דוח מבקר המדינה אשר התפרסם אחר הצהרים (יום ד', 30.7.03), מותח ביקורת על הנוהג הקיים ברשויות המקומיות, של מתן כרטיסי חינם למתקנים ואירועים בתחום התרבות, הבידור, והספורט, לנבחרי ציבור ולבעלי תפקידים במגזר הציבורי.
המבקר קובע, כי חברי מועצה ברשויות המקומיות, דירקטורים ובעלי תפקידים בגופים ציבוריים ובמשרדי ממשלה ורשויות מקומיות הם בגדר 'עובדי ציבור', עליהם נאסר לקבל טובת הנאה מהציבור בקשר לתפקידם, מאחר וזו פוגעת באמון הציבור, באשר היא מעוררת חשש שישקלו שיקולים לא ענייניים בהחלטותיהם, ועלולה להעמידם במצב של ניגוד עניינים.
המבקר קובע כי קבלת כרטיס חינם מותרת רק כאשר השתתפותו של 'עובד הציבור' באירוע נעשית מתוקף תפקידו. משרד המבקר בדק את נושא חלוקת הכרטיסים בעיריות ירושלים, תל אביב-יפו, חיפה ורמת גן.
עוד מצא המבקר, כי 4 העיריות הללו, כללו בחוזים שחתמו עם גופים המקיימים אירועים באולמות של העירייה או של תאגיד מקומי, סעיף המחייב הקצאה ללא תמורה של מכסת כרטיסים לרשות המקומית, דבר המהווה קיזוז של דמי השכירות תמורת הקצאת המקומות. "הסדרים אלה יוצרים מצבים לא ראויים מבחינה ציבורית".
המבקר אף העיר לרשויות המקומיות שחלק ניכר מהאירועים, שאליהם קיבלו חברי מועצה כרטיסי חינם, אינם עונים להגדרה של אירוע בעל אופי ממלכתי או ציבורי, ולכן לא ניתן לראות את השתתפותם באירועים אלו, כהשתתפות בתוקף תפקידם.
המבקר מדגיש, כי קבלת הכרטיסים אסורה, בין אם הם ניתנים במישרין על-ידי גופים ציבוריים ופרטיים, ובין אם הם מחולקים על-ידי מנגנון הרשות או תאגידיה.
המבקר סבור שעל-מנת שחלוקת הכרטיסים תיעשה כדין, על משרד הפנים להכין נוהל מפורט לרשויות המקומיות, בו ייקבעו הנורמות והקריטריונים למתן כרטיסים לעובדי הציבור במסדרת תפקידם, וכן יש לקבוע מנגנון אובייקטיבי שיחליט האם ההזמנה היא בתוקף התפקיד או לא. כמו כן, יש לאסור על העברת הכרטיסים לאדם אחר.
"כל עוד לא קבע משרד הפנים נוהל", מוסיף המבקר, "ראוי שכל רשות מקומית תכין נוהל פנימי להסדרת העניין בתחומה". בתקופת הבדיקה, פעלו עיריות ירושלים ורמת גן ללא נוהל, עיריית תל אביב-יפו פעלה לפי טיוטת נוהל שלא אושרה, ובעיריית חיפה פעלו לפי נוהל שקבעה ועדה, אולם הוא אינו מתיישב עם דרישות החוק.
המבקר מציין כי החלוקה צריכה להיעשות על סמך קריטריונים ברורים, תוך רישום ושקיפות נאותים.