבנקאי, לגלות מעורבות לשמירת השקיפות וההגינות במערכת יחסי בנק-לקוח.
יש לציין כי גישה זו, הנראית מובנת מאליה, אינה זוכה אפילו לאזכור בין מטרותיו של בנק ישראל בחוק בנק ישראל שהתקבל בכנסת רק בשנה האחרונה.
הצעת התיקון לחוק בנק ישראל, מצהירה במפורש, לראשונה, בחקיקה הראשית של בנק ישראל, כי מעבר למטרותיו של בנק ישראל בקביעת המדיניות הכלכלית של המדינה, ושמירת היציבות של המערכת הבנקאית בתוכה, אמון בנק ישראל גם על ההגנה של לקוחות הבנק, ועל שיפור מצבו של הצרכן הקטן מול הבנק, הן באופן מתן השירותים הבנקאיים ואיכותם, והן בקביעת מחירם.
מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, אמר כי "בנק ישראל צריך להגן גם על רווחת הצרכנים ולא רק על יציבות הבנקים וראוי כי הדבר יצוין במפורש בין מטרותיו".