דוח מבקר המדינה אשר התפרסם אחר הצהרים (יום ד', 30.7.03), חושף שורה של ליקויים באבטחת מוסדות החינוך במרכז הארץ, בכל הנוגע להיערכות לאירועים חבלניים ולקיום לימודים בשעת מלחמה.
אופן אבטחת בתי הספר וגני הילדים נקבעו בנהלים שפרסם מנכ"ל משרד החינוך, התרבות והספורט, על-פי הנחיות גורמי הביטחון, אולם בבדיקת היערכותן של 10 רשויות מקומיות במרכז הארץ, בשנת הלימודים תשס"ב, נמצאו ליקויים רבים.
בין יתר הליקויים שחושף המבקר: אי גידור מוסדות חינוך, גידור מנוגד לדרישות באחרים, מחסור באמצעי קשר והתרעה, אי-מוכנות לאירועי פח"ע, אי-ניהול וניהול לקוי של עזרים מינהליים, הצבת שמירה חלקית במוסדות בהם מונהג יום לימודים ארוך, אי-תדרוך המוסדות בנוגע לאופן האבטחה, מחסור במקלטים לשעת חירום ואחזקה לקוייה שלהם, אי-התקנת פתחי מילוט בכיתות הלימוד, מחסור בציוד עזרה ראשונה וציוד חילוץ, ועוד.
המבקר מציין, כי הליקויים נמצאו בכל סוגי מוסדות החינוך שנבדקו - ממלכתיים, עירוניים ופרטיים. העיריות שנבדקו הן חולון, פתח תקוה, קריית אונו, בני ברק, כפר סבא, לוד, נתניה, כפר יונה, וכן המועצות האזוריות דרום השרון ועמק חפר.
"קיום הליקויים מורה, כי הרשויות המקומיות לא הפנימו כראוי את חובת ההקפדה על קיום כל האמצעי האבטחה והמיגון הנדרשים לנוכח המצב הביטחוני הקשה ששורר במדינה", נקבע בדוח.
עוד מעלה הדוח, כי מוסדות חינוך רבים לא תודרכו כלל באשר לאופן אבטחתם, על-אף שזו חובתה של הרשות המקומית לתדרך ולפקח על קיום הנהלים במוסדות שבתחומה, לרבות אלה הפרטיים. הליקויים שנמצאו מעוררים חשש, כי לפחות בחלק ממוסדות החינוך, לא ניתן יהיה לקיים לימודים בשעת מלחמה.
משטרת ישראל מקצה למוסדות שומרים בימים ובשעות שקבע משרד החינוך. אולם במוסדות הפרטיים, המקיימים יום לימודים ארוך, מעבר לשעות שקבע משרד החינוך, אין שמירה בשעות אלה. המבקר העיר למשרד החינוך שיש למצוא לכך פתרון.
המבקר ממליץ לשקול את עיגון נהלי האבטחה בחקיקה, מאחר והמצב הנוכחי, בו מוסדרת האבטחה רק בנהלי משרד החינוך, מגבילה מטבע הדברים את אפשרויות האכיפה.
המבקר מציין, כי חלק מן הרשויות כבר הודיעו על תיקון חלק הליקויים, ועל פועלם להביא לתיקון שאר הליקויים. עם זאת, עיריות בני ברק וחולון התנו את תיקון חלק גדול מהליקויים בקבלת תקציב ממשרד החינוך, בשל עלותם הניכרת.
משרד החינוך הודיע, כי ירכז את עיקרי הממצאים שהועלו בביקורת, ויעבירם לראשי הרשויות המקומיות, למנהלי מחלקות החינוך ולקב"טים של מוסדות החינוך, על-מנת שיפיקו מהם לקחים.