בית המשפט העליון דחה (יום ב', 5.9.11) את ערעורו של עבאס אל-סיד, מי שהיה ראש הזרוע הצבאית של החמאס בטולכרם, על הרשעתו בתכנון הפיגוע במלון פארק בנתניה בליל הסדר תשס"ב (2002). כמו-כן, נדחה ערעורו על תכנון פיגוע בקניון השרון בנתניה ועל פעילותו במסגרת החמאס. אל-סיד נדון ל-35 מאסרי עולם ועוד 50 שנות מאסר.
בפיגוע במלון פארק, שבוצע בידי מחבל מתאבד, נרצחו 30 בני אדם ונפצעו 160, ובעקבותיו יצא צה"ל למבצע "חומת מגן". הפיגוע בקניון השרון, גם הוא בידי מחבל מתאבד, בוצע במאי 2001 ונרצחו בו 5 בני אדם ונפצעו 86. עוד נקבע, כי אל-סיד ייצג את החמאס בתקשורת, ארגן הפגנות ועמד בקשר ישיר עם הנהגת הארגון בסוריה.
הטיעון העיקרי בערעור, שהגיש עו"ד
אביגדור פלדמן, היה נגד קבילות הודאותיו של אל-סיד בשב"כ. המדינה אישרה, כי כאשר נעצר אל-סיד הוא נחשב ל"פצצה מתקתקת" ולכן הופעלו נגדו אמצעים פיזיים במסגרת החוק. פלדמן טען, כי אין לקבל במשפט פלילי הודאות כאלו, גם אם גבייתן הייתה חוקית בזמן אמת.
השופט
ניל הנדל אומר, כי אכן קיימת בעיה חוקתית בשאלת הקבילות של הודאות שהוצאו מ"פצצה מתקתקת". הוא מסכים עם פלדמן, כי "העובדות שנקבעו מעוררות סוגיות משפטיות קשות ממדרגה ראשונה. המדינה מצדיקה את התנהגות חוקרי השב"כ בהגנת הצורך להתמודד עם 'פצצה מתקתקת'. עדיין יש לשאול את השאלה הבאה: גם אם התנהגות חקירת השב"כ ניתנת להצדקה בשל אילוצי השעה, אין בכך בהכרח לסלול את הדרך לקבילות ההודאה ולהעניק לה משקל ממשי. התנהגות חוקרי השב"כ לחוד ובחינת הודאת המערער שנגבתה על ידם לחוד".
עם זאת, הנדל קובע, שאין צורך לדון בסוגיות אלו בתיק זה. לדבריו, הרשעתו של אל-סיד בתכנון הפיגוע במלון פארק ובפעילות בחמאס מבוססת גם על עדויות רבות של מי שפעלו לצידו, ולכן ניתן להרשיעו גם בלא הודאתו שלו.
לעומת זאת, ההרשעה בתכנון הפיגוע בקניון השרון אומנם מבוססת אך ורק על הודאתו של אל-סיד, אך הנדל קובע שניתן לחלק בין ההודעות שמסר בשב"כ - ואשר קבילותן נמצאת בסימן שאלה - לבין ההודאות שמסר במשטרה. לדבריו, ההודאות במשטרה ניתנו ללא כל הפעלת "אמצעים מיוחדים" וניכר בהן שניתנו מרצונו החופשי של אל-סיד, ולכן די בהן כדי להרשיעו.
בשולי פסק הדין, מוסיף הנדל: "המערער לא בחל בשום אמצעי על-מנת לממש את זממו - רצח יהודים וישראלים בשל זהותם, דתם ולאומיותם. הוא יזם וארגן. פעל והפעיל. בימים שכאלה, השמעת קול זעקת הנרצחים היא כורח. קול דמם זועק מהאדמה. הזעקה היא הדרישה לחיים שנגדעו באבּם".